Tesla Motors har infört en återköpsgaranti på sina bilar. Efter tre år kan du lämna in din Model S till 50% av bilens ursprungliga pris.
Restvärdesgarantin gäller bilar som finansierats genom lån eller finansiell leasing som godkänts av Tesla Motors, och som körts max 7 500 mil. Körsträcka utöver det har en tilläggsavgift på 16:-/mil. Exakt den 36:e månaden av sitt ägande ska man bestämma sig – det är endast då garantin gäller, och endast originalägaren.
Det garantin medför är att Tesla Motors tar bort osäkerheten kring ägandet av Model S. Vissa medier har blåst upp en rädsla kring elbilars andrahandsvärde – när det i själva verket är tvärtom, att elbilar har mindre värdeminskning än fossilbilar. Tesla Roadster har tex haft mindre värdeminskning än dess fossila systerbil Lotus Elise, och Nissan Leaf har haft mindre värdeminskning än självaste Volvo V70.
Vissa medier kommer säkert missförstå Teslas garanti och hävda att Model S kommer tappa 50% av sitt värde på 3 år. När det som nu garanteras istället är att den kommer tappa mindre än 50%. Hur mycket mindre än 50% vet vi inte än, men prisutvecklingen i USA där bilen har varit till salu i drygt två år nu är mycket lovande. Det är dock svårt att jämföra prisutveckling i USA mot den i Sverige på begagnade bilar. På vårt forum har vi haft mycket intensiva diskussioner kring restvärden och vilka versioner av Model S som kommer vara åtråvärda som begagnade.
För att se hur mycket andra bilar sjunker i värde kan vi titta på Teknikens Världs artikel som sammanställer några bilmodellers värdeminskning. Där kan vi se att tex Porsche Cayenne tappar 44% av sitt värde på tre år, Jaguar XF 45%, BMW M3 45%. Tesla Model S har alla förutsättningar för att tappa mycket mindre än så av sitt värde.
TCS ett år sedan: nada
För ett år sedan, den 12:e Mars 2014 kom ingen nyhetsartikel, trots att det var en onsdag. Även solen har sina fläckar.
Tyvärr stjälper detta kalkylen för oss som har operationell leasing, eller försämrar den fram tills dess att riktiga begagnat priser kan användas i leasingbolagens kalkyler.
För i praktiken, pga km-reduktionen, så resulterar återköpsgarantin en värdeminskning till 38,5% om jag tar S85an med Business Edition paketet och med en körsträcka på 135000 km under 3 år.
Undrar varför Tesla satt km-gränsen så lågt när bilen inte kräver någon service?
Ja det kan man undra. Vill gärna köpa en modell S för det priset. Ett är säkert jag skulle aldrig sälja till det priset.
Än så länge ( snart ett år ) så är tanken att köra den 8 år och sen byta batteri.
Tråkigt för oss som vill få tag i en billig begagnad Model S inom något år… 😉
Garantin gäller bara om bilen finansieras via DNB och har krav på hur stor del som skall finansieras. Så fungerar inte alls för de som vill betala bilen kontant eller som vill betala av lån snabbare… Dvs inget vidare faktiskt…