Uniti One rör på sig

Svenska Uniti har släppt de första bilderna på sin första fullt fungerande prototyp. I korta videoklippet ovan kör de runt Uniti One inne i sin fabrikslokal.

Vid presentationen av Uniti One i fjol var det ett enormt antiklimax när de rullade in prototypen för hand på scenen. Kunde de inte ens få den åka fem meter på egen hand?

Nu fem månader senare verkar prototypen vara mycket mer färdig. De första kommentarerna klippet fick ställde sig frågande till varför de kör runt inomhus – tål den inte att vara ute eller? Men orsaken till det är nog snarare de svenska bestämmelserna, prototypen har varken skyltar eller godkännande för att köras på allmänna vägar. Stora bilföretag brukar lösa det genom att spärra av någon väg och göra om den till inhägnat område – lilla Uniti saknar nog de ekonomiska musklerna för det. Istället körde de runt lite inne i sina fabrikslokaler.

Videon visar med smärtsam tydlighet hur pass tomma de fabrikslokalerna fortfarande är, dock. De behövde inte sicksacka mellan lådor fulla med maskindelar precis. Om Uniti One ska börja levereras nästa år som företaget hoppas på är det hög tid att beställa maskinerna som ska bygga den! Annars ser de fram emot samma produktionshelvete som vi Tesla-intresserade är alldeles för bekanta med.

En annan detalj i videon som diskuteras är hur bilen verkar luta åt höger när den svänger till vänster. Som om fjädringen skulle vara farligt mjuk och bilen ostabil. Tittar man närmare verkar det dock vara bilens form som lurar ögat, i kombination med konstiga fisheye-linsen de använt för att filma. Bakhjulen har också en udda lutning troligtvis för att förstärka bilens kurvstabilitet. Tittar man på bottenplattan och jämför man det mot golvytan lutar den mycket mindre än ögat först lurats att tro.

Twizy

Men just kurvstabiliteten blir ofta den här fordontypens akilleshäl. Franska Renault Twizy, fordonet som mest liknar Uniti One ser ut att ha snygg fjädring. Men skenet bedrar, Twizy har väldigt stötig gång, nästan på gränsen till ofjädrat – troligtvis för att ingenjörerna fick strama upp dess stabilitet i efterhand när prototypen visat sig vara alldeles för svajig i svängarna. Problemet med fordonstypen är att den är smal och hög. Bredden räcker inte till att ge erforderlig stabilitet. Vi får hoppas Unitis konstruktörer lyckats bättre med kurvstabiliteten än sina franska kollegor. De verkar ha hårdgranskat franska konkurrenten i alla fall – en Twizy står precis bredvid prototypen i Unitis utvecklingslabb!

Vi ser en glimt även av Unitis revolutionerande “ratt” i videon, som egentligen är en dubbeljoystick som man reglerar både sväng och hastighet med. Blinka gör man genom att swajpa med tummen på en liten pekskärm på toppen av joysticken.

Nedan YouTube-klipp visar fler detaljer av Uniti One:

Skärmen mitt på “ratten” fungerar både som backspegel -visar bilden från kameran bak-, navigator och mediaspelare. Påminner lite om Tesla Model 3 mittskärm – men går ett steg längre. Alla små detaljer och finesser gör att Uniti One blir faktiskt ännu mer futuristisk och banbrytande än Teslas bilar. Som ju fortfarande har ratt och pedaler.

Hoppas du på heads-up displayen kan du dock komma bli besviken. När han blir tillfrågad om den svarar Unitis CEO Lewis Horne att den kommer komma – i framtiden. Men inte på de första bilarna. Med en så bra och tydlig “rattskärm” precis rakt framför en är det dock ens frågan om man kommer sakna den.

Uniti kommer öppna upp designstudion mot slutet av året, och låta kunder designa sina fordon där. De kan gärna snegla på Teslas designsida för idéer. De skulle till exempel kunna erbjuda en instegsmodell med mindre batterier som putsar på frånpriset – ingen kommer ändå köpa den, alla köper elbilar med stora batterier för att “vara på säkra sidan” men det skulle kunna tysta dem som anser att Uniti One är alldeles för dyr.

Vårt första splittrade intryck av Uniti One består dock tyvärr. Fordonet i sig är makalöst och futuristiskt. Men våra farhågor kring tillverkningen har inte precis minskat när fabrikslokalerna efter fem månader fortfarande ekar tomma.

Dags att beställa lite maskiner.

