Ofta när man pratar med folk om elbilar och hur man kör med dem kommer argumentet upp “man ska inte behöva vara påläst för att kunna hantera dem”. Att folk (gärna ofta journalister) som testkör dem ska inte behöva bry sig skaffa kunskap om dem, om tex hur man laddar dem.
Men hur man tankar en fossilbil är heller inte något man kan från födseln. Det är något man lär sig – på körskolan! Vissa av oss hade till och med frågor om det vid teoriprovet och uppkörningen.
Med tanke på att 2% av nybilsförsäljningen i Sverige är el- och laddhybridbilar kommer var 50:e förare som tar körkort idag köpa en elektrisk bil. Därför är det hög tid för körskolorna att lära ut hur man hanterar inte bara fossilbilar utan även elbilar. Andelen elbilförare kommer dessutom öka i framtiden.
Dags att förutom dragläge och växling även lära sig laddeffekt och räckvidd. Förutom oljestickan även lära sig laddkontakten. En stor del av dagens lärobok går ut på att lära eleven hur man får en manuellt växlad bensinbil att öht börja rulla. En kunskap som blir mer och mer irrelevant när eleven sedan köper en elbil.
Tittar man på dagens körskoleböcker står det i stort sett endast en halvsida text om elbilar i dem, som tyvärr är en imponerande uppradande av elbilsmyter.
Det vi snarast måste få in i undervisningen är istället riktig information om elbilar, som eleverna faktiskt kommer att ha nytta av när de köper sin elbil.
Vad är det då som snarast borde in i körskoleböckerna?
En kapitel om elbilar. Där det berättas om hur man laddar dem. Att man laddar bilen vanligtvis hemma, över natten, från vägguttag eller trefas. Förklara att max ström man kan dra från ett vägguttag är 16 A – men du bör avstå från att dra mer än 10 A för att undvika problem. Förklara också skillnaden mellan AC laddning och DC snabbladdning. Berätta om vad en snabbladdare är och vad som är definitionen av dem (minst 23 kW laddeffekt enligt EU). Berätta lite om vilka olika laddkontakter finns det. Berätta om räckvidd och vad som påverkar den. Berätta om att enklaste sättet att öka bilens räckvidd är att sänka farten. En enkel saklig text på några sidor skulle hjälpa framtida elbilsköpare enormt och samtidigt utrota de värsta elbilsmyterna iaf bland framtidens bilförare.
Transportstyrelsen och Trafikverket borde omedelbart göra en översyn av frågan och tillsammans med körskolorna införa åtminstone en grundläggande förståelse av elbilar bland sina krav på körkortssökande. Ska man plugga dragläge och få frågan om hur många liter olja som skiljer min- och maxmärkena på oljestickan på teoriprovet kan man även kräva framtidens förare de ska veta skillnaden mellan ett vägguttag och en snabbladdare.
När försvann beskrivningen av hur man vevar igång en bil med startvev ifrån körskoleböckerna?
TCS ett år sedan: Tesla inför vagnskadegaranti
För ett år sedan införde Tesla Motors vagnskadegaranti för sin Model S. Vagnskadegaranti är en väldigt svensk företeelse, de första Teslorna som såldes saknade den. Men för ett år sedan kom det glädjande beskedet.
Kan bara hålla med 🙂
Även en diskussion om “automat kort” känns ju aktuellt eftersom allt fler bilar saknar manuell koppling.
Regeringen borde slopa kravet att kunna hantera en koppling för att ta sitt kort. Kör skolorna är säkert pigga på att erbjuda extra lektioner för detta.
Du har kunnat ta ett körkort för enbart automat i många år, det gick redan när jag tog körkort för 7 år sedan. Nackdelen är att du endast får köra automatväxlade bilar då, men lånar du aldrig någon annans bil så är det ju lugnt.
Jo. Jag uttrycker mig klumpigt. Jag menar så här. Idag övningskör jag med sonen. Av den anledningen behöver jag en växlad bil eftersom han annars får ta kort för automat trots att jag mycket väl hade klarat mig med en elbil. Detta menar jag bromsar utvecklingen för alternativa drivlinor och jag menar det inte ska vara en del av kravet för ett kort att kunna växla en bil.
Förmodligen kommer skillnaden i textmängd angående hanteringen av elbilar och petroleumbilar bli som skillnaden mellan Mac- och Windows-kapitlen i t ex installationsmanualer för program eller extern datautrustning.
Bra artikel, som vanligt! Har dock en invändning mot en slutsats du drar. “Med tanke på att 2% av nybilsförsäljningen i Sverige är el- och laddhybridbilar kommer var 50:e förare som tar körkort idag köpa en elektrisk bil”. Det förutsätter att nybilsförsäljningen (och uppdelningen i el-/icke elbil) är jämnt fördelad på alla som tar körkort, och det stämmer ju inte.
Bush created ISIS. Even his sidekick Blair says so.Bush created ISIS. Even his sidekick Blair says so.
“ISIS is the JV team”
No one knows who created them but we do know two things:
“ISIS is contained”
Barack HUSSEIN Obama