Tesla har förnyat mobilappen som används till att fjärrkontrollera bilen med. Den har enligt Tesla blivit komplett omdesignad för att underlätta åtkomsten till nyttig information och kontrollerna. En annan viktig nyhet är att med nya appen kan bilen låsas upp från appen med fingeravtryckssensorn i de mobiler som har sånt.
Appen mottogs med mest negativa tongångar på vårt användarforum. Nya grafiken var väl snygg men avsaknaden av nya funktioner irriterade många. Nya appen har nämligen exakt samma funktionalitet som den gamla. Folk som hoppades på efterlängtade nya funktioner som att schemalägga laddning och kupévärme blev grymt besvikna. “Stooor besvikelse”, “helt onödig uppdatering”, “vilket fiasko”, “hade hoppats på mycket mer” var några av kommentarerna.
Det folk ändå hoppas är att nya appen är helt nyskriven även under ytan och därmed kanske bättre förberedd för framtida utökningar. Att förstasidan har fått en scrollbar lista med funktioner gör att det blir lättare att lägga till nya funktioner i den i framtiden. Nya appen skulle i så fall vara en ny plattform som är lättare att bygga på, att detta är bara första versionen av flera som ska komma.
En nyhet i iOS appen för iPhone är dock widgeten. Man behöver inte längre starta appen, bara svepa in från vänster på sin iPhone-skärm så kan man komma åt de vanligaste funktionerna på ett ögonblick.
Tragikomiskt nog fick inte Android-versionen av appen någon Widget, trots att Android anses ha bättre stöd för widgets än iOS och det bokstavligen kryllar av olika sådana man kan förbättra sin mobil med på Google Play.
Apparna över lag verkar dock ha förbättrats hastighetsmässigt, folk som har testat dem rapporterar om mycket snabbare respons när man aktiverar de olika funktionerna.
Och man ska framför allt inte glömma att även om Teslas app inte har förbättrats funktionsmässigt nu, även om den har samma funktionalitet som när den kom för flera år sedan så är den ändå överlägsen andra bilars appar. Nissan Leaf ägare må till exempel kunna starta laddningen av sina bilar med Nissans app – men inte stoppa den 🙄 Och kan inte se var bilen är, innertemperatur, låsa upp den, mm. mm.
Men mycket vill ha mer och det Teslaägare framför allt verkar längta efter är att kunna schemalägga kupévärmaren, att kunna ställa in när bilen ska värmas på morgnarna (något många andra elbilister kan i sina bilar – dock oftast från skärmen i bilen, inte appen). Även att kunna schemalägga laddning och justera strömstyrkenivån från appen är efterlängtade funktioner som inte kom med i den nya appen – men som vi hoppas nu kan läggas till enklare i framtiden i och med Teslas nya app-plattform.
Kupévärmare är min mest använda funktion på appen för Volvo nu på vintern. Borde inte vara svårt för Tesla att fixa.. Men det är väl prioriteringar? Skulle jag byta till Tesla så absolut skulle jag vara besviken utan den funktionen.
https://uploads.disquscdn.com/images/760dc4cbd16374bc8b24623e7fb31707bcfd4808e642a2a5e9d253862bd9eacb.png
Använder sällan funktionen att schemalägga – det bygger ju på att du vet exakt när du ska åka. Lite som att stå och vänta på bussen. Jag startar den istället manuellt 20 minuter innan avfärd…
Jag har barn och de ska till skolan.. 🙂 Så jag vet när det ska åkas varje dag. Men nackdel i appen är att timer måste sättas på varje dag.. inte återkommande typ måndag- fredag 7:30 och inget på helger. Men att ha varmt i bilen och kunna styra är sjukt underbart
Vad är det för funktion på Volvos cupévärmare är det schema som du tycker är bra för din del ?
Jag för min del har varierade tider för när jag vill åka iväg så jag startar kupévärmen från appen ca 5 minuter innan avfärd. Funkar fint för min del.
Främst är det schema. Sätta timer på kvällen. Men även kunna starta den på avstånd. Tolkar jag ditt svar att Tesla kan man starta men det saknas schema?
Nackdelen på volvos app.. om jag reser bort och kommer hem efter en vecka så funkar det inte starta på distans… något om för lång tid sedan bilen varit igång. Skönt att ha en varm bil när man landar på Arlanda, starta den när man hämtar bagaget.
Aha då är jag med. Som sagt i mitt flexibla fall funkar inte schema bra, så det saknar jag inte. Men jag kan däremot alltid starta värmen från appen även om jag varit borta en månad.
Det tar oftast bara 5 till 10 minuter för bilen att bli varm. Det jag uppskattar med den nya appen är hastigheten den är bara så mycket snabbare på allt jämfört med tidigare. Detta anser jag vara mycket viktigare än några nya finesser som man kanske ändå inte använder.
Med precondition aktivt lär sig bilen ditt körmönster och värmer bilen lagom tills det är dags för avfärd, vill man tidigarelägga så är det bara att dra igång ventilationen via appen. Funkar både med värme och kyla…
Det är tanken, i alla fall. Men i praktiken fungerar det i stort sett aldrig för någon… Eller har du fått det att fungera tillfredställande? Jag stängde av funktionen för längesen, det enda den verkar göra är att spontant elda för kråkorna vid fel tillfälle.
Mycket snabbare ( det viktigaste ) och snyggare må jag säga. Mer än nöjd med denna uppdaterade app.
Den kanske viktigaste nya funktionen för mig i iOS-varianten är inte widgeten, utan att appen nu stödjer Force Touch. Om man trycker lite hårdare på ikonen på hemskärmen kan man snabbt komma åt de viktigaste funktionerna (på samma sätt som med widgeten fast snabbare och lättare i de flesta lägen).