En Teslaägare som åkte på motorvägen i närheten av München, Tyskland såg en Volkswagen Passat herrelöst driva runt bland filerna. Med föraren avsvimmad fortsatte bilen köra framåt i full fart men svajade fram och tillbaka och skrapade mot sidoräcket flera gånger. Bilen kunde krockat eller kört av vägen vilken sekund som helst.
Teslaägaren ringde räddningstjänst och körde sedan in framför Passaten, saktade ner och lät andra bilen komma ikapp och krocka in i honom bakifrån. Sedan använde han osjälviskt sin egen bil till att bromsa ner Passaten tills de blev båda stående på motorvägen. Räddningstjänsten anlände strax därefter och kunde rädda livet på mannen i Passaten som hade fått hjärtinfarkt.
Historien om hjälteinsatsen spred sig snabbt på Internet. När det nådde Teslas VD Elon Musks öron erbjöd han snabbt att Tesla står för reparationerna av den skadade Teslan.
En positiv historia som slutade väl för alla inblandade alltså.
Men tanken slog mig, vad skulle ha hänt om han som fick hjärtattack hade åkt i en Tesla istället för Volkswagen?
(Nedanstående gäller autopilot version 1 som äldre Teslor har men nya autopilot ver 2 förväntas få samma funktionalitet.)
Skulle han haft autopiloten på när han tuppade av skulle bilen fortsatt åka i filen utan att svaja eller krocka med något. Efter någon minut skulle den ha bett föraren röra vid ratten som den gör med jämna mellanrum. Om föraren då inte gör det upprepas uppmaningen några gånger med högre och högre varningsljud. Är det fortfarande ingen som tar tag i ratten skulle bilen ha tänt varningsblinkersen och saktat ner och stannat av sig själv.
(Det finns förresten ett liknande fall där föraren fick hjärtattack men inte tuppade av helt utan kunde med autopilotens hjälp själv åka till sjukhus.)
Men om man tuppar av då autopiloten inte är påslagen?
Idag kan inte din Tesla hjälpa dig särskilt mycket då. Dess autobroms skulle i alla fall skydda dig från att köra i saker.
Men tänk om Tesla skulle ändra lite i sin mjukvara och ge bilarna följande cool finess?
Bilarna skulle kunna detektera när du inte håller i ratten längre och då av sig själv slå på autopiloten.
Om bilen skulle detektera att människan inte har hållit i ratten på flera sekunder och bilen börjat driva och korsar filmarkeringarna (eller sidosensorerna märker att bilen är på väg att krocka med sidoräcket) skulle den kunna själv slå på autopiloten och återfå kontrollen innan situationen urartar. Och ljuda en varningssignal förstås. Om människan inte ens då tar tag i ratten skulle autopiloten kunna sakta in bilen och stanna på samma sätt den gör redan idag om föraren ignorerar varningssignalerna.
Rent tekniskt är Teslorna kapabla till detta.
Autopiloten i en Tesla är nämligen alltid på – även när det är människan som kör bilen är autopilotens radar och kameror på och samlar in data. Autopiloten styr inte bilen då, bara jämför hur den själv skulle ha kört mot hur människan bakom ratten sedan gjorde i varje situation – det är så autopiloten lär sig att konstant bli bättre. Så även när människan kör skulle den kunna detektera om föraren släpper ratten och bilen börjar driva ut mot diket.
En sådan skyddsmekanism skulle inte nyttjas särskilt ofta – men skulle vara en veritabel livräddare i sådana här situationer.
Allt Tesla behöver göra är att (läsa dessa rader och) ändra lite i bilarnas programvara. Kanske kommer i nästa release som skickas ut trådlöst till alla bilar?
Den bästa lösningen vore att ha nått i stil med Nvidias CoPilot som har kameror på föraren för att avgöra vart o vad han tittar på. Den skulle också kunna upptäcka om föraren somnade eller tuppade av och ta över ifall det behövdes.
Med lite tur så kanske detta dyker upp i Tesla då det har vart snack om det eftersom de använder andra delar av deras hårdvara redan.