Förra månaden registrerades det 12 nya Tesla Model S i Sverige, enligt elbilsstatistik.se. Vi gratulerar de glada nya ägarna som efter flera månaders väntan äntligen har fått sina ögonstenar! Det betyder att det nu finns 324 Tesla Model S i Sverige. Vi uppdaterar vår statistiksida.
Den här månaden kommer de första P85D modellerna levereras i Sverige, det kommer bli spännande!
Tittar man lite mer på diagrammen på elbilsstatistik.se kan man se mycket annat intressant också. Som att Tesla Model S är näst vanligaste elbilen i Sverige, efter Nissan Leaf. Och att Tesla Supercharger är den vanligaste snabbladdaren i Sverige. Det finns 96 Supercharger laddstolpar i Sverige just nu – mot 61 ChaDeMo och 58 CCS.
Än mer intressanta blir de siffrorna om vi gräver fram vår artikel från 13 November i fjol: Fler Superchargers än ChaDeMo laddstolpar i Sverige! Då fanns det 60 Supercharger laddstolpar i Sverige, mot 54 ChaDeMo och 41 CCS. Sedan dess har det alltså byggts 36 nya Supercharger laddstolpar – mot bara 7 ChaDeMo och 17 CCS…
En annan intressant jämförelse är att Stockholms kommun leder i båda listorna över antal elbilar och antal laddpunkter, vilket ju är bra. Men Göteborg som är tvåa i elbilsstatistiken kvalar inte ens in i topp 5 kommuner med laddpunkter! Sveriges näst bästa kommun att ladda elbilar i är något förvånande Östersund!
TCS ett år sedan: Konstiga syner vid Superchargerstationer
Exakt ett år sedan rapporterade vi om Model X “test mule” bilen som siktades vid en Supercharger. Det var en uppenbart fyrhjulsdriven Model S med extra vikt på taket. Då var det första gången nån har sett en fyrhjulsdriven Model S – tänk vad tiden går fort!
Och så bjöd vi också på en bild som har blivit en klassiker sedan dess, med kvinnan som försöker ladda sin Nissan Leaf på en Supercharger-station! 😀
Nu blir jag lite förvirrad, under Januari så såg jag att statistiken varierade väldigt mycket beroende på vad man kollade och jag antog att det hade med om bilarna var intagna i landet men kanske inte registrerade ännu men jag tänkte att det har med supermiljöbilspremien att göra. Nu så ser jag på bilsweden månadsstatitik att totalt 40 bilar har registrerats i Sverige fram t.o.m februari. Men ni säger att det är 50, vilken siffra stämmer?
http://www.bilsweden.se/storage/cms/e13c0132bba64c01bc6713737082ba26/48c7490ef76d46d290099e33202b3fa6/pdf/0/PressRel1502.pdf?MediaArchive_ForceDownload=true&PropertyName=File1&ValueIndex=0
Våra siffror är baserade på elbilsdatabasen ELIS som hämtar sina siffror direkt från Transportstyrelsens Vägtrafikregister över registrerade bilar i Sverige.
Bilsweden redovisar försäljningssiffror som biltillverkarna själva rapporterar in till dem.
Tesla Motors har flera gånger missat rapportera in sina siffror till Bilsweden. Fram till för ett år sedan rapporterade de öht inte alls till dem.
Därför är våra siffror mer exakta än Bilswedens.
Mindre variationer mellan siffrorna kan även bero på att medan ELIS siffror avser månadsskiftet varje månad verkar Bilswedens siffror vara baserade på antalet kring typ den 25:e varje månad, uppskattningsvis.
“Antal laddbara fordon” är väl föga intressant, när det bara är en knippe välbefolkade kommuner i listan? Laddbara fordon per capita vore intressantare.
Hmmmm Gotland är inte en stad direkt…. Men visst en jämförelse mellan de olika landskapen/länen vorre ochså intresant. Det hadde sagt något om regionerna!