“Tesla återkallar tusentals bilar – missar att stanna” kunde man läsa i tidningen Ny Teknik häromdagen, “Dataprogrammet har missat att bilarna måste stanna helt och hållet vid stoppskyltar. Nu tvingas Tesla att återkalla närmare 54 000 bilar för att korrigera mjukvaran som styr självkörningen.”
Även andra har rapporterat om nyheten, de flesta lika felaktigt som Ny Teknik.
För nej, Tesla har inte “missat” någonting. Och inga bilar behövde återkallas.
Tesla har fullt medvetet infört en funktion kallad “rolling stop” i mjukvaran till deras självkörnings beta-test bilar. En finess amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA inte var nöjd med.
“Rolling stop” innebar att om en självkörande bil närmade sig en fyrvägsstopp där den klart och tydligt såg att det fanns inga andra bilar eller andra trafikanter i närheten så stannade inte bilen helt utan krypkörde förbi stopplinjen. Detta endast i fyrvägsstopp, som är främst en amerikansk företeelse där alla fyra gatorna som möts i korsningen har stoppskylt. “Rolling stop” funktionen var aktiv endast i korsningar med högst 50 km/h skyltad hastighet.
Bilarna missade alltså inte stopp-skylten, de var fullt medvetna om att den var där – men i och med att de var ensamma i korsningen valde de att inte stanna helt utan endast sakta ner innan de passerade den.
Så där får man inte göra! Slog trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA ner på funktionen. Stopplikt betyder att man måste stanna vid stopp-skylten! Och utfärdade en varning där de krävde att Tesla skulle ta bort funktionen från bilarna.
Inga bilar behövde återkallas. Tesla skickade helt enkelt ut en ny mjukvara där de tog bort “rolling stop” funktionen. Funktionen, och den självkörande mjukvaran över huvud taget, finns inte i alla Teslor än endast i 54 tusen testbilar som kör runt i USA och testar självkörande mjukvaran. En mänsklig förare måste fortfarande övervaka bilen medan den kör och är ansvarig vid eventuella olyckor. Ungefär varannan vecka brukar Tesla skicka ut ny uppdaterad mjukvara till dessa testbilar och det som hände var att de plockade bort funktionen efter NHTSA-s begäran vid nästa mjukvaruuppdatering. Inga bilar i trafik har längre “rolling stop” funktionen.
Att myndigheter som NHTSA fortfarande använder ordbruk som “återkallelse” när bilarna inte längre fysiskt behöver besöka verkstad visar att de är kvar i gamla tider och hänger inte med i utvecklingen. För att påstå att bilarna “återkallas” när man skickar ut ny programvara till dem är som att säga att alla mobiler återkallas när Google eller Apple uppgraderar mjukvaran i dem.
Händelsen belyser dock ett stort problem för de självkörande bilarna. Ska de följa trafikrytmen och bete sig som människor – eller slaviskt följa trafikreglerna?
Problemet är att i situationen det handlar om, när man kommer fram till en helt tom korsning med stoppskyltar brukar de flesta amerikaner inte stanna helt. De saktar ner väldigt mycket men stannar inte helt vid stoppskylten så som lagen kräver. Finns det trafik så stannar de helt men är det tomt så saktar de bara ner men inte till helt stillastående.
Tesla försökte införa samma beteende i sin självkörande mjukvara i ett försök att få den “bete sig mänsklig”. Precis som människor inte tvärstanna vid stoppskylt i helt tomma korsningar. Så den inte skulle reta ihjäl till exempel bilar bakom, och för att få en mjukare åkupplevelse.
Flera andra biltillverkare har rapporterat om att deras självkörande bilar som följer trafikreglerna retade de andra trafikanterna. Vanligaste olyckstypen med självkörande bilar var påkörning bakifrån när självkörande bilen stannade vid stoppskylt eller för att lämna företräde. Människan i bilen bakom var inte beredd på att bilen verkligen skulle följa trafikreglerna och stanna. Bilarnas pliktskyldiga beteende retare andra trafikanter så mycket så de fick stenar kastade på sig och däcken uppskurna. En av Waymos självkörande bilar hade till och med blivit hotad med pistol (typiskt USA).
Även många Stockholmsbilister blir arga på “sniglar” som kör enligt skyltad hastighet. Eller som kör extra försiktigt och stannar lite för länge vid en korsning. Handen på hjärtat, kör du alltid 100% enligt trafikreglerna?
Nu när de självkörande bilarna är på väg att bli verklighet och börjar bege sig ut i trafiken på egen hand. Vill vi att de ska köra “som människor” – eller exakt enligt trafikreglerna? Frågan är mycket mer komplext och svårare att besvara än man skulle tro.
Fyrvägsstopp, en amerikansk företeelse?Jag passerar en sådan korsning varje dag i Kalmar! Fungerar smidigt i den här korsningen där det jämt smällde tidigare.
Går att hitta även i Stockholm.
Ja det förekommer nuförtiden även i Sverige. Men är en relativ ny företeelse i vårt land medan det kryllar av dem i ursprungslandet USA. Men jag la till ett “främst” i texten nu.
