TSLA aktien faller

TSLA_190521

2019 har inte varit ett roligt år om du har Tesla aktier. Från en kurs kring 300-350 dollar i fjol har nu aktien störtdykt ner till 200 dollar. En tredjedel av aktievärdet är borta. Vad har hänt? Är detta slutet? Hur påverkar det företaget Tesla?

Aktieanalytiker har kort minne, och kommer med korta förklaringar på händelser. USA-s importtullar, enskilda försäljningssiffror. Få tar steget bakåt och tittar på helheten.

Teslas aktiekurs har aldrig återspeglat företagets egentliga värde. Till och med Elon Musk själv har sagt att aktien är våldsamt övervärderad. Kursen har alltid varit baserad inte på vad Tesla levererade just vid tidpunkten utan på framtida förhoppningar. Att Tesla ska växa och bli bilvärldens Apple som ska rita om hela kartan så som Apple gjorde med sin iPhone på mobilmarknaden.

Kurshöjningen under 2017-2018 berodde nog mest på folks förhoppningar att nu, med Model 3 kommer Tesla blomstra upp och bli den vinstgenererande framgångssaga de har hoppats företaget skulle bli. Och kvartalsvinsterna i fjol verkade bekräfta detta.

Men så kom förlustkvartalet Q1 2019. Trots att Tesla förvarnat om det blev aktieanalytiker chockade att företaget gjorde en enorm förlust det kvartalet. Och leveranssiffrorna! De sjönk! Vad händer! Kan Tesla inte hitta köpare till sin Model 3?! Få tog ett steg bakåt och tittade på helheten: ja leveranssiffrorna sjönk för att många av bilarna satt på båtar på väg till Europa och Kina. Produktionen ökade under kvartalet, men förut levererades bilarna enbart till amerikanska kunder i USA. Nu började de skeppas till andra kontinenter också, vilket tar tid. De bilar som inte levererats under Q1 2019 nådde visserligen sina kunder nån vecka senare – men det är ju nästa kvartal. Kvartalskapitalism i sin råaste form.

Tesla hoppades entusiasmera marknaden genom att visa upp Model Y och berätta om hur långt de hade kommit med sina självkörande bilar. Men Model Y var så snarlik Model 3 så folk höll visserligen med om att jo, den blir nog bra men hajpen uteblev. Och självkörningseventet var visserligen imponerande för dem med tekniska kunskaper, och de analytiker som var på plats och fick teståka bilarna var också djupt imponerade… men vi fick inte se en enda filmklipp om bilarna som körde runt själva så det enda som andra aktieanalytiker är dem på plats fastnade för var att Elon skulle ha lovat självkörande taxiflottor redan nästa år (vilket han inte ens gjorde, han sa att självkörande koden skulle vara färdig och börja försiktigt rullas ut nästa år). Det konstruerade uttalandet gjorde att folk fnyste åt ännu ett löjligt optimistiskt tidsplan.

Teslas aktiekurs beror alltså på hur folk uppfattar företaget. Och aktieanalytiker vana vid väldigt fåordiga och försiktiga VD övertolkar allt Elon Musk säger. (Det är just därför VD brukar vara fåordiga, för de vet att allt de säger kommer övertolkas. Elon har inte riktigt den spärren.)

Senaste exemplet är interna mejlet där Elon Musk säger att Tesla har bara pengar kvar för tio månader. Går de inte med vinst innan dess kommer de gå i konkurs, och han kommer därför själv gå igenom och godkänna alla utgifter. Eller… sa han det?

From: Elon Musk

To: Everybody

Date: May 16, 2019

As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.

When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.

At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.

It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.

That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It’s vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.

That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.

I will personally review and sign every 10th page.

Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don’t have anything slip through the cracks.

This will take at least a few weeks to get right. Please don’t worry if it isn’t correct at first.

This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.

Thanks again for your excellent work,

Elon

Brevet handlar om att företaget måste spara. Dels att hitta besparingar på bilarnas komponenter, även små besparingar på en komponent kan göra stor skillnad om man tillverkar hundratusentals bilar. Dels att företaget som helhet måste spara. Han ger som ett exempel att om Tesla skulle fortsätta spendera pengar som de gjorde första kvartalet skulle de pengar de fått in via nyemission räcka i tio månader. Det är alltså ett sätt att försöka visa storleken på nyemissionen, inte ett finansiellt uttalande om företagets hälsa.

