Fyrhjulsdrivna och prestandamodellerna av Tesla Model 3 har dykt upp på företagets beställningssidor. Bilarna får en dekal det står “dual motor” på, vilket är ment berätta bilen har två elmotorer, en på fram- och en på bakaxeln (fast en traditionell “4×4” dekal skulle nog varit mer lättförståbar även av oinvigda).
Röda strecket under “dual motor” berättar att det är en prestandamodell. Vanliga fyrhjulsdrivna versionen av Tesla Model 3 kommer inte ha strecket. De stora T E S L A bokstäverna vi sett på en tidig prototyp av prestandamodellen verkar saknas från slutliga designen.
Extra motorn på framaxeln som gör bilen fyrhjulsdriven kostar 4,000 dollar att skaffa. När Elon Musk först twittrade om att Model 3 skulle få fyrhjulsdrift, för två år sedan, lovade han ett pris under $5,000. Enligt de första prisuppgifterna skulle fyrhjulsdriften till Model 3 kostat exakt $5,000. Någon måste ha påpekat att det priset inte skulle blivit “under $5,000″ så priset ändrades – inte till $4,999 utan kapades med en hel tusendollarssedel ner till $4,000. Mycket bra!
Prestandaversionen kostar 11,000 dollar extra utöver fyrhjulsdriften. För de pengarna får man snabbare acceleration, 0-60 mph på 3.5 sekunder isf vanliga fyrhjulsdrivna modellens 4.5 s.
Men prestandaversionen av Tesla Model 3 i sig är bara “halva jobbet gjort”. För att få 20 tums prestandafälgar med Michelin Pilot Sport 4S däck på, röda bromsok, en kolfiber spoiler, aluminiumpedaler och ökad toppfart till 250 km/h (annars 233 km/h) måste man även köpa Performance Upgrade paketet också. Det kommer alltså finnas två prestandamodeller av Tesla Model 3, båda lika snabba att accelerera men en “snik-” och en “maxad” version. Lycka till att förstå den djungeln om några år när du ska köpa en begagnad “prestanda-trea”.
Tre prestandamodeller förresten, för endast de som köper prestandamodellen får (än så länge) köpa vita premium-interiörpaketet, för $1,500. Så total-maxade versionen av Model 3 har vita stolar. (Elon har dock sagt att i framtiden ska vanliga dödliga kreti och pleti också få köpa vita stolar, så exklusiviteten är endast tillfällig.)
En udda detalj är dessutom att under kolfiberspoilern och aluminiumpedalerna står det “installeras efter leverans”. Har Tesla inte fått in de delarna till fabriken än? Eller ska man alltid behöva besöka verkstad för att få dem monterade på sin nya bil? (Eller får man med dem hem och får klistra på själv?)
Allt som allt kommer en “maxad” Tesla Model 3 gå lös på 80,000 dollar. Vill du åka snabbt men vill spara lite slantar kan du låta bli att köpa Performance Upgrade paketet, vita interiören, autopiloten och framtida självkörningsförmågan. Skippa röda färgen också så kan du köpa en “snik”-prestandamodell för endast 64,000 dollar – som fortfarande har samma brutala acceleration på 3.5 sekunder till 100.
Nöjer du dig med 4.5 sekunder till 100 km/h kan du köpa en “vanlig” fyrhjulsdriven Tesla Model 3 för 53,000 dollar. Den kommer fortfarande köra ifrån de flesta andra bilar. Och bakhjulsdrivna versionen accelererar på fortfarande respektingivande 5.1 sekunder. Du kan inte köpa en långsam Tesla 😉
Elon sa de ska försöka begränsa antalet varianter Tesla Model 3 men redan är de på god väg mot en djungel av modellvarianter som kunder som ska köpa bilen kommer länge vela mellan. Model 3 kommer erbjudas i otal olika varianter från $35,000 ända upp till $80,000.
Modellen med lilla standardbatteriet för $35,000 kommer förresten komma om 6-9 månader enligt beställningssidan.
Ska vi gissa på de svenska frånpriserna kommer de hamna i storleksordningen runt:
- 380,000:- för basmodellen, inkl moms efter avdragen elbilsbonus på 60,000:-
- 480,000:- för modellen med lång räckvidd
- 520,000:- för fyrhjulsdrivna modellen med lång räckvidd batteriet
- 690,000:- frånpris för prestandamodellen
- 870,000:- för maxade prestandamodellen med alla tillbehör
OBS att ovan priser är rena gissningar från vår sida, baserade på dagens Tesla Model S priser i dollar resp kronor, uppskattade transportkostnader och grundlig undersökning av två dagar gammal kaffesump.
Vill du se alla utrustningspaket som Tesla Model 3 erbjuds med ska du ta en titt på vår Tesla Model 3 informationssida där vi har sammanställt allt vi vet om bilen just nu.
TCS en månad sedan: Fyrhjulsdriven Model 3
De första prisindikationerna för fyrhjulsdrivna och prestandaversionen av Model 3 nämnde något högre priser mot vad det blev till slut. Prestandaversionen fick till exempel hela 14,000 dollar lägre frånpris!
Hur väl brukar Teslas accelerationssiffror stämma med verkligheten? Jag lyckades inte få ner Model 3 mot 5 sekunder för 0-100 km/h utan landade ganska konstant på precis under 6 sekunder. Två personer i bilen.
Vanligt i USA att vissa, främst performance options är “dealer installed”