Svenska företaget Uniti har nu visat upp sin kommande elbil Uniti One.
“Men vänta nu”, är det nog många som tänker nu, “de visade ju upp den redan i december 2017?“ Ja, jo fast strax efter att de skruvat ihop första fullt fungerande prototypen av den i maj 2018 och testkört den så meddelade företaget att de skulle designa om den.
Original Uniti One skulle bli tvåsitsig, med sätena bakom varandra. Designen resulterade i en hög, smal bil. Och problemet med sådana bilar är att de svajar för mycket i svängarna och man måste göra fjädringen stenhård för att bilen inte ska välta i kurvorna. Renault Twizy lider av liknande problem. Unitis bil svajade betänkligt i kurvorna i videon av testkörningen de släppte.
Företaget har därför designat om bilen, breddat den betydligt: från 1.27 till 1.71 meter. Bredden utnyttjas till att nu ha två baksäten – men fortfarande en ensam förarstol framme i mitten.
Stolarna ser inte överdrivet bekväma ut i renderingen ovan men vi hoppas att de blir bättre i färdiga bilen. Förarstolen i mitten ger bättre sidokrockegenskaper (i alla fall för föraren) – fast vi undrar hur det kommer att gå att nå knapparna på sådana betalbommar de brukar ha i parkeringshus?
Uniti One har två stora sidodörrar som medger insteg till baksätena utan att föraren behöver stiga ur. Baksätenas ryggstöd kan fällas var för sig till ett helt plant lastgolv. Lastutrymmet 155 liter kan då utökas till 760 liter. Med bagageluckan där bak får man då en smidig liten leveransbil. Dessutom är det ju väldigt praktiskt att ställa väskor och kassar helt enkelt bredvid förarstolen, det finns gott om ledigt golvutrymme där.
“Original” Uniti One hade väldigt futuristiska styrspakar som man både styrde och reglerade gasen med. Man blinkade också genom att swipa till höger eller vänster på en tryckkänslig yta på dem. Allt det där är borta, “nya” Uniti One har en alldeles vanlig ratt med blinkersspakar, och hastighetsmätare bakom ratten som på de flesta bilar. Gas och broms sköts också med sedvanliga pedaler på golvet. På var sin sida om ratten finns två skärmar som kör operativsystemet Google Automotive OS som kan koppla upp sig mot din mobil och visa karta, navigering och appar från den.
Borta är också de futuristiska kamerorna istället för backspeglar, “nya” One har alldeles vanliga backspeglar. Med sina 600 kg räknas Uniti One ej heller längre som tung fyrhjuling utan som en alldeles vanlig bil. Du behöver B-körkort för att framföra den, medan “gamla” One endast krävde moppekort. (Där försvann alla femtonåringar med rika pappor som kundgrupp…)
Uniti One kommer att kunna fås med 12 eller 24 kWh batteripack som ska ge runt 15 eller 30 mils räckvidd – förhoppningsvis. Uniti har inte testat bilarnas räckvidd än så ta dessa räckviddssiffror med en stor nypa salt. I bilens datablad står det att One ska dra 0.8 kWh/mil – vilket låter extremt lite, även för en så pass lätt bil. Toppfarten är på 120 km/h (och då iaf kommer One dra betydligt mer), motorn är på 50 kW och kan accelerera bilen 0-100 km/h på 9.9 sekunder.
I standardutförande kan bilen laddas med 3.2 kW växelström (16A enfas) och snabbladdas med 50 kW CCS. Som tillval kan man byta upp ombordladdaren till 22 kW (32A trefas). I kombination med låg förbrukning och pyttelitet batteri ger det bilen blixtrande laddprestanda. Att ladda grundutrustningens 12 kWh batteri 20-80% på en snabbladdare tar endast 9 minuter. (Såklart, det behövs bara laddas i drygt 7 kWh el för att uppnå det.) Köper man till 22 kW ombordladdaren för 35,000 kronor får man liknande fördel Renault Zoe har: man kan ladda 20-80% på en vanlig publik laddstolpe på 20 minuter.
“Nya” Uniti One (ärligt, varför inte kalla den för Uniti Two, eller åtminstone Uniti One.One?) har alltså blivit mer “riktig bil”. Bredare, tyngre, fler sittplatser, B-körkort – men också dyrare. “Gamla” Uniti One skulle haft 22 kWh batterier och kostat från 145,000 kronor. Nu vill Uniti ha från 224,000 kronor för en One med 12 kWh batterier. Betydligt dyrare trots mindre batterier och räckvidd.
