Tesla inleder arbetet med att byta sina gamla svenska Supercharger V2 stolpar mot nya V4. Enligt våra källor kommer utvalda stationer uppgraderas redan under första kvartalet 2025. Först ut blir Supercharger stationen i Kalmar, på Dragonvägen, arbetet startar där redan nästa vecka. Under tiden hänvisar Tesla till de 20 V4-laddarna vid handelsområdet Giraffen.
Tesla kommer sedan i rask takt beta av station efter station och byta de gamla stolparna mot nya. Arbetet på varje station kommer ta några veckor, under vilket stationen kommer vara stängd. Aktuell status kommer alltid visas på navigeringskartan i bilarna och i Teslas app.
Supercharger V2 är de gamla stolparna med dubbla kablar som var de första som monterades i Sverige.
Från början hade de enbart en kabel, som passade den tidens Tesla Model S och X. Inför Tesla Model 3 europeiska lansering byggdes alla Europas stolpar om på bara några månader till dubbla kablar: den gamla nedre fick sällskap av den nya övre CCS kabeln.
V2 stolparna kunde från början leverera upp till 120 kW, vilket senare höjdes till 150 kW. De är parkopplade, två stolpar delar på ett laddskåp. I botten av stolparna står markering 1A, 1B, 2A, 2B etc. A och B stolparna delar på effekt så står det redan en bil på stolpe 1A bör du inte ladda på 1B. Du får snabbare laddning om du väljer en stolpe från ett A/B par där båda stolparna är lediga.
Sedan oktober 2020 har Tesla monterat enbart Supercharger V3 i Sverige. De kan ladda med upp till 250 kW och har inte samma begränsning på A/B stolppar som V2 hade. Och sedan ett år tillbaka monteras endast V4 stolpar.
De nya V4 Supercharger-stolparna är utrustade med kortläsare men Teslas app rekommenderas för enkel betalning för dem som kör elbilar av andra märken. De längre kablarna gör det enklare för alla elbilar oavsett tillverkare att ladda.
Att de gamla Supercharger V2 stolparna nu börjar uppgraderas till V4 gör att i framtiden kan Sveriges alla Supercharger stationer enbart ha CCS kontakter. Har du en äldre Tesla Model S eller X som mot förmodan fortfarande inte har byggts om till CCS adaptern är det hög tid att göra så!
Vi på Tesla Club Sweden är oerhört glada att se Tesla genomföra en så stor satsning på Sveriges laddinfrastruktur, som kommer till godo inte enbart oss Teslaägare utan Sveriges alla elbilister!
Pingback: Tesla Supercharger - Fordonsjournalen