Sverige har högst andel nyregistrerade elbilar i hela EU

BEVshareQ1-3EU

Färsk statistik från European Automobile Manufacturers’ Association ACEA visar att Sverige nu tagit ledningen i omställningen till elbilar i EU. Under årets tre första kvartal var hela 16.1% av alla nyregistrerade bilar elbilar i Sverige enligt siffrorna från ACEA. Det är det högsta andelen bland alla länderna i hela den Europeiska Unionen!

På delad andraplats kom Österrike och Nederländerna, hos båda var 12.7% av alla nyregistrerade bilar rena elbilar Q1-Q3 2021. Tyskland 11.7%, Danmark 10.7%. Resten av Europa, speciellt de södra och östra länderna ligger långt efter.

Totalt i hela EU var 7.6% av alla nyregistrerade bilar elbilar hittills under 2021.

Storbritannien som ej längre är med i unionen hade 9.5% nyregistrerade elbilar under perioden. Men ingen av länderna är ens i närheten av Norge som hade hela 62.5% elbilar. Nästan två tredjedelar av alla bilar sålda i vårt grannland hittills i år har varit elbilar enligt ACEA. Hela 72.3% under det tredje kvartalet!

Alla ovan siffror avser rena BEV elbilar. Laddhybrider ingår ej. (Fast även där leder vi enligt siffrorna från ACEA, räknar vi även in laddhybrider ligger Sverige på 32.2% laddbara bilar Q1-Q3 2021 mot 25% i Nederländerna, 18.1% i Finland och 16.4% i Danmark.)

För några år sedan var det Nederländerna som ledde elektrifieringen i Europeiska Unionen men de har nu halkat efter – eller snarare så har Sverige lagt i en högre växel, framför allt i år. Under Q3 2021 har det nyregistrerats nästan dubbelt så många elbilar i vårt land än dieselbilar!

Flest elbilar har det dock sålts i Tyskland. Hela 237 tusen under Q1-Q3 2021, vilket är nära hälften av de 568 tusen nyregistrerade elbilar hela unionen hade under perioden. Tvåa kom Frankrike med 107 tusen elbilar, trea kanske lite otippat Italien med 47 tusen. Sverige kommer in på en hedrande fjärdeplats även i totalvolym elbilsförsäljning med 37 tusen nyregistrerade elbilar Q1-Q3 2021.

I Norge såldes det 80 tusen elbilar under perioden – och Storbritannien 125 tusen! Norge leder fortfarande stort i andel elbilar av bilförsäljningen i världen men nu finns det många stora länder där det säljs fler elbilar. Den tyska elbilsmarknaden är nu tre gånger så stor som den norska.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • johannesbrorsson

    Den som tror att detta kommer att fortsätta om högersidan i politiken får bestämma kan glömma den tanken.

    • Johan

      Håller med, utan elbils bonusen hade vi inte varit där vi är nu.

      Högersidan vill att vi ska vara beroende av fossila drivmedlen och gynna Ryssland och andra oljeländer. Inte så smart.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Vad är det som får dig att tro att “högersidan” skulle kunna sätta stopp för människor önskan att äga en elbil? Det som begränsar expansionen nu är tillgången på bilar. Det är bara Tesla som verkligen tagit höjd för stora volymer, och även de har svårt att hinna med. I synnerhet nu när alla uthyrningsföretag dammsuger marknaden på elbilar. Hade det funnits småbilar, som t.ex. ORA Cat och BYD Dolphin, för €20000-25000 så hade de sålt i miljontals exemplar i Europa. Problemet är brist på fabriker. Men de byggs nu tillsammans med batterifabriker. Om ett par år invasionen här och vi får se elbilarnas marknadsandelar nå 50 % i Europa. Inte för att “vänstersidan” vill det, utan för att kunderna vill ha dem.

    • Snåla Grisen

      Vad yrar du om? Jag skulle säga att de så kallad politikernas roll i det hela är väldigt blygsam. Innan har det inte funnits knappt några vettiga modeller att köpa, nu finns det en uppsjö, dessutom med mer och mer vettiga priser. Tyvärr är kunskapen om elbilar väldigt dålig, både från vänster och höger, och ja, det har funnits ett onyktert fokus från högerhåll om att värna fossilbilar med t.ex. sänkt skatt på drivmedel. Marknaden kommer dock att lösa även detta, vårat största och mest akuta problem som har hänt med det så kallade “miljöpartiet” vid ratten, är att svensk el har blivit lika dyr som i södra Europa. Ett stort incitament för många är den billiga hemmaladdningen, men när du nu har ett elpris på kanske 345 öre och sen 100 öre i moms och skatt, då är det nästan billigare att ladda på Ionity…

      Alla verkar överens om att elektrifiering är framtiden, där är jag inte det minsta orolig, vare sig för sänkta premier eller att man inte kommer ta effektbristen på allvar.

      • Dusan Prica

        En kilowatt på laddstationer kommer kosta som en liter bensin eller diesel i framtiden. Redan nu tar vissa 12-13 je kilowatt, lägg därtill sämre räckvid på elbilar kontra snål diselbil så blir det ingen större skillnad.

        • KC

          Vad får dig att tro att räckvidden kommer var sämre med elbil i framtiden?

          • Dusan Prica

            Jag tror inte att det kommer bli sämmre men tex id4 har inte så bra räckvidd för en bil som kostar över halv miljon. Men kilowattpris lär Stiga, just nu är det lockpriser gratisladdning mm.

        • Kristian

          Vart får du betala 12-13 kr per kWh? Inte ens Ionity är i närheten av det för bilmärken utan avtal.