Tesla tar bort laddsladden – i USA

TeslaUMC

“Tesla har gjort en Apple”

Den 18 april slutade Tesla skicka med laddsladd till sina bilar. I alla fall den ena. Hittills levererades alla bilar med två sladdar: en för laddning från laddstolpar och en för laddning från vägguttag. Nu levereras endast sladden för laddstolpar med bilarna. Kunder som vill kunna ladda sina bilar från vägguttag får beställa den sladden från Teslas online butik.

Viktigt att tillägga: i USA. Tesla fortsätter leverera båda sladdarna med sina bilar i Europa.

Sladden för att ladda elbilar med från vägguttag brukar oftast kallas för EVSE på “elbilsspråk”. Teslas officiella namn på den är dock UMC: “Universal Mobile Connector”.

Största problemet i USA har varit att deras vägguttag endast är på 110 volt vilket resulterade i ganska klen laddning. Väldigt få kunder använde laddaren, vilket även Elon Musk angav som anledning till att de skulle sluta levereras med bilarna:

Tesla sänkte sedan priset på sladden från 400 till 200 dollar.

Kunderna var dock långt ifrån nöjda. Tryggheten den sladden skänker kan man inte bortse ifrån. Många elbilister betraktar den som ett slags reservdunk: i värsta fall kan du alltid ladda från vilket som helst vägguttag. Bara i Sverige finns det 50 miljoner av dem.

Ett problem är dock att vissa ägare har missförstått användningsområdet och använder UMC laddsladden till att ladda hemma till vardags med den från ett ordinärt vägguttag istället för att skaffa en dedikerad laddbox. Vilket i och för sig fungerar om man använder lite sunt förnuft – som dock tyvärr allt för många saknar. Därför har bland annat elsäkerhetsverket gått ut med uppmaningar att inte använda UMC laddsladden utan skaffa laddbox till att ladda elbilen med hemma.

Även om vi än en gång betonar att Tesla tog bort UMC laddsladden endast i USA, den levereras fortfarande med alla Teslor som säljs i Europa frågade vi ändå våra medlemmar vad de tycker om den:

TCS_UMC

19% av Teslaägarna använder aldrig UMC kabeln och tycker att de skulle klara sig bra utan den.
26% använder den ofta och vill absolut inte bli av med den.
Resterande 55% använder i och för sig inte UMC kabeln särskilt ofta men vill ändå har den som trygghet.
Överväldigande majoriteten alltså, över 80% vill ha kvar UMC laddkabeln.

Bland de som inte har en Tesla än är det 32% som tror sig kunna klara sig utan UMC sladden.
37% vill absolut ha med den med bilen när de köper den, även om det skulle innebära höjt pris.
21% önskar sig en bockruta på Teslas beställningssida så de kunde själv kunna välja att få med sladden vid köp eller inte.
Endast 10% är nöjda med Teslas beslut att leverera bilarna utan UMC sladd och vara hänvisade till Teslas online butik ifall de vill ha den.

En anledning till det kan vara att UMC sladden är restnoterad i Teslas online butik – just nu kan man inte köpa den där. Hoppas på ändring snart.

Visst är det ett mindre antal av ägarna som använder UMC kabeln ofta. Men majoriteten vill ändå ha den liggandes i frunken för säkerhets skull. Att kunna ha den trygga känslan att man kan ladda bilen vid valfri vägguttag om det mot förmodan skulle behövas. Och majoriteten av köparna vill antingen ha med kabeln i bilens pris eller kunna beställa den på samma sida man beställer bilen från. Väldigt få är nöjda med lösningen Tesla har valt.

Avslutningsvis vill vi än en gång betona att Tesla tagit bort UMC sladden endast i USA. Alla Teslor sålda i Europa får fortfarande med båda laddsladdarna på köpet, både UMC sladden för laddning från vägguttag och Typ2 sladden för laddning från laddstolpar.

Bookmark the permalink.
  • Kenneth

    Som du säger, det är en reservdunk.

  • Mocke

    Wv har laddsladd som ett tillbehör.
    Idag skickar man inte ens med en hjul eller domkraft i många nya bilar, fast däcken skall bytas 2 ggr om året.