De senaste åren har många nya kinesiska elbilsmärken dykt upp i Sverige. Vi fick lära oss namnen på flera nya bilmärken som Aiways, BYD, Hongqi, Maxus, MG, Nio, Ora, Xpeng.
Men hur går det för nykomlingarna? Hur mycket säljer de? Låt oss titta på deras leveranssiffror:
Biltillverkaren Xpeng till exempel anlände med buller och bång till Sverige för över ett år sedan och öppnade visningslokal i köpcentret Mall of Scandinavia i Stockholm. Visat sina bilar för tusentals butiksbesökare, plus otal mässor och events.
Tittar vi på statistik från car.info har de endast 13 bilar registrerade i Sverige. De registrerades dessutom redan i juni 2022. Inga fler bilar har registrerats sedan dess. De verkar fortfarande inte ha levererat en enda bil till betalande kunder, då vi förmodar att de 13 registrerade bilarna är provkörningsbilar.
En annan kinesisk biltillverkare som satsat mycket på den svenska marknaden är NIO. Efter introduktionen i höstas har de öppnat batteribytarstationer i Varberg, Mantorp och Kungälv och även öppnat en NIO Space (kombinerad butik och lounge) i Göteborg.
Hittills har de ändå bara levererat sammanlagt 98 bilar. Det blir knappa 33 bilar per batteribytarstation.
DFSK har inte alls satsat lika stort som NIO på den svenska marknaden men har ändå 57 Seres 3 bilar registrerade i Sverige. Även om det mest är NIO och Xpeng man hör talas om finns det ändå ett antal andra kinesiska tillverkare i “radioskuggan” som klarar sig ungefär lika bra – eller dåligt – som de som lyckats skapa ett buzz kring sitt varumärke.
Hongqi lanserade sin eldrivna Rolls Royce kopia E-HS9 för ett år sedan i Sverige och har nu 29 bilar registrerade i landet.
Aiways hör man heller lika mycket om som Xpeng och NIO – ändå har de levererat fler bilar än de båda sammanlagt. Hittills har Aiways levererat 193 bilar till svenska kunder.
ORA är nog nyaste nykomlingen. Deras leveranser började precis innan årsskiftet. De har hittills levererat 191 Ora Funky Cat (som av någon anledning inte heter så i Sverige, bilen heter mycket tråkigare Ora 300 här). Vilket skulle låta bra om det inte vore för att 146 av dem registrerats redan i december i fjol, sedan dess har det bara ökats på med runt tio nyregistreringar i månaden.
Det finns dock även tillverkare som har klarat sig bättre:
Den största kinesiska elbilstillverkaren BYD har lyckats leverera 1 361 bilar till svenska kunder. Majoriteten av dem är deras Atto 3. Hela 982 av bilarna registrerades under december månad i fjol, sedan dess har de levererat endast runt 60 bilar i månaden.
Även kinesiska Maxus har lyckats bra på den svenska marknaden, fast inte med sina personbilar utan med sina skåpbilar. 1 146 av de 1 717 Maxus registrerade i Sverige är skåpbilen e-Deliver 3 som har blivit en succé bland hantverkare.
Vissa blir provocerade när vi räknar Polestar som en kinesisk tillverkare – men de är ju det. Alla deras bilar tillverkas i Kina, även om de designats här i Sverige. Att Polestar räknas som “nästan svenskt ju” kan ha bidragit till de exceptionella försäljningssiffrorna: sedan debuten 2020 har de levererat sammanlagt 9 350 elbilar till svenska kunder.
Men den solklara vinnaren bland kineserna är ändå utan tvekan MG, som hittills levererat 12 625 bilar till Sverige. Kinesiska biltillverkaren SAIC gjorde genidraget att köpa upp rättigheterna till gamla Morris Garage och sätta det välkända åttakantiga emblemet på sina bilar. Vips känns de mindre kinesiska och tillsammans med bra elbilar för billig peng har det blivit en vinnande formel.
Som jämförelse finns det 39 189 Teslor, plus 34 876 elbilar från Volkswagen, 24 906 elbilar från Kia och 17 635 helt eldrivna Volvo registrerade i Sverige just nu.
Av de tio kinesiska nykomlingarna är det bara fyra som har lyckats sälja fler än tusen bilar i vårt land. De andra hankar sig fram med några enstaka sålda bilar. Trots att flera av dem varit i landet i både ett och två år. Vi undrar lite försynt hur länge deras kinesiska huvudkontor tänker fortsätta pumpa pengar i så uppenbart blödande försäljningsnät?
BYD, Polestar, MG har man ju både hört mycket om och sett många av på gatorna, de verkar vara på rätt spår att bli etablerade bilmärken i vårt land. Att Maxus sålt så många skåpbilar till hantverkare var också en välkommen överraskning.
Men att det går så eländigt dåligt för Xpeng och NIO trots all publicitet runt dem var något av en chock. De måste börja leverera bilar snart innan huvudkontoren tröttnar på det där motsträviga lilla landet i norra Europa.
DFSK, Hongqi, Aiways och ORA bör snegla på dem av sina landsmän som lyckats etablera sina bilmärken i Sverige, se vad de har gjort bra och försöka göra likadant. De kan inte i långa loppet överleva på några tiotal sålda bilar i månaden.
Kineserna har inte fattat
Anledningen till att det går så trögt för vissa nykomlingar på marknaden är att kineserna har inte fattat hur svenska och europeiska kunder fungerar. De borde läsa vår artikel som heter just “Kineserna har inte fattat” om vad en svensk köpare förväntar sig av en kinesisk elbil. Vad MG har gjort rätt – och vad Xpeng, NIO och de andra gjort fel. Läs den artikeln nu.
Pingback: Det går inte särskilt bra för européerna i Kina – Tesla Club Sweden