Sajten Autoblog har lyckats fotografera en kamouflerad bil som de påstår vara nästa generations Leaf. Är det så nya Leaf kommer se ut kommer det verkligen bli “more of the same”. Själva kupén är nämligen i stort sett oförändrad, de största ändringarna verkar ha gjorts mest i bilens nos och akterparti.
Leafens karakteristiska “grodögon” strålkastare har fått ge vika för mer traditionella sådana placerade där andra bilar brukar ha dem. Motorhuven har dock fått behålla en något udda kurvatur – eller om det är en del av kamouflaget? Laddkontakten verkar dock vara kvar på samma ställe mitt framme på nosen som har visat sig vara en bra position för kontakten där det är lätt att parkera vid laddare och laddstolpar och nå fram med laddsladdar.
Nissan verkar tyvärr ha behållit designkravet att man skall kunna sitta med höghatt i förarstolen, även denna bil har den löjligt höga taklinjen som gamla Leaf hade. Nissans ingenjörer kunde lugnt ha kunnat sänka takhöjden med 10-15 cm och därmed skänkt bilen mindre frontarea. Som i sin tur skulle gett bilen mindre luftmotstånd i högre farter och därmed längre räckvidd i praktiken.
Bakluckan har däremot helt designats om, med som det verkar större lastutrymme. Dagens Leaf har en svällande stötfångare och bakspoiler med bakluckan mer än 10 cm innanför dem. Den fotograferade bilen har fått en baklucka som “fyller ut” ända till bakre stötfångaren och därmed ger välbehövliga centimetrar innanför. Gamla Leafs baksida var inte bara en veritabel smutsmagnet utan var även utformad med så bulliga svällande detaljer att biltvätt kunde inte komma åt och rengöra ordentligt. Nya baksidan verkar vara lika mer “normal” utformning som nya nosen.
Anledningen till att vi är tveksamma till om bilderna verkligen visar nya Leaf är att bilderna togs i USA, på en vänsterstyrd modell. Säkerligen skulle en japansk biltillverkare först ha testat sina nya bilmodeller i japan – och då en högerstyrd en? Visserligen tillverkas de Leaf som säljs i Amerika på plats i USA – men i Tennessee. Bilen på bilderna har “manufacturer” registreringsskylt – från Michigan, en helt annan delstat hundratals km bort. Mystiken tätnar. Är det verkligen Nissans testbil vi ser på bilderna – eller något annat företag i USA som håller på och utvecklar en bodykit till Leaf? Och riktiga biltillverkare brukar ha bättre kamouflage än några plastpåsar? (Som dessutom måste vara katastrofala för räckvidden.)
Är bilen verkligen nästa generations Leaf verkar Nissan bara ha gjort minsta möjliga förändring, mer av en rejäl ansiktslyftning än en helt ny bilmodell. Steget är i alla fall åt rätt håll, mot en mer mainline bilutseende. Får vi dessutom större bagageutrymme och längre räckvidd på köpet är det ju bara att applådera.
Men något habegär väcker inte nya designen heller.
TCS två år sedan: Övergiven Tesla
Vad händer om du överger din Tesla Model S, låter stackaren stå ensam, oinpluggad, och frysa på en parkeringsplats vid flygplatsen medan du åker till valfri söderhavsö för lite semester? Hur länge klarar den sig?
Själv har jag ingenting emot en luftig kupé. Avskyr att sitta så huvudet nästan slår i taket. De kanske har kommit fram till att den mest kör i stadstrafik. Hur många procent kortare räckvidd får man med lite högre tak egentligen?
Håller med Elputte!
Flertalet bilar, även Tesla S, är ju designade för att passa småväxta, korta personer under 190 cm längd. Vi andra får finna oss i att sitta snett eller sjunka ned med ratten på drygt armslängds avstånd. Alternativt få håret bortnött i förtid, mot taket?
Bara BMW I3 som fungerar för oss, bland elbilar hitintills;-)))))))
Jag är 1,97 och kan sitta i en Models S. Det största problemet är insteget som sliter b-stolpen.
Men jag kan hålla med om att det inte är något fel med en lite högre bil så att man får mer plats i bilen, och både Leafen och BMW i3 är trevliga på det viset.
Nissans NTCNA ligger i Michigan, det förklarar skylten
Onekligen rätt lik de där renderingarna men sett förr. Inte alls speciellt lik ids concept som jag tycker är mycket snyggare. Men blir den tillräckligt billig så…
Rendering:
http://pushevs.com/wp-content/uploads/2016/07/rendering-of-possible-facelifted-2017-nissan-leaf-front.jpg.webp
Ids:
http://pushevs.com/wp-content/uploads/2016/08/nissan-ids-concept-car-768×488.jpg.webp