Kinesiska biltillverkaren Xpeng har öppnat en utställningslokal i köpcentrumet Mall of Scandinavia. Beläget på första våningen mittemot Starbucks ligger deras butik endast 60 meter från Teslas.
I lokalen finns det en grön P7 och två vita P5 elbilar. Medan Xpeng P5 är en familjesedan har P7 en mer sportig framtoning. I övrigt är P5 och P7 förvånansvärt lika i storlek, lite förvånande att Xpeng börjar sin Sverigelansering med två så snarlika modeller.
Överraskande nog kände man igen flera bekanta ansikten bland personalen. Xpeng var smarta nog att anställa flera av Teslas första personal i Sverige. De borde om någon förstå hur man lanserar en till i början okänd ny elbilsmärke i vårt land. Alla avböjde artigt att göra några jämförelser mellan de olika företagen men menade att Xpeng fokuserar redan från början på att få till en fullskalig organisation i landet. Xpeng kommer samarbeta med Bilia för att erbjuda service av bilarna, som även kommer säljas i Bilias bilhallar.
Xpeng P5 har en varm och ombonad inre miljö med rejäla utrymmen. Baksätet bjuder på enormt knäutrymme men man sitter ganska lågt och har lågt till tak.
Bilen har både en enorm mittskärm och en liten instrumentskärm bakom ratten. Verkade inte ha någon head-up display. Mittskärmen har GPS karta, Spotify med mera men ingen appstore.
När man backar kan man få upp 360 graders toppvy av bilens omgivningar – i ett litet minifönster. Varför inte stort bild som i Polestar?
En finess både P5 och P7 hade var dock att kunna styra de motoriserade framsätena inte bara med knapparna på sidan av stolarna utan även från mittskärmen. Otroligt praktiskt om föraren till exempel vill justera passagerarstolen. Varför har inte Tesla en så användbar funktion?
Automatiseringsmässigt verkade Xpeng bilarna ha enbart ganska basic adaptiv farthållare och filassistans men med tanke på veritabla skogen av kameror som tittade åt alla upptänkliga håll och rykten om att bilarna kommer utrustas med lidar verkar det som att företaget har mycket mer autonoma funktioner som framtida mål. Precis som Tesla kan Xpeng trådlöst ladda ner ny mjukvara till bilarna.
Både P5 och P7 hade rejäla bagageutrymmen bak och P7 bjöd även på en frunk. Ej P5 dock.
Xpeng P5 är framhjulsdriven och dess 66 kWh batterier sägs ge 465 km WLTP räckvidd. Leveranser sägs starta “i år” men utan mer exakt datum eller ens fastställt pris. Går man in på Xpengs svenska hemsida saknas över huvud taget P5 bilen där, det visas endast P7, trots att P5 sägs komma innan P7 leveranserna börjar.
En rolig detalj var när jag öppnade laddluckan på bilens högra sida: bara en skylt “Try the other side :)” bakom luckan. Bakom samma lucka på vänster sida hittade vi dock ordinarie CCS laddport. Inga uppgifter om laddhastighet än. Bilarna som ställts ut är förseriebilar, de färdiga bilarna kan kanske få lucka enbart på ena sidan.
Dörrhandtagen är som på Tesla Model 3 och Kia EV6. Tryck på ena ändan så att du kan ta tag i handtaget som då vinklas ut.
Den Xpeng P7 som står i lokalen har häftiga “lambo-dörrar” även kallade saxdörrar som öppnas framåt-uppåt. Det är en specialversion av P7 kallad Wing Edition som ståtar med sådana eldrivna dörrar. Standard P7 har mer ordinarie dörrar. Enligt personal på plats har Xpeng ännu inte bestämt vilken eller båda av dörrlösningarna de ska lansera i Sverige.
P7 har förvånansvärt nog en mindre mittskärm än den förmodat billigare P5. 80 kWh batterier sägs ge bilen 47 mils WLTP räckvidd. P7 är fyrhjulsdriven och accelererar 0-100 km/h på 4.5 sekunder.
Det finns inga prisuppgifter på bilarna än. Men kikar vi på vårt grannland Norge så har försäljningen redan startat där sedan några månader tillbaks. Xpeng P7 kostar där lika mycket som Tesla Model 3 Long Range:
XPENG P7 | Tesla Model 3 LR | |
Pris i Norge från | 447 820 NOK | 449 900 NOK |
Räckvidd WLTP | 530 km | 602 km |
Acceleration 0-100 km/h | 6,9 s | 4,4 s |
Snabbladdning upp till | 100 kW | 250 kW |
Det är inte säkert de svenska bilarna kommer få samma priser och specifikationer. Och om Xpeng P5 vet vi ännu mindre. Det är många frågetecken kring bilarna men den viktigaste är ändå priset:
Kunderna kommer behöva betala “X” peng för att få köpa en Xpeng. Stora frågan just nu är vad “X” kommer bli.
X = 627 077 SEK
Samma pris eller högre än Tesla funkar inte om man vill nå volym.
Lägre effektivitet och
SuC saknas….
Varken P5 eller P7 var “SuC-kompatibla”, laddluckan sitter på “fel” plats. Undrar hur mycket sånt kommer betyda om nåt år? När Tesla öppnar upp sina svenska Superchargers.
Det finns många placeringar så det lär bli lite vilda western.
Pingback: Det går inte särskilt bra för kineserna i Sverige – Tesla Club Sweden