Toyota BZ4X

BZ4X

Toyota visade förra veckan upp sin kommande första elbil BZ4X. Den udda och svåruttalade modellbeteckningen består av kombinationen BZ som står för “beyond zero”, 4 som indikerar storleken (ungefär som VW ID.4) och X som står för fyrhjulsdrift.

Hur Toyota kan få en elbil till “beyond zero” har vi inte riktigt förstått än, det blir intressant att få se de första reklamfilmerna sen. Hoppas det inte är något i stil med deras “självladdande bilar” 🙄

BZ4X sägs vara en konceptbil, men Toyota pratar redan om säljstart i mitten av nästa år. Bilen kommer komma med olika storlekar på batteripack och räckvidd, allt från billigare LiFePO4 batterier från BYD till NMC-8-1-1 batterier från Panasonic med uppemot 50 mils räckvidd. Första versionen blir fyrhjulsdriven men det ryktas redan om en enbart framhjulsdriven version.

Glädjande för oss i vårt kalla land är att Toyota har gjort grundliga vintertester av bilen i Norge och testat räckvidd och laddning i minusgrader med väldigt bra resultat. Toyota sägs ha ansträngt sig för att göra elbilen så energieffektiv som det bara går.

BZ4X_int

Interiört märker man på en gång den udda ratten som påminner om den i de nya Tesla Model S och X, och den stora mittskärmen. Toyota bekräftar att ratten blir adaptiv steer-by-wire, det vill säga med varierande rattutslag i olika hastigheter. Man kommer inte behöva vrida den flera varv för att få till snäva svängar i låga hastigheter.

Mittskärmen kommer erbjuda Internetåtkomst och trådlösa uppdateringar. Men Toyota kände ändå behovet för att sprinkla knappar och reglage runt om i bilen.

Vi har inga som helst uppgifter om pris och produktionsvolym, två väldigt avgörande faktorer för bilens framgång.

För problemet Toyota kämpar mot är att uppvisningen av deras framtida elbil, den de ska basera hela företagets framtid på mest mottogs med en gäspning. Företagets PR-avdelning sneglade nog avundsjukt på Tesla vars ordinarie kvartalsrapport fick större uppmärksamhet än Toyotas release-event. BZ4X fick inte alls den hype Teslas nya bilmodeller brukar få. Inte ens uppmärksamheten Volkswagen fick när de visade upp sina ID.3 och ID.4 eller det Hyundai IONIQ 5 fick.

Vilket bådar inte gott för Japans största biltillverkare.

Bookmark the permalink.