Toyota visade förra veckan upp sin kommande första elbil BZ4X. Den udda och svåruttalade modellbeteckningen består av kombinationen BZ som står för “beyond zero”, 4 som indikerar storleken (ungefär som VW ID.4) och X som står för fyrhjulsdrift.
Hur Toyota kan få en elbil till “beyond zero” har vi inte riktigt förstått än, det blir intressant att få se de första reklamfilmerna sen. Hoppas det inte är något i stil med deras “självladdande bilar” 🙄
BZ4X sägs vara en konceptbil, men Toyota pratar redan om säljstart i mitten av nästa år. Bilen kommer komma med olika storlekar på batteripack och räckvidd, allt från billigare LiFePO4 batterier från BYD till NMC-8-1-1 batterier från Panasonic med uppemot 50 mils räckvidd. Första versionen blir fyrhjulsdriven men det ryktas redan om en enbart framhjulsdriven version.
Glädjande för oss i vårt kalla land är att Toyota har gjort grundliga vintertester av bilen i Norge och testat räckvidd och laddning i minusgrader med väldigt bra resultat. Toyota sägs ha ansträngt sig för att göra elbilen så energieffektiv som det bara går.
Interiört märker man på en gång den udda ratten som påminner om den i de nya Tesla Model S och X, och den stora mittskärmen. Toyota bekräftar att ratten blir adaptiv steer-by-wire, det vill säga med varierande rattutslag i olika hastigheter. Man kommer inte behöva vrida den flera varv för att få till snäva svängar i låga hastigheter.
Mittskärmen kommer erbjuda Internetåtkomst och trådlösa uppdateringar. Men Toyota kände ändå behovet för att sprinkla knappar och reglage runt om i bilen.
Vi har inga som helst uppgifter om pris och produktionsvolym, två väldigt avgörande faktorer för bilens framgång.
För problemet Toyota kämpar mot är att uppvisningen av deras framtida elbil, den de ska basera hela företagets framtid på mest mottogs med en gäspning. Företagets PR-avdelning sneglade nog avundsjukt på Tesla vars ordinarie kvartalsrapport fick större uppmärksamhet än Toyotas release-event. BZ4X fick inte alls den hype Teslas nya bilmodeller brukar få. Inte ens uppmärksamheten Volkswagen fick när de visade upp sina ID.3 och ID.4 eller det Hyundai IONIQ 5 fick.
Vilket bådar inte gott för Japans största biltillverkare.
Känns som Toyota backar lite på sin tidigare så hårdnackade anti-BEV-hållning (var inte så många månader sedan de lobbade i amerikanska kongressen för att stoppa förmåner och skattelättnader för BEV).
Nu när de verkar ta in verkligheten, så ligger de långt efter. De kommer snart med denna rena BEV som du skriver om ovan, på marknaden, men den verkar vara till stort både konstruerad och tillverkad av ett kinesiskt elbilsföretag, BYD (så inte mycket till eget kunnande eller stor teknisk utveckling hos Toyota där).
Toyotas anti-BEV-strategi och anti-klimat-strategi har varit en marknadsmässig katastrof för företaget, och hotar deras framtida vinster och position på marknaden. Nu har många ägare tröttnat, och kritiserar hårt ledningen för Toyota:
https://electrek.co/2021/04/20/toyota-shift-stance-lobbying-against-climate-evs/
Om de verkligen hade självladdande bilar på elbilar hade de gjort något i nobelprisklass dvs en Perpetuum Mobile
De nya BZ modellerna får liksom Toyota sedan tidigare haft på några Prius modeller faktiskt solcellstak så på det sättet blir den faktiskt delvis självladdande då räckvidden ökar när man kör i solsken samt när bilen står parkerad ute om dagarna.
Tycker att det var en något negativt skriven artikel. Tror absolut det kan bli succé bara priset är rätt. Toyota säljer ju inte 10 miljoner bilar per år utgående från en hype, utan baserat på ett grundmurat kvalitetsrykte.
Ett faktafel: Detta är inte Toyotas första elbil, den kom på 90-talet i form av Rav4 Electric senare följd av generation 2 som Toyota och Tesla tog fram tillsammans i samband med att Toyota investerade i Tesla och sålde sin gamla bilfabrik till Tesla (Freemont) när man flyttade sin produktion till nyare fabriker.
Toyota har i dagsläget även produktion av CHR Electric (Kina), Proace Electric (Frankrike) samt Lexus UX 300 Electric (Japan).
Dock så är detta deras första elbil i raden i den helt nya BZ serien som huvudsakligen ska byggas i deras Zev fabrik i Japan och ska komma i ett flertal modeller i olika storleksklasser på den nyutvecklade elbilsplattformen E-TNGA.
Det finns ju även uppgifter om att Toyota och Tesla skulle vara i slutfasen av ett samarbete om en kommande mindre och billigare Teslamodell som skulle byggas på Toyotas nya E-TNGA plattform för att ge lägre produktionskostnader men om det är sant återstår att se.
Alltid bra med fler stora biltillverkare som ger sig in i elbilsmarknaden. Kan säkert bli bra om de satsar och Toyota kan få volym och förmodligen pressa pris om de vill. De var ju tidiga med hybrid, så de har en del erfarenhet med batterier och elmotorer.