Tesla pausar referralprogrammet

Tesla meddelade i lördags att de kommer att avsluta deras nuvarande värvningsprogram den 30:e april.

Med Teslas värvningsprogram kunde befintliga ägare samla referralpoäng om en vän eller bekant använde deras referrallänk när de köpte en Tesla. De insamlade poängen kunde sedan användas till att köpa gratis Supercharger-laddning, kläder eller tillbehör till sin bil i Tesla appen.

När folk som samlat på sig referralpoäng oroligt frågade hur det skulle gå med deras poängsaldo lugnade Elon Musk dem med att inga poäng kommer försvinna. Avslutningen av värvningsprogrammet medför enbart att inga nya poäng kan tjänas efter 30:e april. Han sa även att ett nytt värvningsprogram kommer om några månader:

Tesla har historiskt haft många olika värvningsprogram. Antal poäng och vad man kunde få för dem har varierat otroligt mycket genom åren. De tidigaste värvningsprogrammen för några år sedan kunde samla poäng till stora rabatter och rent av gratis gåvor av nya bilar(!!!). Dessa frikostiga program är dock för länge sedan borta, för varje nytt program blev belöningarna mindre och mindre. Ett tag fick man gratis fälgar till bilen, eller udda belöningar som att få skicka ut sin bild till rymden. Jag vill här passa på att tacka alla som använt min referralkod genom åren!

I fjol fick den som använde någons referralkod 5 000 kronor rabatt när man köpte sin bil, och den vars kod hon använt fick upp till 7 500 poäng. Nuförtiden får köpare ingen rabatt, endast 3 månaders gratis test av uppgraderade autopiloten, och den vars kod använts får 2 500 poäng.

Poängen kan sedan lösas in i Tesla appen till köp av några dussin olika produkter, som till exempel Wall connector laddbox (9 000 poäng), gratis Supercharger laddning i 5 000 km (5 000 poäng), ett år med premium connectivity (2 500 poäng), eller Tesla T-shirt (500 poäng). Det går att köpa upp till 6 Supercharger laddningar och 3 premium connectivity belöningar, så de gäller i max 3 år framåt.

Det ter sig naturligt att ju fler Tesla ägare det finns, ju fler bilar Tesla säljer, desto högre kostnad medförde värvningsprogrammet för Tesla. Det har resulterat i allt mer urvattnade belöningar både till nya kunder och till dem som värvat dem. Nu när Tesla Model Y är världens mest sålda bilmodell undrar vissa om det ens behövs några värvningsprogram längre? Men så länge Tesla inte kör med de massiva reklamkampanjer deras konkurrenter gör och när bilbranschen visar vikande siffror runt världen kommer Tesla kanske åter igen behöva förlita sig på sina befintliga kunder, och belöna dem för sina värvningar av nya köpare.

Bookmark the permalink.