Ovan graf från Teslas Q1 2021 kvartalsrapport var uppseendeväckande av många anledningar. Dels visade den att Tesla Model 3 är den bäst säljande premium-sedanen nu i världen. Och den visade också att Tesla sålde lite drygt 120 tusen Tesla Model 3 förra kvartalet.
Vanligtvis slår Tesla ihop försäljningssiffrorna för Model 3 och Model Y i sina rapporter. Det var länge sedan vi fick en officiell försäljningssiffra för enbart Model 3 från Tesla. Vi visste att de tillverkade drygt 180 tusen bilar under senaste kvartalet, Model 3 och Y sammanlagt (de tillverkade inga Model S eller X över huvud taget under perioden) – men nu vet vi att fördelningen var runt 120 tusen Model 3 och 60 tusen Model Y.
Få fattar hur galet många bilar 120 tusen Tesla Model 3 är.
Många betraktar fortfarande Tesla som en “liten biltillverkare” och frågar sig hur lilla Tesla kan värderas högre än de stora spelarna som tillverkar miljoner bilar?
Man brukar till exempel ofta jämföra lilla Tesla mot “Volkswagen som tillverkar över 10 miljoner bilar per år”. Fast den siffran är ju för hela Volkswagenkoncernen: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Skoda och Volkswagen tillsammans. Dessutom per år. Delar vi med fyra blir det 2.5 miljoner bilar per kvartal.
Bilmärket Volkswagen säljer drygt 6 miljoner bilar per år, 1.5 miljoner bilar per kvartal. För att kunna uppnå de siffrorna behöver dock Volkswagen tillverka hela 41 olika bilmodeller. Deras enskilt bäst säljande bilmodell är VW Tiguan som de tillverkat 591 tusen av i fjol. Det blir 148 tusen per kvartal.
180 tusen Teslor mot 1.5 miljoner Volkswagen per kvartal låter inte mycket. Men jämför vi 120 tusen Tesla Model 3 mot Volkswagens bästsäljare 148 tusen Tiguan inser vi plötsligt hur galet många Model 3 Tesla egentligen säljer! Och då har vi inte ens nämnt att Volkswagen säljer bilar i långt många fler länder än Tesla…
Tesla planerar öka sin produktion med över 50% i år… Kommer de tillverka över 180 tusen Model 3 Q1 2022? Vart lämnar det Volkswagen och de övriga tillverkarna då?
TCS tre veckor sedan: Tesla lika stora som Volvo
Tesla säljer nu lika många bilar per kvartal som Volvo. Vilket är imponerande i sig. Men tittar vi på enskilda bilmodeller, 120 tusen Model 3 mot Volvos bästsäljare XC40 som såldes i 57 tusen ex och Teslas två fabriker mot Volvos sju inser man Teslas ledning.
Klart intressant jämförelse, tack! 🙂
Jag har läst att Giga Berlin ska börja med att tillverka Model Y, men borde inte Model 3 ge bättre utdelning? Eller kommer Model 3 också tillverkas där när fabriken öppnar? Känns som försäljningsvolymen av kommande Model Y inte kommer att bli så hög, iaf inte i Sverige med den prissättning som nu gäller. Konkurrerande modeller från andra tillverkare (ID.4, Enyaq, EV6, Ioniq 5 osv) har en prissättning som om de bara får fart på utbyggnaden av Ionity blir klart intressanta alternativ.
/ Fika-rast diskussioner när leasingbilsbyten är på G inom det närmaste året…
Min bedömning är att Tesla kommer att anpassa priset så att de kan sälja allt de kan tillverka. Det kostar rätt mycket pengar att skeppa bilar från Fremont till Europa (tid = pengar), importtull kostar pengar och så har Tesla flaggat för att de kommer att ändra tillverkningsprocessen utifrån var de hunnit lära sig så de kan få ner kostnaden. När volymerna går upp så går också kostnaden ner. Därför tror jag Tesla får lång tid framöver kan sälja allt de tillverkat med god vinst, även efter prissäkningar. Model Y borde sälja bättre än model 3 i Europa, i synnerhet om model 3 inte kommer att gå att få med dragkrok.
Detta sagt så kommer Tesla möte rejält tuff konkurrens i Europa när Berlin är igång. Men de bilmodeller som kommer förlora stort är de som drivs med förbränningsmotorer.
Model Y är billigare att tillverka för Tesla. Om de måste sänka priserna för att öka efterfrågan så är Model Y den bil som Tesla kan sälja billigast. Model 3 behöver en ny design på fram, bakvagn och bottenplatta för att bli billigare att tillverka. Den uppdaterade Model 3 kommer om några år enligt Elon.
Min gissning är att de kör på med endast Model Y i fabriksbyggnaden man snart har färdig i Berlin. Prissänkning på den kommer några månader innan leveranserna börjar.
Istället för Model 3 ser jag det inte som omöjligt att man hoppar över den och låter nästa byggnad tillverka Model 2 (eller vad den kommer att heta). Troligen färdigdesignad och kan presenteras tidigt 2022.
Första Model 2 börjar förmodligen tillverkas i Shanghai om ett år ungefär och sedan i Berlin första halvåret 2023. Om man satsar så på Model 2 lär det dröja innan Europa tillverkade Model 3 finns.
Något du läst om som kommer? annars är väl CyberTruck den som står på tur. Den ska väl iofs bara tillverkas i USA. Så logiskt borde det ju komma en nya global modell. En schysst skåpbil som kan pressa på de slöa konkurretnerna vore välkommet för europa, imo.
Audi Q5? Premiumsedan? Vad missar jag?
Q5 är Audis allra bäst säljande bilmodell. Kanske därför den kom med. Men ja det är ju ingen sedan, så konstigt val av Tesla. Audi A4 skulle varit mer passande (Audi säljer runt 5% fler Q5 än A4).
Inte i USA, där är Q5 dominerande bland Audimodellerna. Med det sagt så är både A6, E-klass och Q5 konstiga val att jämföra med, särskilt eftersom BMW fick 3-serien i grafen..
https://uploads.disquscdn.com/images/110ed11caf43a8bdb696d7730a68c45a0b884fe1a2617d989c550783635d1165.jpg
Teslas ASP är högre än VWs med. Mycket av VWs försäljning är billiga bilar med låga marginaler.