Tesla har öppnat upp ALLA sina Superchargers i Nederländerna

HollandSuCTesla har nu öppnat upp alla sina Supercharger snabbladdare stationer i Nederländerna för alla elbilister.

Nederländska elbilister kan skaffa Teslas app, registrera sitt kontokort och börja ladda på landets alla 35 Supercharger stationer. Alla bilmärken är välkomna (så länge de har CCS laddkontakt).

Priset för laddning är €0.59 per kWh. Låter man bilen stå kvar efter avslutad laddning får man böta upp till €1 per minut. Skaffar man ett abonnemang som kostar €12.99 per månad får man ladda till samma låga pris som Teslaägare på stationerna: €0.26 per kWh. Abonnemanget har ingen bindningstid.

SCothersMapTesla började försiktigt i november i fjol med att öppna upp endast de tio stationer i landet som hade minst beläggning. Det var en provperiod som skulle utvärdera hur det funkade. Skulle alla bilar kunna ladda? Var Supercharger stolparna tillräckligt kompatibla med alla elbilar? Hur skulle det gå att ladda elbilar vars laddkontakt sitter “fel”, på platser dit Supercharger stolparnas korta kabel inte når? Skulle det bli slagsmål på stationerna när elbilister ställer sig fel så att ordinarie Teslaägare inte kommer åt att ladda?

Allt verkar ha gått bra under provperioden, vilket har fått Tesla att öppna upp vissa utvalda Supercharger stationer även i Norge och Frankrike. Andra länder ryktas stå på tur. (Inget nytt om Sverige än, dock.)

Ändå var det flera som chockades av nyheten att Tesla valt öppna upp alla stationer i Nederländerna. Detta innebär att även de minsta stationerna med några få stolpar, och även stationer där det ofta står många Teslor och laddar kan nu komma invaderas av andra elbilsmärken. Det blev inga köer och slagsmål på de första test-stationerna, men kanske nu? Teslas uttalade mål i alla fall är att bygga bort alla eventuella problem. Stationer som får hög beläggning och köer kommer snabbt också få fler Supercharger stolpar.

Vi har fortfarande inte hört några nyheter om de svenska Supercharger stationerna. Men det dröjer väl inte länge till?

En viktig fråga inför framtiden kan dock bli vilka andra biltillverkares elbilar är “Supercharger-kompatibla”? Framtidens kunder kanske kommer föredra elbilar som har laddkontakt vänster bak precis som Teslas bilar. Så att man kan ladda dem enkelt på Superchargers. Kan det blir en ny punkt på kunders kravlista inför sina bilköp? Och kommer tillverkarna flytta laddporten till “rätt” ställe – eller kommer de försöka motarbeta utvecklingen?

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Tesla har öppnat upp ALLA sina Superchargers i Nederländerna

    1. sesundbackl says:

      Lite nervöst men jag tror Tesla gör rätt!

    2. Pontus says:

      Bara dom öppnar här i Sverige tills jag sålt min 🙂
      Men det är väl rätt att ha laddkontakten på vänster bak, annars måste man ju gå runt bilen varje gång? Varför har andra märken kontakten på höger bak?

      • Erik says:

        Jag är kluven vad som är bäst.
        Jag har laddboxen på en vägg på höger sida om bilen (end möjliga platsen). Jag måste koppla i sladden i bilen och sen blippa med min bricka (brf). Så jag behöver gå fram och tillbaka, så närmast hade varit höger bak… men också kanske krångligare eftersom det är mot väggen.

        Sen tänker jag att höger bak är bättre vid stolpar som är vid fickparkeringar, dock har jag själv aldrig använt en sån. Men med en tesla så sticker ju laddhandtaget ut i vägen. Är det ett problem? Vet faktiskt inte

        • Pontus says:

          Fickparkering hade jag inte tänkt på.

          • Mocke says:

            Fast om man tänker på bilar och kollar vilken sida motorvärmarkontakten är på så är min på förarsidan. (fast i fronten) elkontakt som elkontakt. oerhört irriterande dock, måste parkera nära uttaget och sträcka sladden långt. grannen har dock inga problem då den kontakten är närmare uttaget som står mellan bilarna.

    3. Axel Holm says:

      Jag har lite svårt att förstå varför vw sätter laddkontakten höger bak. Andelen bilar som är högerstyrda är ju ganska liten.

      • martinot says:

        Tyvärr ingen standard på det, vilket kan försvåra laddning på SuC med de bilar som har intaget på höger bak. Björn Nyland har på YouTube dock lite tips hur VAG/BMW-bilar kan parkera på SuC utan att blockera platser. Hade en länk här tidigare till videon (men det inlägget försvann), men bara att söka på “How to park your BMW at Tesla supercharger” på YT för lite tips.

    4. Marcus Carlsson says:

      Höger bak kanske används för att biltillverkarna tänker att laddstolparna står längs med vägen och då är ju höger bak mest logiskt?

    5. Kenneth says:

      Längre sladdar kanske kan vara en idé?

    6. Mocke says:

      Så om 2-3 månader kanske de öppnar upp alla i norge också?

    7. Mocke says:

      Kommer de öppna om 3 måmnad io frankrike också? finns säket de som funderar på bilsemester. är de öppna för alla nationaliteter också eller enbart NL boende?

    Lämna ett svar