Tesla Motors har släppt priserna för Tesla Model X. Priserna börjar från $80,000
Designstudion är inte släppt till alla kunder än, endast dem som redan har reserverat sin Tesla Model X. Kunderna fick mejl med länk till en specialvariant av designstudion. Snabbt började det dock dyka upp skärmdumpar på teslamotorsclub.com:
Iom att priserna är i dollar måste de jämföras med Tesla Model S pris i dollar. En Tesla Model S 70D i USA kostar $75,000. Model X kostar alltså endast $5,000 extra än en motsvarande Model S, precis som Elon Musk lovade.
Tesla Model S 70D kostar från 851,000 kronor i Sverige. Model X kommer alltså kosta från ca 900,000 kronor i Sverige.
Model X 90D kostar från $95,500 (priset inkluderar då luftfjädring), dvs kan tänkas kosta från ca 1,060,000 kronor när den väl kommer till Sverige? Model X P90D slutligen kostar från $115,500 (och inkluderar då både luftfjädring och aktiv spoiler) = svenskt pris från ca 1,4 miljoner kronor.
Extratillbehör, så som autopilot, luftfjädring, Ultra-Hifi ljudpaketet och Köldpaketet kostar lika mycket för Model X som S.
Tesla Model X aktiva spoiler kan endast fås till P90D modellen. Tesla Model X kommer endast säljas med 70 resp 90 kWh batterier och fyrhjulsdrift. Inga 85 kWh modeller och inga endast bakhjulsdrivna modeller.
Premium interiörpaketet kostar däremot $1,500 mer för Model X än S ($4,500 mot $3,000), för den innehåller både självöppnande framdörren, ventilerade säten och Bioweapon Defense Mode luftfilter som motsvarande paket för Model S saknar. En intressant skillnad är dock att motordrivna bakluckan ingår som standard i alla Model X – men kräver Premium-paketet i Model S.
De två extrasätena längst bak i Model X kostar $4,000 extra – medan extrasätena i Model S kostar endast $3,000. Fast då duger de bara för små barn, medan Model X säten kan även vuxna sitta i.
Och tillbehöret dragkrok för Model X för endast $750 är det nog många som önskar skulle finnas till Model S också.
Tesla Model X 70D är något slöare än Model S 70D, 0-60 mph tar 6 sekunder isf 5.2. Räckvidden är också 3 mil kortare på endast 35 EPA mil mot Model S 70D som klarar 38 EPA mil. Leveranser (i USA!) sägs starta mot mitten eller slutet av nästa år. Tesla Motors har först en lång rad bättre utrustade (och därmed dyrare) Model X modeller att leverera till kunder. Model X P90D ska börja levereras redan i början av nästa år, medan 90D modellen mot mitten av året. Leveranser avser alltså “vanliga”, icke-Signature bilar.
900k för en tesla och 730k för en Volvo xc90 hybrid. Lätt värt 170k till för teslan i min mening. Kör man mycket tjänar man t.o.m. igen det på 5 år.
Räckvidden kan vara i minsta laget för vissa. På vintern i hög hastighet är det nog knappt 25mil det innebär. En model s 90D ger iof sig ”bara” typ 32 mil vid samma omständigheter.
Det ska visst även finnas ett dolt tillbehör, dubbelladdare eller större laddare. Om man skriver “charger” i Designstudion så skall amerikanarna kunna välja en 72A-laddare istället för en 48A-laddare till en kostnad på $1000. Detta gäller alltså i den amerikanska Designstudion för Model X, den enda som finns i dagsläget.