Teslabashing

home_hero_forest_900

Det är inget media älskar mer än klanka ner på elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Det ska vara stora domedagsrubriker, spelar ingen roll om de är sanna eller inte. Man undrar ibland vad som driver journalister? Skulle man ha foliehatt skulle man överväga hemliga konspirationsteorier – personligen tror jag det beror mer på okunskap (vilket egentligen gör det hela ännu värre).

Två veckor sen gick alla medier ut med nyheten “fel på Teslas säkerhetsbälte“, oftast kryddade med totalt felaktiga påståendet att alla bälten måste bytas ut. När det i själva verket handlade om ett enda felmonterat bälte som hittats på en bil och Tesla ville endast försäkra sig om att inga andra bälten var löst monterade. Ägarna ombads rycka i bältet för att kolla, eller besöka verkstad som ryckte åt dem. De till och med hade tekniker vid Supercharger stationerna som utförde testet medan folk laddade. Ingen av våra medlemmars bälten var lösa. Men när man berättar sanningen om “den stora säkerhetsbältesskandalen” blir man misstrodd och stämplad som fanatiker – för inte skulle det ju bli så feta rubriker av en sån liten grej?

Förra veckan kunde vi istället avnjuta nyheter om att “Tesla Model S håller bara i 10 000 mil“. Åter igen möttes man av skepsis när man berättade att det som egentligen var sanningen var att första årskullen med Model S hade en barnsjukdom som gjorde att vissa av bilarna kunde få missljud i drivlinan. Som enkelt åtgärdades med en kostnadsfri verkstadsbesök. Felet hade ett antal olika orsaker, vissa bilars kabel till motorn låg an och började vibrera, hos andra bilar var det en kontakt som gjorde likadant, hos vissa andra var det axlarna i utväxlingen som ej var 100% parallella och behövde shimsas, justeras med en bricka. Resultatet var ett morrande ljud – absolut inte skrotfärdiga bilar, som medierna försökte få det till. Bilarna som fick felet lagades snabbt på verkstad via 8-åriga garantin (efter att Tesla hittat felorsaken vilket tyvärr tog dem flera försök innan de lärde sig rätt åtgärd). Och på nya bilar har de byggt bort felorsakerna. Men inte kunde väl medierna blåsa upp en sådan struntsak till sådana proportioner? Vem ska man tro på? Fanatiska ägarna som vet sanningen – eller kvällstidningarnas feta rubriker?

Samtidigt kommer en lång rad rubriker kring Teslas “osäkra” autopilot. Hur kan de ens tillåtas installera sånt i bilarna? Att autopiloten har sedan introduktionen kört över 50 miljoner kilometer (härifrån till planeten Mars) utan en enda krock spelar liksom ingen roll. De har ju gudbevars kallat den för “Beta” två månader sedan! Att den sedan dess har förbättrat sig via avancerad maskininlärning och inte betraktas som beta längre spelar liksom ingen roll för en bra story. Speciellt när de citerar sura konkurrenter som inte kan erbjuda liknande funktionalitet till sina bilar.

Teslaägarna känner inte igen sig i beskrivningen fallfärdig bil utan säkerhetsbälte som körs livsfarligt – och ingen vill tro på dem när de försöker berätta hur det egentligen ligger till. De är ju fanatiker vetja som blundar för tidningarnas feta katastrofrubriker!

Men droppen som fick mig att skriva denna artikel var ändå Sveriges Televisions inslag om elbilar. SVT Nyheter Dalarna skulle ut och åka elbil. Gissa vad: det blev katastrof 🙄

De skulle åka 96 kilometer, från Falun till Orsa. De förberedde sig minutiöst: först tog de en av de ytterst få elbilsmodeller som inte går att snabbladda, Renault Zoe. Sen åkte de en enorm omväg via 5 olika långsamladdstolpar, istället för att åka raka vägen – åka knappa 10 mil klarar Zoen utan problem. Sen avslutade de reportaget med den obligatoriska bärgningen av bilen 😯

Jag undrar om någon annan elbilist någonsin har råkat ut för så många bärgningar som journalister tydligen alltid åker på. Anledning till bärgning: bilen gick inte att ladda. Att då istället åka till en annan laddstolpe och försöka där skulle ju inte gett lika fin avslutning på reportaget som bärgningsbilen. Läser man på olika Zoe forum ser man att felmeddelandet de fick indikerar problem med laddströmmen – oftast fel på noll-ledningen. Om man ruckar lite på kontakten, eller drar ur och stoppar in kabeln igen, eller slår av och på bilen så brukar man få igång laddningen. Eller byta till en annan stolpe. De hade 39% laddning kvar i batterierna och flera andra laddstolpar de kunde ha åkt till och försökt. Fast det skulle ju inte ha sett lika bra ut som bärgningsbilen förstås. 🙄

Så länge medierna pumpar ut sådana budskap om elbilar och Tesla hur ska någon våga köpa en? Hur ska någon våga tro på ägarna som säger att Teslan eller någon annan elbil de köpt är den bästa bilen de någonsin haft? Man litar ju mer på Sveriges Television och tidningarna än den där Teslasekten!

 


Nu har musikhjälpen 2015 dragit igång!

I år är temat “Ingen ska behöva fly undan klimatet” och vi på Tesla Club Sweden tycker att även om köra elbil är ett utmärkt sätt att hjälpa klimatet behövs det även pengar också. Därför drog vårt medlem Machris igång en digital insamlingsbössa och tänkte skramla med den här och se om vi kunde visa vårt engagemang även på det monetära planet.

Bössan heter “Elbilar för bättre miljö” och ni hittar den här:
http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/elbilar-for-battre-miljo

Skänk en slant o sprid gärna länken vidare.

Tagged , . Bookmark the permalink.