 


TCS i fjol: Mycket snack i tom verkstad

I december i fjol visades första prototypen av Uniti One upp på ett event. Vi tyckte bilen var häftig men eventet var alldeles för långt och lokalerna skrämmande tomma.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Uniti One rör på sig

    1. Top 12 says:

      Hur mycket jag än vill att en Svensk produkt skall ligga i täten så tror jag att Tyska Sion från Sono motors för samma eller mindre pengar är vinnaren. Liten, men en riktig bil med dragkrok och 4 sittplatser.
      Snart klar för provkörning i Sverige dessutom. Kommer tillverkas med Tyska delar i en befintligt tysk bilfabrik i Bremerhaven.
      Supermiljöpremien 60.000kr borde innefatta även denna och inklusive batteri exklusive premie endast
      € 20.000 !

      www. sonomotors.com

      • skebokvarnsv says:

        Tyvärr är den ännu en av dessa crowdsourcade drömbilar som i mitt tycke mest stoppar elbilsutvecklingen. Man binder sig för ett framtida köp av en bil som till stor sannolikhet inte kommer levereras istället för att köpa en bil som finns på marknaden idag.
        Provkörningarna av Sion görs i en prototyp som inte har något med den seriemässiga bilen att göra, drivlina, motor, instrument, styrenheter från BMW i3. Att den ska ha tyska delar och tillverkas i en fabrik i Bremerhaven har väl inte bekräftats någonstans än? Några leverantörer av delar har inte vad jag sett bekräftats, förutom batteriavtal. Mycket snack om att den ska byggas på delar som redan produceras för andra bilar, men ändå en massa drömfunktioner som inte finns någon annanstans, Fordon-till-nät-energiöverföring via Typ 2, separat Typ 2 uttag för att ladda andra bilar, mossa som luftfilter…
        När de presenterat en färdig bil och färdiga avtal med underleverantörer kan jag tro på det. Och en rejäl finansiering, inte bara några miljoner från crowdsourcing – det räcker inte långt i bilutveckling.

        • Top 12 says:

          Det ena utesluter väl inte det andra? Vi har redan köpt 2 Model S sedan 4 år. Vi har reserverat två Model 3 och en Sion. Man måste våga för att vinna. Den jag tror mest på är Sion även om vi älskar våra Teslor.

          • skebokvarnsv says:

            Inte alla som har sådana finansiella resurser. 🙂

            • Top 12 says:

              Alla har olika mycket mil att köra. Ju mer man kör desto lättare är det att räkna hem Tesla. Våra har körts 15.000 mil var hittills. Kör man kortare är Tesla inte den bästa ROI och just därför vill vi testa Sion för dessa kortare resor och binda mindre kapital som i sin tur kan användas till bättre saker om man nu inte råkar ha bilar som sin hobby.

            • skebokvarnsv says:

              Ja, då är det lättare att räkna hem. Tyvärr är det nog många som satsar €500 eller något sådant i en reservation och fortsätter åka fossilt i väntan på drömbilen. Som försenas till nästa år om och om igen…

            • Limbster says:

              Tyvärr håller väl de flesta biltillverkare på och lovar att snart kommer bra billiga elbilar. Om några små förhoppningsbolag lockar till sig några tusen entusiaster som troligen redan har elbil eller kommer köpa annan elbil så fort priser blir mer human tror jag verkligen inte gör någon större skillnad. Att de stora tillverkarna nu bara verkar rikta in sig på lyxsegmentet (tesla, audi, mercedes och jaguar) eller de som har begränsad produktions volym (hyundai, kia och GM) är ett klar större problem och större anledning till att folk fortsätter köra fossilt.

              Några av de små förhoppningsbolagen kommer med största sannolikhet att lyckas men vilket/vilka det blir är väldigt svårt att sia om.

        • G F says:

          Jag har också rullat Tesla i 4 år men ändå bokat mej för provkörning av Sono i Sverige så fort det gick. Den stora skillnaden idag för den som vill ta fram en elbil i liten serie är:
          1. Det som var hjärtat i tidigare bilföretag var en egenutvecklad (svindyrt) förbränningsmotor.
          2. Utvecklingsverktygen kostar en bråkdel, och är oändligt kraftfulla idag även på en “normal” PC.
          3. Möjligheten att snabbt nå en bred publik billigt, via sociala media crowdfonding mm.

          • skebokvarnsv says:

            Även förbränningsmotorer har gått att köpa till egna projekt. Många startups med Ford och Rover-motorer. Jösse Car med motor från Volvo. Trots detta är det väldigt få som lyckats få fram en produktionsbil med serietillverkning. Se på Elio Motors, som i mycket påminner om dessa projekt. Trots billiga utvecklingsverktyg är kostnaden för framtagande av verktyg för serieproduktion av delar mycket hög även idag.

            • G F says:

              Givetvis går det att köpa förbränningsmotorer. Men av någon anledning ses inte dessa som “riktiga” bilföretag. Exempelvis utvecklar o bygger Koenigsegg egna motorer med full OBD2 kontroll trotts en extremt liten produktion. Det kravet ställs inte på en elbil, och det är betydligt färre komponenter som ska fram i jämförelse med en fossil.
              Det jag ville poängtera var bara att ribban helt enkelt blivit mycket lägre för att det ska gå. Givetvis krävs ett geni som genomför det, OCH som har affärssinne!