Uniti verkar ha gjort allt för att försöka få ner startpriset för sin nya One så mycket som möjligt. I stort sett allt kostar extra: sätesvärmare för förarsätet 1,400 kronor (passagerarna får frysa om rumpan), luftkonditionering 3500 kronor extra, 24 kWh batteri 35,000 kronor extra, 22 kW ombordladdare 35,000 kronor extra, lane assist 9000 kronor extra, mm… Tillbehör som brukar vara standard på andra bilar. Bockar man för allt kommer man upp i 327,100 kronor!
Och det är just detta som är Uniti Ones akilleshäl.
Skoda CITIGOe IV kostar från 268,400 kronor. Då får man en “riktig” fyrsitsig bil med 36.8 kWh batterier, 26 mils WLTP räckvidd, 130 km/h maxhastighet, 0-100 km/h på 12.3 sekunder, 5-dörrars kaross, och 250 liters lastutrymme som kan bli 947 liter med nedfällda baksäten. Och både stolvärme, luftkonditionering och lane assist som standard.
Med Uniti One kan du antingen spara 44,400 kronor – fast med halverad räckvidd, färre passagerarstolar, sämre säkerhet och huttra/svettas beroende på väderlek. Eller utrusta den så den får samma räckvidd, samma ljudsystem, samma säkerhetssystem. Fast då kostar den 275,900 kronor -7500 kronor mer än Skodan!- och du har likförbaskat fortfarande färre dörrar, färre passagerarplatser och mindre lastutrymme.
Att Skoda har ett rikstäckande servicenätverk och har genom åren visat att de kan bygga stryktåliga, robusta, prisvärda bilar “för nuftiga människor” gör inte saken bättre för uppstickaren Uniti. Som om de skulle behållit “gamla” Ones futuristiska high-tech feeling skulle kanske kunnat attraherat en och annan kund – men nu undrar vi hur det kommer gå?
Tror inte riktigt på det här heller längre tyvärr. Men hade inte de en ganska smart lösning med ett litet bärbart batteri som man kunde ladda hemma?
Kanske dags att företaget funderar på vilken målgrupp de vill nå, vilka produkter de vill konkurrera mot? Just nu känns denna produkt väldigt “sval” om du frågar mig. Vad är säljpitchen? Varför ska man köpa en Uniti istället för en Skoda eller Zoe eller nån annan av de pluttigare elbilarna?
Hur har de ritat in bältesfästet? Mitt i sittbänken bak?
Ser också ut som att det blir väldigt instängt för baksätespassagerarna, inga sidofönster eller bakruta, bara svarta fält där. Bakåtvänd barnstol verkar inte vara vad de ritat bilen för. Ganska långt från dessa bilder till en färdig homoligiserad bil. https://uploads.disquscdn.com/images/03d66354a083c1f40085fc15a3c87a77cee5ba2b78eb849f5eba64ba695e917d.png
Det syns inte så bra på bilden men sittdynan för bakre sätet börjar svänga uppåt ungefär där bältesfästet är. Så en del av ryggstödet utgörs också av samma del. Detta för att ryggstöden ska kunna fällas ner till helt plant lastbotten. Bakåtvänt bilbarnstol, och utsikt från baksätet är dock bara å glömma, ja.
Om det är en bil så är väl isofix i rad 2 lagkrav inom EU?
22 kW AC-laddare känns lite overkill även om det är tillval. Undrar hur mycket billigare 11 kW-laddare hade varit.
hoppas de inte prisar ut sig.
Vet inte om det är ”så klart” att man kan ladda ett litet batteri fortare. Det är väl fortfarande strömmen genom varje enskild cell som sätter gränsen? Det vill säga man borde väl kunna ladda ett batteri med dubbla antalet celler parallellt med dubbla stommen? I så fall blir ju laddtiden samma, så länge man enbart ändrar antalet parallella celler och justerar strömmen efter det.
Sen beror det ju även på om man tänker laddeffekt i kW eller km/t. Hur lång tid det tar att ladda fullt är en sak, hur snabbt man kan dra ur sladden och det ändå räcker för att komma fram är en annan sak.
Det där med att smala fordon och kurvor, är inte det redan löst? Tänker på Toyota iRoad.
Känns lite som att det vart lite för många ”tänkte inte på det” när verkligheten kom ikapp. Synd då smart och riktigt billig elbil säkert hade sålt hyfsat.
Förstår inte syftet med alla dessa 3-4 hjuliga microbilar. De tar plats som vilken bil som helst i stan där de ska röra sig. Men till ett minst lika högt pris som en vanlig bil. Vill man ha nåt smidigt i stan så är bara 2 eller 1 hjul som gäller, med all dess begränsningar såklart.