Hur kan Tesla släppa något så opålitligt som autopiloten? Ja, så har det låtit från många håll, som senast från BMW-s VD Harald Krüger. (Det måste ju vara surt att inte kunna erbjuda samma sak för sina kunder.)
Men betänk att Teslas autopilot har nu varit ute i bilarna i åtta veckor. Varje dag körs den sammanlagt en miljon kilometer av användarna. På åtta veckor har autopiloten kört över 50 miljoner kilometer, utan att krocka en enda gång! 50 miljoner kilometer – det är som härifrån till… planeten Mars.
Många har hakat upp sig på ordet “Beta” när autopiloten släpptes. Det de inte förstod var att autopiloten lär sig av sina misstag och den betraktas inte vara någon Beta längre av Tesla Motors. Ägarna vittnar om hur autopiloten blev säkrare i sin körning dag för dag. Redan under de första veckorna lärde den sig att sakta ner i kurvor, att kompensera för sidvind och att ännu bättre förstå vägmarkeringar. Att se den utvecklas var en nästan lika overklig upplevelse som första gången man släppte bilens ratt och lät den köra själv.
Det folk som aldrig har testat autopiloten inte förstår är att den ersätter inte föraren, utan den fungerar i symbios med föraren. Lika lite som farthållaren gör att du kan kasta ut gaspedalen ur bilen gör autopiloten ratten överflödig.
Kommer autopiloten att krocka? Javisst kommer den att göra det till slut. Inga system är ofelbara. Och det kommer garanterat blåsas upp av media. Men ingen kommer då nämna de miljontals kilometer som autopiloten har kört utan krock, och ingen kommer nämna alla de otal gånger den har räddat bilister från att krocka. Vissa av dem har fastnat på kamera och visas på YouTube, men våra medlemmar berättar om otal andra gånger den har hjälpt dem i deras vanliga ofilmade vardag.