En uppmärksam förare har fångat på bild vad som verkar vara en testkörning av en Tesla Model S med dragkrok.
Bilen är utrustad med kraftgivare på varje hjul, som brukar användas av bilföretag när de testar nya bilmodeller och drivlinor. Släpets last verkar vara en provvikt. Väg 680 åker förbi närheten av Tesla Motors fabrik i Fremont.
Tesla Model X kommer att erbjudas med dragkrok enligt Elon Musk. Vi har även sett fäste för dragkrok på Model X prototyper.
I och med att Tesla Model S och Model X delar på samma bottenplatta och drivlina skulle det vara tänkbart att det släpps en dragkrok även till Tesla Model S.
I och med att alla Model X kommer att vara fyrhjulsdrivna och den extra kraften som dubbla motorerna ger kan behövas för att kunna dra släp kan det bli så att det endast är de fyrhjulsdrivna versionerna av Model S som får utrustas med dragkrok. Testbilen i bilden ovan är också fyrhjulsdriven vilket avslöjas av kraftgivaren på framhjulen – som inte skulle behövas på en enbart bakhjulsdriven bil. Tesla Motors har även sagt att fyrhjulsdrivna drivlinan med dubbla motorerna ha fått bättre kylning, vilket kan behövas när de anstränger sig när de drar tung släp.
Möjlighet till dragkrok kommer att höja de fyrhjulsdrivna Tesla Model S attraktionsvärde rejält!
TCS ett år sedan: Utvalda Artiklar
För ett år sedan lanserade vi vår sida Utvalda Artiklar, som man kan hitta i menylisten högst uppe på våra sidor, under nyheter. På den sidan samlar vi de nyhetsartiklar som är utöver det vanliga, som innehåller information väl värda att läsas även månader senare. Vi ska inom de närmsta dagarna gå igenom och uppdatera den sidan med de allra senaste utvalda artiklarna också.
Trevligt att höra! Om Model S ska kunna vara en tillräcklig familjebil så borde dragkrok finnas med som tillval.
Är det bara jag som tycker att Tesla borde göra en herrgårdsvagn crossover på samma plattform som Model S och X? En bil som är lite mer praktiskt inriktad än Model S. Högre takhöjd i baksätet. Mer praktiskt för skrymmande föremål som barnvagn i lastutrymmet. Ett längre tak skulle också underlätta för eventuella takboxar. Visst, man förlorar något i ökat luftmotstånd men man vinner i användarvänlighet.
Elon Musk har ett sinne för estetik, men ibland tycker jag att det går ut över praktiska värden.
Jag tror han ville maximera räckvidden och prestandan. Det var nog helt rätt avägning. NU skulle han kunna diversifiera sig och tillåta en maskin med mindre prestanda och räckvidd men enligt din modell… Han har ju redan etablerat en modell med högsta prestanda.
Ja, jag håller med men vi får se hur han resonerar nu. Nu verkar det vara fullt fokus på Model X och sedan Model 3, så det blir nog ingen herrgårdsvagn på just den här plattformen. Sedan pratar jag inte om mindre prestanda, allt annat kan ju vara lika, bara det att ett ökat luftmotstånd hos en herrgårdsvagn minskar räckvidden med några kilometer.
Dragkrok på en bil med 700hk? Kräver garanterat ett läge för drag som inte tillåter insane mode etc. Jag har varit utan drag i ett år och saknat det inte. Inser att det är något man sällan använder om man inte har häst eller husvagn.,i övrigt är det ju något man använder sällan. Tror inte dra husvagn med en elbil är speciellt optimalt…
“Tror inte dra husvagn med en elbil är speciellt optimalt…” Det är ju argument som detta som håller tillbaka elbilarna.
Om släpvagnskontakt ikopplad så…. kan autos et enter as och anpassas därefter. Eftersom farten begränsas till 90 så tror jag nog att räckvidden trots allt blir dräglig.
Jag hade en undersökning om det där förut. Verkar som att dragkrok behövs mest för att kunna sjösätta båten och köra trädgårdsavfall till tippen: https://teslaclubsweden.se/vill-dra-slap-men-inte-husvagn/
Elbil är ju den optimala bilen för släp. Fullt vrid direkt, inga behov att behöva varva motorn för att kunna flytta bilen. Sant att räckvidden blir kortare med släpvagn men så är ju fallet med bensin/dieselbil också. På min dieselbil drar jag dubbelt så mycket diesel per mil med släp på 1200 kg mot utan släp.
Och model S är ett lastmonster. Behövs inte kombi…
Takhöjden i baksätet på Model S är rätt dålig faktiskt, och det hade enkelt åtgärdats med en Model Herrgårdsvagn där taket inte börjar slutta bakåt vid förarsätena. Det är det största argumentet, om du frågar mig.
Hur går det med dragkrok på model s? Är det någon som hört något?