Tack för alla laddhybrider

s500_charge

För en dryg vecka sedan gick BMW ut och sa de kommer satsa stort på laddhybrider. Mercedes kom med ett liknande uttalande för ungefär ett år sedan. För att möta kommande avgaskrav ser de ingen annan utväg än att alla deras bilar kommer bli laddhybrider inom några år. Underbara nyheter!

Varför?

(Nej, inte på grund av den där nyheten från förra veckan.)

Utan för att alla som har kört en plug-in hybrid vet att det finns inget bättre sätt att visa elbilars fördelar som när man direkt kan jämföra båda drivlinorna bensin och el i samma bil! Man sätter sig i bilen och glider iväg ljudlöst, utan några ryck. Man har snabb respons, man slipper växla, det är bara och åka och njuta.

Men sedan efter några mil så inträffar det hemska – bensinmotorn gurglar igång med ett ryck. Plötsligt låter bilen mer, den vibrerar mer. Trycker man på gasen dröjer det lite innan det händer något – speciellt om man har fel växel i. Man måste börja växla. Eller än värre: låta någon seg automatlåda växla åt en.

Ja, det är verkligen så hemskt. Till och med världens mest sofistikerade laddhybrid, Mercedes S 500 Plug-in Hybrid för över miljonen kronor, med ett utav världens mest sofistikerade bensinmotorer under dess motorhuv upplevs som om nåt skulle ha gått sönder när den växlar över till bensindrift. Graciösa mjukheten byts till ryckiga draglägen.

Man börjar längta efter de där tysta sköna milen man hade i början, med eldrift. Man börjar önska sig att bilen kunde åka längre med eldrift. Man inser att det är inte krångligt att plugga in bilen på kvällen. Man börjar inse att det är krångligt att åka omvägar till en bensinstation för att tanka.

Efter ett tag inser man att bilen kostar mycket mindre i drift med eldrift. Att tanka bilen blir prischock. Efter ett tag inser man också hur pass lite bensinmotorn egentligen behövs. Skulle batteriet vara bara lite större så…

Laddhybrider är de bästa språngbrädorna över till elbilar. Så folk vana vid bensinbilar kan doppa tåna och känna efter. Barnbassängen. Men snart har man samlat mod och börjar längta efter äventyrsbadet :-)

Och när man väl har fått smak för eldrift, när man har insett alla dess fördelar, så börjar man titta runt efter riktiga elbilar. Räcker en elbil från samma märke med sin fortfarande ganska så klena räckvidd – eller ska man skaffa sig en ordentlig elbil med ordentlig räckvidd? Och då finns det ju bara en tillverkare att vända sig till ;-)

 


TCS ett år sedan: Problemfyllt privatimportera elbil från USA

För ett år sedan rapporterade om de problem som dyker upp när man ska importera en elbil från USA. Till skillnad från bensinbilar är det i stort sett omöjligt att importera en elbil från USA. Det handlar inte så mycket om lagar som förbjuder import, utan om dina kontakter.

 

 

Bookmark the permalink.
  • Filip

    Jag har kört Opel ampera (den enda laddhybriden som är något att ha över huvud taget), man märker inte ens när motorn går igång.

    Laddhybrider är bra. 200hk elmotor, batterier i tre storlekar ex. 10, 20 och 30kWh och sen en billig liten bensindnål atkinsonmotor på optimalt varvtal på 50hk som bara laddar batterierna och får en vanlig sedan att få en verklig bensinförbr. på 0,4l/mil. Jag kan själv köpa batterier för 1700kr/kWh, det är inte så dyrt längre. Bilen kan komma 4, 10 och 16mil på dessa batterier. Man väljer det som passar bäst.

    Jag förstår varför du tycker laddhybrider är bra men jag tycker verkligen att de är bra, som idé, men ingen gör dem bra i praktiken.