Tesla har nu öppnat upp sina Supercharger snabbladdare i fler länder för alla elbilister. Enligt företagets officiella karta har förutom Nederländerna även vissa stationer i Norge och Frankrike nu öppnats för att välkomna alla elbilar med CCS laddkontakt.
I Norge handlar det om 15 Supercharger stationer i landets södra halva. Norge har idag 88 Tesla Supercharger stationer spridda över hela landet, av dessa har alltså 17% nu öppnats upp för allmänheten. Tesla släpper in andra elbilister endast till stationer som har överkapacitet, många laddare men få besökare.
Alla norska elbilister kan nu skaffa Teslas app, registrera sitt kontokort och börja ladda på dessa utvalda Supercharger stationer. De får betala ungefär 60% högre pris per kWh än vad Teslaägare betalar – vill de ladda till samma låga pris får de skaffa abonnemang på 129 norska kronor per månad. Tesla tillämpar flexibel prissättning där priset varierar beroende på var och när man laddar, man kan se aktuell pris i Teslas app. Norska sajten tek.no gav som exempel en Supercharger station där Teslaägare fick betala 2,70 norska kronor per kWh – medan andra elbilister utan abonnemang skulle betala 4,70. Som jämförelse tar andra aktörer mellan 4,99 och 5,75 norska kronor för ofta betydligt långsammare 50 kW laddare, och Ionity tar 8,40 kronor per kWh från norska elbilister som saknar abonnemang.
När elbilisten anländer till Supercharger stationen ska hon ansluta laddsladden till sin bil och sedan i Tesla appen på sin mobil välja vilken stolpe hon står vid innan hon kan trycka på start i appen och starta laddningen. Under pågående laddning visas laddeffekten i appen tillsammans med antal laddade kWh och vad laddningen hittills har kostat. Man avbryter laddningen med knappen på laddkontakten som vanligt och sedan dras kostnaden automatiskt från ens kreditkort. Laddupplevelsen är någorlunda smidig men ljusår ifrån plug-and-charge enkelheten Teslaägare upplever.
De farhågor många hade när de första stationerna öppnades upp i Nederländerna, att bilister med andra elbilsmärken skulle parkera fel och blockera laddstolpar har mest kommit på skam. Det blev inga knytnävsslagsmål. Öppnandet av Supercharger laddarna verkar ha flutit på så pass bra i Nederländerna att Tesla nu vågar öppna upp stationer i flera andra länder. Dock inte i Sverige än. Inga officiella tidsplan om när stolpar öppnas upp i Sverige har presenterats än. Nästa land i kö verkar istället vara Tyskland.
Svenska elbilister kan heller inte använda Teslas norska Supercharger stolpar än. Endast norrmän tillåts registrera sig på Tesla appen. Ni som har andra elbilar än Tesla i Sverige får ge er till tåls lite till.
Läs mer om hur Tesla Supercharger fungerar för andra elbilar i vår artikel Tesla har börjat öppna upp Superchargers för andra elbilar
Låter ju bra att det fungerat med parkeringen i Nederländerna. Men på bilden med i3 så har ju just det som man tänker sig vara en risk hänt. i3 har laddluckan på andra sidan bak och har då använt sig av laddaren närmast luckan vilket innebär att om en Tesla parkerar bredvid så är laddsladden redan upptagen.
Ser inte riktigt någon bra lösning på detta. i3 kommer ju givetvis alltid vilja använda den som är närmast och Teslorna också. Hur har man löst detta i Nederländerna?
Så många stolpar att det finns alltid nån annan stolpe att ta. Då är det i människans natur att man tar inte platsen precis bredvid någon annan.
Det beror på vilken människa vi pratar med, vissa har i sin natur att ställa sig så nära andra som möjligt 🙂
https://uploads.disquscdn.com/images/a10d7c930dcbeabf0afac64428e6bf50649e3c9665b88c238d1e78fa25902ab2.jpg
Lösningen är nog att ej tilldela icke-teslor laddslots under perioder (Påsk, sportlov, jul, midsommar ets…) med så högt tryck att det riskerar att inkräkta på Teslaägarnas laddmöjligheter (hoppas jag).
[quote=”Jwe”]
Tesla har nog statistik på detta och sköter man det bra blir det troligen inga problem att öppna upp.
Kan man inte kontrollera detta och det uppstår köer förlorar man sitt unika försäljningsargument, kanske snart det enda.[/quote]
Exakt. Skall bli enormt spännande att följa experimentet i Norge, som är det land vars förhållanden mest liknar våra.
Hur det går kommer troligen ha en stor inverkan på våra kommande bilval (diesel vs el, Tesla vs andra elbilar, etc.).
Intressant att Tesla endast öppnade upp Superchargers i södra Norge, som redan har många andra aktörer också. Ska man åka elbil till norra Norge har Tesla fortfarande en dominerande ställning. Får vi liknande utveckling i Sverige finns fortfarande motivationen att köpa Teslas bilar kvar. I alla fall för dem som brukar åka till norra Sveriges inland.
Förhoppningsvis kommer detta tvinga övriga att sänka priserna. Vem kommer ladda på Ionity för det priset (förutom de som fått 1 års abonnemang med bilen eller liknande)?