Volvos försäljningsras

VolvoV60

Volvo säljer allt färre bilar i Sverige. När MobilitySweden presenterade listan över nyregistrerade bilar för augusti månad chockades bilvärlden av att Volvo är inte ens med på topp-tio listan över de mest populära bilmodellerna i Sverige:

TOYOTA RAV 4 774
VW ID.4 654
VW T-ROC 647
KIA CEED 530
VW GOLF 528
NISSAN LEAF 527
KIA SPORTAGE 506
MG ZS EV 487
SKODA ENYAQ 472
VW TIGUAN 447

Volvo XC60 kom först på elfte plats med 419 nyregistrerade bilar. Volvo som har 180 återförsäljare i Sverige brukade vara van vid mycket högre försäljningssiffror. De senaste decennierna dominerade tillverkaren bilmarknaden i Sverige så till den milda grad att det var en sensation när en annan bilmodell knep förstaplatsen i december 2020.

Men nu har Volvo tappat så mycket marknadsandelar att inte nog med att de inte är först – de kom inte ens med i topp-tio.

Är det här en sensationsartikel som utnyttjar en enskilda månads sviktande siffror och blåser upp dem? Nej tyvärr. Den långsiktiga trenden är tydlig:

Volvos försäljningssiffror i Sverige har dalat i åratal nu, i år faller det fritt:

VolvoSales

2016-2017 såldes det fortfarande runt 6 000 Volvo bilar i månaden i Sverige. Juli 2018 infördes bonus/malus i Sverige som gav upphov till en försäljnings-topp månaden innan och dämpade siffror efter. 2018-2020 såldes det endast runt 4 000 Volvo bilar i månaden i Sverige. Sedan kom pandemin som tryckte ner siffrorna ännu mer. Men värre skulle det bli.

Det här året har varit rena katastrofen för Volvo. Efter att kriget i Ukraina börjat har Volvos försäljningssiffror rasat rakt utför, från 4 700 i mars till endast 1 061 i Augusti!

Trenden har varit tydlig. Att Volvo hamnade utanför försäljningstoppen förra månaden var inte en enstaka händelse utan resultat av en flera månader lång trend.

Volvo har 180 återförsäljare i Sverige. De levererade sammanlagt 1 061 bilar förra månaden. Det blir mindre än sex bilar per återförsäljare. Volvo har inte råd att sälja så få bilar länge till.

En annan tydlig trend är att fyra av bilarna på topp tio är rena elbilar. Både Volkswagen ID.4, Nissan Leaf, MG ZS EV och Skoda Enyaq iV är elbilar – som det sålts mer av än Volvos bästsäljande XC60. Volvo är i skriande behov av sina utannonserade nya elbilsmodeller – de behövs för att bryta den mörka trenden!

 

Tittar vi på försäljningsstatistiken kan vi även konstatera att det finns inga Tesla modeller heller på augusti månads topp-tio lista. Det beror dock mer på enstaka månader än långa trender. Tesla levererar fortfarande sina bilar den sista månaden i varje kvartal. Berlin fabriken har inte lyckats påverka trenden än.

Tar vi en titt på Tesla Model Y leveranssiffror i Sverige:

MYsales

syns trenden tydligt: bilarna levereras i december, mars, juni, sista månaden i varje kvartal. Detta på grund av att fabrikerna i Kina och USA tillverkar våra bilar under första månaden i varje kvartal, de skeppas hit över haven den andra månaden och levereras till kund under tredje månaden. Så Tesla kan bokföra alla bilar som levererade, ha så få bilar som möjligt “osålda”, i transport mot kund.

Berlinfabriken förväntas leverera sina bilar i mer jämn ström till europeiska kunder – men den effekten har vi inte riktigt sett än. Ovan graf på de svenska leveranssiffrorna för Tesla Model Y, modellen som nu börjat tillverkas i Berlin, visar tydligt att trenden har inte brutits än. Det skönjs enbart som en ytterst liten förändring i Juli jämfört med förstamånader i tidigare kvartal. Vi väntar fortfarande på volymleveranser från Berlin som ska jämna ut kurvorna.

Bookmark the permalink.