    2. G F says:

      Jag tror du har fel Tibor, den här typen av fordon vill folk köpa med litet batteri till ett slimmat instegspris!
      Ingen som pendlar flera mil på motorväg varje dag, kommer att se den som ett alternativ till pendlarbilen. Det är bara att se till var Twizy har sin marknad. Den är för de som behöver ett smidigt, billigt och lättparkerat sätt att ta sej mellan city och sovstaden. I Rom är den exempelvis rätt populär. Uniti skulle passa perfekt även för de som behöver ett billigt fordon att ta någon mil till pendlarparkeringen eller mataffären torrskodd varje dag i ur och skur. Något som inte behöver 1000-mila service, besiktningar eller har dyr skatt. Utan bara funkar till en billig peng år efter år. Som en bekvämare elcykel, fast snabbare och med lastutrymme för allt du vill få hem från affären.
      Men visst, för den som pendlar 2-3 mil på icke motorväg, där det inte finns risk för viltolyckor, då kan den vara perfekt. Men inget av detta kräver ett stort batteri! Däremot avgörs Uniti framtid helt av var prislappen hamnar på

    3. Erik Åslund says:

      “Aspirational car” är i sammanhanget ett annat namn för yaffec.

      Han säger rakt ut att det de pratar om och visar är vad de skulle vilja kunna göra så småningom, inte fordonets egenskaper när det börjar säljas. Egentligen vet de inte vad de kommer att kunna göra så småningom, eller ens om de får den i produktion.

      Det är inte lite bråttom om de ska sälja trafikdugliga fordon 2020, om det i filmen är det bästa de har att visa upp nu. Hjulaxlarna viker sig nästan när den svänger, inomhus. För framdriften för att spela in det där räcker det med en batteridriven skruvdragare som driver ett av hjulen. Eller ja, egentligen behövs inte ens det, man får inte se den åka iväg, eller helbild där den rullar särskilt många meter, så de kan fortfarande ha knuffat omkring den, och det klippt i hop bitar där den helt enkelt frihjular i de fall man få se hela saken.

    4. Antipope says:

      En permobil med kaross, jag är måttligt imponerad :/

    5. Snålgrisen says:

      Ytterligare en liten leksaksbil… när ska det komma en folkbil som kan lasta lite mer än en resväska och ha dragkrok samt takräcke? Av de elbilar jag har testat är det bara Model S som har tillräckligt lastutrymme för en trebarnsfamilj. Nissan Leaf kommer på hygglig andraplats men hade behövt några dm mer lastutrymme för att funka för oss. Är det så svårt att bygga en rejäl kombisedan med delbara baksäten som hade passat de allra flesta som behöver lasta lite då och då? Att det kommer en fullkombi likt t.ex. Volvo V60 tror jag är en önskedröm då det bara verkar vara vi skandinaver som gissar dessa…

    6. John McMillion says:

      Det här är inte första gången Tesla Club Sweden publicerar den här formen av negativ opinionsartikel om Uniti med sådant skamlöst förakt och syrlig nedlåtenhet. Artikeln ”Mycket snack i tom verkstad” för ett halvår sedan bestod också av mestadels negativa påstående, vissa av tvivelaktig sanningskaraktär.
      Uniti ger inte ut sig för att producera “bilar” utan vill tänka om och nytt i utmaningen som personlig transport utgör. Filmen på deras hemsida med VD:n som förklarar deras vision beskriver detta väl. Miljövänligt, hållbart, effektivt, användarvänligt, flexibelt – dessa är värdeorden som gruppen lever enligt. Att nedvärdera ett MC-klassat fordon (som dessutom har som syfte att lätta på miljöpåverkan som pendlandet utgör) för att den inte har dragkrok eller lastutrymme till en trebarnsfamilj är skrattretande och löjeväckande.
      Vad masstillverkningen beträffar så har Uniti varit tydlig med att dom är införstådd med utmaningarna och att deras automatiserade fabriker (med en partner, Siemens, som har över 150 år av erfarenhet inom industriell tillverkning) kommer snabbt kunna driftsättas och börja producera fordon. Att fabriken är ”tom” i klippet har egentligen ingen betydelse och skulle lika väl kunna vara i en annan lokal dit prototypen togs för filminspelning.
      Slutligen vill jag påpeka att ni alla är på en sida ämnad för fans av Tesla-bilar. Tesla. Som skrattades ut av både samhället och bilindustrin när dom sa att dom skulle utveckla, tillverka och sälja en helt eldriven bil i USA. ”Det sista bolaget som blev framgångsrikt i bilindustrin var Chrysler, som bildades 1925”, lät det. Tänk på att era argument liknar väldigt samma argument som användes mot Elon Musk o. co. när han sa att han ville förändra världen.

    Lämna ett svar