Teslas mobila servicebilar gör hembesök för reparationer. Har du ett serviceärende som inte kräver tillgång till billyft kan du slippa köra bilen till verkstad – verkstaden kommer hem till dig istället! Mindre reparationer eller uppgraderingar, som att laga dörrhandtag, montera Model Y dragkrok eller uppgradera Model S laddare till CCS kan utföras hemma på din garageuppfart – eller på jobbet, köpcentra, närmsta Supercharger eller var än din bil befinner sig.
80% av de olika reparationerna, som utgör 40% av alla servicebokningar utförs av Teslas mobila servicetekniker. Tesla har idag 23 servicebilar som utgår ifrån Stockholm, Borlänge, Göteborg, Malmö, Örebro, Sundsvall, Växjö, Norrköping, Umeå, Halmstad, Jönköping och Helsingborg. Inom snart även Västerås, Uppsala, Karlstad och Luleå. (Rekrytering pågår.)
Varje servicebil täcker ett stort område även utanför deras hemorter och Tesla gör även punktinsatser i flera andra orter. Målet är att täcka hela Sverige inom en snar framtid.
Som kund bokar du service som vanligt via Teslas app och bokar tid på närmsta servicecenter. Om Tesla bedömer att reparationen kan utföras av en mobil servicetekniker kontaktar de dig och ni kan boka tid och plats som passar dig. Du behöver inte ens vara på plats vid bilen när teknikern anländer, du låser upp bilen på distans och till och med betalar via appen. Du kan lugnt sitta kvar på mötet på jobbet medan teknikern fixar din bil på parkeringsplatsen utanför.
En detalj dock att tänka på ifall du bokar service i Stockholm: det finns två service center, en norr och en söder om staden, med var sin flotta av mobila servicebilar. Bokar du tid i Upplands Väsby norr om Stockholm kan de dock inte skicka sina servicebilar till platser söder om staden för de områden tillhör Segeltorp. Det går iofs att boka om men är bökigt både för verkstad och kund. Så är det ett litet jobb som du inte tror kräver billyft: boka då den serviceverkstaden som är närmast platsen du brukar ha bilen kontorstid även om de har ledig tid först några dagar senare. Då ökar dina chanser för att Tesla skickar en mobil servicetekniker till dig. Bor du på ena sidan staden men jobbar på den andra tänk på att serviceteknikerna brukar jobba vardagar mellan 10-16.
Det är Tesla som avgör ifall ett jobb kan utföras av mobil servicetekniker eller om bilen måste in på verkstad. Men Tesla har satsat mer och mer på att de jobben som går verkligen ska utföras på plats hos kund. Det blir smidigare både för dig – men faktiskt även för Tesla.
Rapporterar du in ett fel går serviceteknikerna in i bilens loggar på distans och diagnostisera felet och ser exakt vilken del du behöver byta. Mobila teknikern tar med sig delen ut till kund och byter den. Han behöver inte stå där vid bilen och gissa och felsöka. Då går reparationen också mycket snabbare. “Teknikern kom exakt på utsatt tid, visste exakt vad problemet var och lagade den på nolltid” berättar en av Teslas kunder.
En mobil servicetekniker brukar ha 4-5 kunder per dag. “Mest var det nio” berättar en av teknikerna. Han älskar sitt jobb framför allt av två anledningar. Dels kan han då träffa kunderna. “Annars brukar en mekaniker jobba dag efter dag på verkstaden. Visst har man arbetskamraterna men det är ett ganska så instängt jobb. Nu kommer jag ut och träffar alla sorters härliga människor.” Och monotonin bryts även på annat sätt: “Förut när jag jobbade med avgasbilar var det ett väldigt repetitivt jobb. Service, oljebyte, liknande arbetsmoment hela tiden. Nu kan det vara alla möjliga olika jobb. Ingen dag är den andra lik.” När jag försökte fråga om vilka ärenden han oftast brukar få, vilka uppdrag han oftast åker på kunde han inte ge en rak svar. “Det kan verkligen vara allt möjligt, från montering av dragkrok till byte av förarstol. Det finns inga ‘jaha, idag igen’ typ av jobb. Kanske möjligtvis har många Model S och X ägare passat på att uppgradera sina bilar till CCS laddning på sistone.”
Jag följde med på just ett sådant jobb, en kund i Spånga som ville uppgradera sin Tesla Model S till CCS. Han träffade oss båda hemma på garageuppfarten. “Helt underbart bekvämt” tyckte kunden om Teslas mobila service. Att slippa åka iväg med bilen och böka med lånebil och liknande för ett så pass enkelt jobb. Teknikern bytte hans laddstyrenhet (som sitter under baksätet på Model S) på mindre än en kvart. Passade då samtidigt på att även utföra några säkerhetstester på bilen, som att kolla att motorhuvens säkerhetslås fungerar bra. Annars skulle han fixat det också på en gång.
Sedan anslöt teknikern sin laptop till bilens dator och registrerade att bilen har fått en ny komponent. Varje Tesla håller reda på vilka komponenter med vilka serienummer som finns i just den bilen. På så vis kan teknikerna alltid ha med sig rätt reservdel ut till kund, av rätt version som passar till just den bilen. Viktigt i ett företag som inte har årsmodeller. Det har nästan aldrig hänt att teknikern stått där med fel grej. “Då har det alltid varit mänskliga faktorn” menade teknikern.
Efter att bilen fått reda på att den nu har en laddstyrenhet som klarar CCS protokollet kontaktade den Teslas centrala servrar och bad dem skicka den den uppdaterade, senaste versionen av mjukvaran inklusive programpaketet för CCS. “Bilen rapporterar till servrarna: den, den och den komponenten har jag, skicka kod” berättar teknikern, “sedan skickas det rätt mjukvara ut till bilen med de rätta programpaketen.”
Några minuter senare var bilen uppgraderad och redo att ladda även på CCS snabbladdare. Kunden fick adaptern i handen (tyvärr behövs det en adapter för att CCS laddsladden rent mekaniskt ska passa de äldre Model S och X bilarnas “typ2” laddkontakt) och Teslas mobil servicetekniker plockade ihop sina saker.
Nästa kund i Järfälla väntar, det ska bytas dörrhandtag i hans bil. Även den kunden slapp ta ledigt från jobbet och åka till verkstad. Otroligt bekvämt. Fast ändå sa jag hejdå till teknikern med ett vink i ögat “hoppas vi aldrig ses”.
TCS fyra år sedan: Kundupplevelse 2.0
Tesla har verkligen revolutionerat inte enbart hur bilarna drivs utan hela kundupplevelsen: du kan köpa, hämta ut, serva, reparera och uppgradera din bil utan att någonsin behöva besöka en enda Tesla verkstad.
Pingback: Tesla Servicecenter i Kalmar? – Tesla Club Sweden