Vår medlem Macki råkade ut för en laddtjuv förra veckan. En hemsk företeelse som tyvärr inträffar då och då.
“Jag rullade in på Ikea Malmö med 3% batteri” berättar Macki, “pluggar in i en ledig typ2 och går iväg. Kollar sedan laddningen och ser att den stoppats vid 13%! Går tillbaka för att upptäcka nån jävel dragit ut min kabel och stoppat in sin egen!”
Fiatens ägare hade helt sonika parkerat vid laddstolpen, dragit ut Mackis laddsladd och stoppat i sin egen. Trots att han mycket tydligt borde sett att den andra bilen inte var fulladdad än. Det finns blinkande lampor på bilen som visar laddning och laddnivå.
“Va fan e de! Hur fan tänker man?” tyckte Macki och många på vårt forum höll med honom. “Man rör inte andras grejer utan tillstånd” tyckte folk, “så trist att se sådant dåligt beteende!”
Det kom ett antal förslag på vad Macki borde ha gjort. Knuta en massa knutar på Fiatens laddsladd var ett av de snällare förslagen.
För så här är det: Man avbryter inte andras laddning.
Man vet ju hur viktigt det är att man får tillräckligt laddning för att kunna ta sig hem. Nu fick Macki lunka iväg till en dyr Ionity laddare i närheten för att kunna ladda tillräckligt för sin hemfärd. (Han borde väl skicka den notan till laddsabotören.)
Många stolpar låser fast laddsladden under pågående laddsession för att mota folk med mindre förstånd vid grind. Tyvärr har inte alla stolpar den finessen. Men det borde inte behövas fysiska spärrar för att hindra att sånt här händer – de mentala spärrarna i folks huvuden borde räcka.
Vett
Budord nummer ett på elbilisters stentavla är “du skall icke afbryta din nästas laddning”. Kommer du fram till en upptagen laddare får du snällt vänta tills pågående laddning är färdig innan du själv får börja ladda.
Om man kommer fram till en laddare med avslutad laddning då? Bilen är färdigladdad men ägaren har inte kommit och dragit loss kabeln än? Får man göra det på egen hand då? Helst inte ens då. Till att börja med är det svårt att se om laddningen verkligen är färdig. Att det inte blinkar några lampor är inte tillräckligt för att avgöra det. Vissa bilar släcker laddindikatorn efter några minuter trots att laddningen fortfarande pågår. Drar du loss kabeln och stoppar in din egen kan det dessutom hända att stolpen fortsätter debitera förra ägares konto. Då blir du laddtjuv på riktigt.
Etikett
Men hur ska man då göra i nödfall? Du bara måste få ladda nu och den andra bilen bara står och står där… vad ska man göra?
Förutseende och snälla elbilister skriver sitt mobilnummer på en etikett innanför bilens laddlucka:
Då kan andra elbilister som behöver nödladda lätt kontakta dig.
Alla elbilar har någon slags lucka över laddporten. Klistrar man sitt telefonnummer på insidan av luckan eller någonstans innanför luckan kan den endast ses när man håller på att ladda – och är så pass diskret att den kan endast hittas av dem som vet var de ska leta. Tänk på att placera numret så att den syns även med istucken laddsladd!
Om alla gör det kan även du själv när du hamnar i samma situation, att du vill ladda men laddplatsen är upptagen av en annan elbil lätt hitta ägarens mobilnummer innanför laddluckan så att du (snällt!!!) kan be om förtur. Och kom ihåg att tacka honom för att han har skrivit ut sitt mobilnummer – utan den skulle du ha behövt vänta en lång stund!
Råkar du ut för att någon har dragit ut din laddsladd bör du även tänka på att allt kanske inte är som det verkar: “Utan vittnen kan man inte med säkerhet veta att nån från sällskapet som kom med Fiaten dragit ur den gula sladden” skriver vän av ordning på forumtråden om händelsen. “Det kan faktiskt ha varit någon annan, sen kommer Fiaten och ser att sladden är lös och kopplar då in, utan att tänka på hur det sedan riskerar att uppfattas.”
“Känns skönt att man beställt en Tesla med kameror runt om bilen” tycker då en annan.
Att avbryta någon annans laddning är ett laddat(!) ämne bland elbilister. Det gäller att ha respekt för andras prylar och att försöka behålla lugnet ifall man råkar ut för det själv.
Vilket stolpskott! Så trött på själviska människor som tar sig friheter!
Liten rättning. IONITY är inte dyrt med abonnemang och han har ju 12 månader som ingår. IONIQ 5 betalar 3,10kr/kWh. Men i jämförelse med gratis 11kW så är det såklart trist.
Hur är det möjligt att dra ut ngn kabel, sitter den inte fast i laddaren dvs låst?
Inte på alla AC-laddare tyvärr. Det står i texten också.