Så om fem år sitter du där i din självkörande Tesla som kör dig vart du vill. På gator. Fyllda med bilar. I rusningstrafik. Hur beige är inte det, egentligen?
När du skulle kunna susa fram i luften istället, i din självkörande personliga drönare!
Det är det kinesiska Ehang vill i alla fall, med sin personliga drönare Ehang 184. Företaget som till vardags tillverkar små drönare för professionellt bruk har tänkt till och tänkt stort och tillverkat prototypen av sin drönare som är tillräckligt stor för att lyfta inte bara en kamera utan en hel människa! Ehang har redan testflygit drönaren i Dubai och ska lansera en flygtaxiservice i landet i Juli i år.
För att hålla ner vikten är hela farkosten tillverkad i kolfiber, och väger endast 240 kg inklusive 17 kWh batterier. Dess åtta motroterande propellrar drivs av lika många elmotorer på sammanlagt 152 kW. Batterierna räcker till upp till 25 minuters luftfärd med hastigheter runt 60 km/h. (Därav kommer att räckvidden är på 25 km.) Efter åkturen tar det minst en timme att ladda batterierna fulla igen.
Reklamvideon hoppar dock skickligt över faktumet att podden är så pytteliten att ingen född utanför asien kan ta sig in eller ut med värdigheten i behåll. Det sägs att podden har bagageutrymme för en liten väska men undertecknad måste skamfullt erkänna att med 100 kg viktgräns skulle jag i alla fall inte kunna ta med mig nåt bagage alls. Om jag ens fick plats i kabinen…
Ehang visar stolt upp enkla navigeringen, man slår bara in destination så flyger podden dit av sig själv. Onekligen krävs det mindre av autonoma självstyrningen när den kan bokstavligen åka fågelvägen – vi hoppas dock de programmerar in att den ska undvika skyskraporna i Dubai. Och som vanligt när man flyger är största problemet start och landning. Bilderna i videon ser fina ut men läser man (den fåordiga) tekniska beskrivningen på Ehangs webbsida står det att podden kan bara landa på särskilda landningspunkter utmärkta med Ehangs logotype. Annars skulle det krävas för mycket av autopiloten att kunna undvika luftledningar, träd och buskar när farkosten ska landa.
Men största frågetecknet är dock säkerheten. Drönare har en stor nackdel jämfört med helikoptrar: de kan inte autorotera. En helikopter som får motorproblem faller inte okontrollerad från skyn utan kan använda sin propeller som en slags autogiro. Propellern roterar av fartvinden och får helikoptern att sjunka snabbt men kontrollerat och överlevbart. Detta för att helikoptern har tyngdpunkten nedanför propellern och har en stabil jämnvikt. De flesta drönare å andra sidan, inklusive Ehang 184 har tyngdpunkten ovanför propellrarna och är därmed ostabil och behöver processorkraft för att ständingt balansera sig själv. Slutar motorerna att fungera försvinner balansen och man tumlar bokstavligen från skyn utan möjlighet till autorotation. Rotorerna öht ser ganska livsfarliga ut som roterar i knähöjd till och med när han som ska åka går fram till podden i demovideon.
Elon Musk har samma farhågor. Flygande bilar är inte enbart farliga för dem som sitter i de utan även för dem på gatan nedanför. För att inte tala om hur mycket åtta motroterande propellrar låter och hur mycket damm de vispar upp. Även han tycker att dagens vägsystem är begränsad för den brer sig ut endast i 2D längs med jordytan – men hans 3D lösning är inte uppe i luften utan under våra fötter i marken.
Bloomberg Business Week har gjort en intervju med Elon Musk som de otroligt fyndigt kallar “Elon Musk is Really Boring” 🙂
Där berättar han sina visioner om underjordiska Hyperloop-förbindelser i flera plan i djupled som kors och tvärs förbinder en stads olika punkter “fågelvägen” (eller ska vi kalla det “grävlingvägen”?). Han har köpt in en alldeles egen tunnelborrmaskin för en bråkdel av originalpriset och ska försöka revolutionera tunnelindustrin på samma sätt han har gjort för bilar och rymdraketer. Problemen med att man inte vet vad jordskorpan döljer framför maskinen och sättet att forsa bort jorden sker i princip på samma sätt idag som för 50 år sedan, mycket kan förbättras – tycker inte enbart Elon Musk utan även professor Bent Flyvbjerg tidningen intervjuar. Branschen behöver skakas om.
Kan det bli så att framtidens självkörande transport inte blir bilar på gatorna – utan flygande drönare, eller Hyperloop-poddar under jord?
TCS ett år sedan: Vi vill inte ha de bästa P-platserna
Ofta ser man att elbilsplatserna på en parkeringsplats är de bästa platserna närmast ingången, precis bredvid handikapp-platserna. Man vill på så sätt stimulera användandet av elbilar – problemet är att resultatet oftast blir precis tvärtom.
Tror nog att de flygande poddarna kan bli säkra med all den datakraft vi har idag och användandet av många motorer. Om några år så skulle nog jag i varje fall våga prova på det 🙂
Datakraft är inget problem, däremot tillräckligt med motorstyrka för att lyckas hålla uppe podden med motorbortfall eller i värsta fall nått centralt i elförsörjningen som dör blir ett problem. Fallskärm kanske fungerar om podden är tillräcklig högt upp.
Tappar en multikopter en motor är den tvungen att kompensera genom att minska lyftkraften på andra sidan så varje tappad motor är i praktiken två motorer som inte kan hjälpa till.
Hahaha! Fantastiskt att de klipper precis när denne reslige karl ska klämma sig in i den flygande äggkoppen. Sen ser han något plågad ut när han knäpper bältet, med knäna i höjd med öronen.
snacka om räckviddsångest, man vill inte ha turtle mode på en sån här. 😀
använda sin propeller som en slags autogiro, det låter intressant! Vad är det man betalar? 😀
https://sv.wikipedia.org/wiki/Autogiro 🙂
Aha, jag trodde det hette autogyro! 🙂
Vi har ett liknande projekt inom EU, Volocopter http://e-volo.com/index.php/en/
De får dessutom många extrapoäng för att de testade sin första prototyp med en studsboll som förarsäte med lagom fjädring https://www.youtube.com/watch?v=L75ESD9PBOw