Som vi såg ovan berodde en stor del av förlusten Q1 2019 på att Tesla tillverkade massor med bilar som de sedan satte på båtar och se de inte fått betalt för innan kvartalet var slut. För bilarna var då fortfarande på väg till sina köpare i Europa och Kina. Att de fått in pengarna bara nån vecka efter kvartalets slut påverkade ju inte kvartalsresultatet. Varför Elon inte tar upp detta i sitt brev? För att då skulle det inte få avsedd effekt, han vill ju att företagets anställda ska skärpa sig och spara på pengarna.

I ett försök att skrämma anställda från vidlyftiga utgifter la han även till att företagets ekonomichef kommer gå igenom alla kvitton och utgifter. Försök inte slösa nu! Han själv kommer titta på var tionde sida i bokföringen, ett slags sampling. Ingen vill hamna under högsta ledningens lupp så hela organisationen kommer skärpa sig nu.

 

Men hur kommer det gå nu med Teslas aktiekurs? Tja, visste jag aktiekurser i förväg skulle jag varit miljardär nu. Men en sak är säkert: det kommer inte så mycket bero på vad företaget Tesla gör som att hur de uppfattas av aktieägarna. Motsvarar framtidstron $200 eller $300? Det kommer bli intressant att se.

Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound, skrev i en debattartikel i Di Digital:

“Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon.

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av.”

Hur kommer det påverka Teslas marknadsandelar och värde?

 


TCS fyra år sedan: En sedelärande saga

För fyra år sedan var det sagostund här på TCS: sagan om mobiltillverkarna och farbrorn med svart polotröja.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Per

    Problemet just nu är leveranserna enligt tex https://insideevs.com/news/347137/tesla-model-3-s-x-sales-april/

    Med lite räkning där så hamnar kanske Tesla på en försäljning löpande årstakt på 240 000 bilar. Jättebra, men långt under Elon 340-400k eller vad nu prognosen är. Man har dessutom en planerad produktion på över 500 000 bilar… Givetvis blir det inte roligt på sista raden då.

    Ägt Tesla aktien sen 2016 men sålde nu i veckan. Tror på bolaget, men aktien är övervärderad och hoppas kunna plocka upp den på lägre nivåer när allt lagt sig. Börsen överdriver alltid.

    • Andy

      Man bör räkna på hela kvartal och inte på en månad om man ska bedöma Teslas förmåga att leverera bilar. Första månaden i varje kvartal är alltid långt mer produktion än leveranser för Tesla. InsideEVs siffror mitt i ett kvartal är dessutom bara uppskattningar som aldrig stämmer.

      Att Tesla skulle sälja mindre bilar 2019 än de 245k som de sålde 2018 är rätt osannolikt. Tesla leverar ju Model 3 inte bara till USA och Kanada utan till stora delar av världen i år. Vi vet också att Giga har kommit upp i 24gwh nu och man planerar nå 35gwh i kapacitet vid årsskiftet. Produktionen av Model 3 har begränsats av Gigas kapacitet hittils. 24gwh är tillräckligt för minst 360k Model 3. Lägg till kanske 75k S+X ovanpå det. Sedan kommer Shanghai-fabriken vara färdig i höst och om produktionen startar där som planerat kan man lägga till 30-40k Model 3.

      Produktion 2019 bör vara någonstans mellan 450-550k. Eftersom Tesla vill skaffa sig större andel osålda bilar för att få jämnare vinster så kommer försäljningen vara kanske 30k lägre än produktionen.

      Aktien är knappast övervärderad. Tesla är ingen traditionell biltillverkare med dalande försäljning och obefintlig tillväxt som alla dessa korkade analytiker envisas med jämföra med. Tesla har växt med mellan 50-100% per år under lång tid och ökade produktionen med 145% 2018. Det är besinningslösa siffror för att företag som tillverkar något så komplext som bilar.

      Tesla är egentligen en hybrid mellan en biltillverkare och ett snabbväxande teknikföretag. Som en blandning av Ford och Nvidia. Värderingen ligger också någonstans däremellan. Dyrare än Ford men billigare än Nvidia.

      • Per

        Håller med om att de bör lyckas med produktionen och hur Tesla ska värderas, som ett snabbväxande teknikbolag på sikt.

        Men vi är inte där än. Jag tror inte världen riktigt insett hur bra model 3 är, det är fortfarande lite elbilsskräck. Och varför skulle inte InsideEVs siffror stämma? De har stämt bakåt i tiden.

        Försäljningsprognosen är den stora frågan, och jag tror inte de kommer lyckas med den. Min gissning på 240 000 sålda bilar är totalt, USA/EU/Kina. Leveranstiderna numera ser ut som direkt från lagret. De producerar mer än vad som sålts. Ta en titt på tesla.com, klicka runt på olika länder i shoppen. 2 veckor i EU / USA. Ta en titt i forumet här, leveranstiderna är runt en 1 månad så det får ses som direkt från lagret (model 3). Samma i USA: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-order-tracking-spreadsheet.104996/

        Det bästa som kan hända Tesla aktien nu är att den håller ut i 6 månader tills det förhoppningsvis vänder. Dock tror jag sentimentet är för negativt, så det kommer ytterligare ett fall. I vilket fall kan mina pengar istället sitta i en indexfond så länge, risken är för hög i Tesla idag för fortsatta fall.

        • Andy

          Ja, som Tesla har sagt flera gånger så gör de inte Model 3 efter ordrar längre. Tesla matchar färdiga bilar till inkommande ordrar allteftersom. De är därför en del omatchade Model 3 kommer upp som inventarier i Nordamerika nu.

          240k är mindre än Teslas försäljning 2018 när Model 3 endast var tillgänglig i USA och Kanada. Produktionen låg dessutom mer eller mindre nere under stora delar av första halvåret 2018. Det är helt omöjligt att Tesla skulle ha sämre försäljning under 2019 än vad de hade under 2018. SR+ fanns inte ens då och nu är den möjlig att beställa i mängder av länder runt om hela jorden.

          Försäljningen av S+X kanske blir 20-30k lägre däremot beroende på att man dels har ändrat konfigurationerna och att Model 3 tar en del av kunderna.

          Vad aktien gör är ju svårare att förutsäga. MMs kommer skaka bort så många osäkra långa de kan med nedvärderingar och ihållande blankning så länge de kan. Sedan kommer de vända på steken, värdera upp aktien och skaka så mycket pengar de kan från de svaga blankarna. I det stora hela är det alltid bättre att vara investerad om tror på företaget långsiktigt. Andelen blankade aktier har stigit så snabbt de senaste veckorna att rekylen kan bli våldsam när den väl kommer.

          • Per

            “240k är mindre än Teslas försäljning 2018 när Model 3 endast var
            tillgänglig i USA och Kanada. Produktionen låg dessutom mer eller mindre
            nere under stora delar av första halvåret 2018.”

            Pre-orders och tax credits fixade de där siffrorna 2018, tax credits på elbilar sänktes sen. Tyvärr har försäljningen i USA fallit som en sten. Q1 levererade de 63k bilar, 2018 Q4 90k bilar. Q2 ser sämre ut. För att komma upp i 400k sålda bilar under 2019 måste de sälja i snitt 112k q2,q3,q4. Med färdiglevererade pre-orders även i EU så blir det minst sagt svårt, och om InsideEvs siffror stämmer helt omöjligt nästan (såvida försäljningen inte exploderar q3-q4). Hoppas verkligen det, då köper jag tillbaka direkt.

          • Andy

            Ja, Tesla sköt fram försäljning av bilar för att utnyttja rabatt i USA. Men efter det för att hålla uppe efterfrågan så lanserade de Model 3 SR och inledde leveranser till resten av världen. Efterfrågan både i USA och resten av världen är mycket högre nu när de har SR. Förhandsbeställningarna är inte slut. Det är fortfarande flera hundra tusen som väntar på sina Model 3 och det tillkommer nya kunder hela tiden.

            Försäljningen har inte fallit som en sten i USA. Min favoritsiffra från USA är att det såldes fler Model 3 under Teslas “katastrofkvartal” Q1 2019 än vad någon konkurrerande bensin/dieselbilar sålde under hela 2018. Om Model 3 säljer fyra ggr bättre än konkurrenterna under ett dåligt kvartal så är det fantastiskt. Däremot sålde S+X sämre mycket pga utebliven produktion när linorna byggdes om för de nya varianterna. Det krävdes helt klart långt mycket längre tid än vad Tesla avsåg. Förseningen av delar till internationella Model 3 ställde också till det rejält.

            InsideEVs uppgifter för försäljning i USA är enbart uppskattningar som ibland är väldigt fel. Man bör inte förlita sig till dem men de kan vara en bra fingervisning. T.ex så var Teslas siffror för april i USA väldigt bra för en första månad i ett kvartal och skvallrar om att det kanske iaf blir produktionsrekord. Försäljningsrekord är svårare då en massa bilar är ute och seglar på havet men omöjligt är det inte.

            Att göra snabba uträkningar med osäkert underlag utan att ha förståelse för hur Tesla delar upp leveranserna under ett kvartal kan ge väldigt skeva siffror. Var försiktig.