Ja, i USA är ju i princip varje korsning i kvarteren fyrvägskorsning med stoppskylt. I USA gör gemene man skillnad på “stop” och “complete stop”. Är man ensam i korsningen är det i princip ingen amerikan som stannar helt i en sådan korsning. Den korsningen i Kalmar funkar säkert eftersom den ligger så nära polishuset… Den funkar inte bra skulle jag säga eftersom det är många trafikanter som inte är vana vid den typen av korsning. Flödet blir ryckigt där.
Nej den är faktiskt inte komplex alls. Hade det varit väjningsplikt enbart, så ska man sänka farten innan man kör igenom. Är det ett stopp ska man stanna. Väldigt enkelt. Polisen och domstolen tycker detsamma.
Det är märkligt att NHTSA och rapportering ff snackar om återkallningar. Men de har väl helt enkelt inte möjlighet att hålla koll på alla tillverkare så som Tesla fans håller koll på Tesla.
Att inte stanna är lika med att riskera förlora körkortet.Det är glasklart.(att rulla är att tumma (och faktiskt bryta ) mot reglerna. men de kommer att åtgärda det.
Efter att tittat på otal Youtube filmer från FSB beta testare, så är mitt intryck att det är blandade uppfattningar om rullande stopp. En del har valt att inte använda detta eftersom det inte är tillåtet. Och polisen i del delstater tycks inte acceptera det. Det är nog mer en lokal sedvänja, än något allmänt amerikanskt.
Självkörande bilar får finna sig i att köra enligt reglerna, något annat kommer inte att bli tillåtet.
Likaså måste de som ansvar för trafiklösningarna se till att följa reglerna, annars kommer de att bli stämda av företagen som ansvarar för självkörande bilar.
Hela poängen med självkörande bilar är att höja säkerheten genom att med datorns oändliga tålamod faktiskt slaviskt följa trafikreglerna. Sedan kan det dyka upp enstaka situationer där en människas fantasi och inlevelseförmåga är bättre än datorns prognoser. Tar man bort datorns “petighet” och låter den “köra som en människa” har man gjort det självkörande systemet strikt sämre än mänskliga förare. I så fall bör det förbjudas helt.
Så det här blir alltså resultatet av att slaviskt följa alla regler? Bilen kommer inte därifrån 🙂 https://uploads.disquscdn.com/images/9c2d26ecf5a2697a1e695af44f2ae24b9983f5763633929acdb8fb9cde045339.jpg
Korrekt. Men då kan väl människan putta ut den?
I det där läget behövs antingen en “tillräckligt smart” självkörande bil som “fattar” att den där linjen är målad av någon som bara busar, och att den faktiskt inte motsvarar någon lokal trafikförordning. Eller en människa som kör ut ur fällan. Vad som inte behövs är en självkörande bil som ignorerar regler lite slumpmässigt för att ge intryck av att vara mänsklig.
Absolut. Tur att FSD inte ignorerade stopplikten lite slumpmässigt då, utan utifrån en lång rad regler. Men jag kan tycka att det är lite klantigt beslut från början. Vad trodde man skulle hända när det uppmärksammades egentligen?
Inget dataprogram är någonsin slumpmässigt (även om en del försöker verka slumpmässiga). Den relevanta skillnaden är mellan att ignorera trafikregler (fyrvägsstop) och att inse att något som ser lite vagt ut som en regel inte är det (“fällan”). Det finns ingen trafikregel mot att passera en heldragen linje, den heldragna linjen finns där för att upplysa dig om att det är förbjudet att byta fil (eller utnyttja mötande fil) på den platsen. Fällan lär inte vara en beslutad lokal trafikförordning, alltså behöver man inte “gissa att man får bryta mot regeln här”, man behöver inse att man kan köra ut utan att bryta mot någon regel. Skillnaden kan verka hårklyverier, men är viktig.
Fyrvägsstopp fungerar egentligen som högerregeln. Och precis som för högerregeln finns det ingen laglig lösning på hur man ska bete sig om fyra bilar samtidigt anländer från fyra håll. Någon av bilarna MÅSTE då bryta mot trafikregler för att undvika en Mexican standoff. Tänk er då fyra självkörande bilar som möts…
“Fyrvägsstopp fungerar egentligen som högerregeln.”
Såhär hanterar jag ett fyrvägsstopp:
1. Kör om du kan köra utan att störa andra trafikanter (efter att du har stannat vid stopplinjen såklart). Gäller framför allt vid högersväng.
2. Kommer du störa andra trafikanter så är det den som stannade först vid stopplinjen som kör först.
3. Vid de undantagsfall där fler än en bil stannar exakt samtidigt så är det högerregeln som gäller.
Ungefär så hanterar nog hela USA detta. Med undantag för dem som tar det ett steg längre och tycker störst kör först.
Hur man fångar en självkörande bil:
https://uploads.disquscdn.com/images/5145f13da51145e7ee4ebd46d60ab592ef5abd338e60b2f2da14f76ae0916504.jpg
Att ha en bil programmerad att bryta mot trafikreglerna är som att be om att de skall bli rabalder hos trafikmyndigheten.
Dock har jag åkt bil i en del u-länder där man inte stannar för rött på natten. Gör du det blir du rånad typ. Fast det kanske tar ett tag innan man har de självkörande bilarna där. Å andra sidan kan det kanske vara så in en del i-länder med?
Det är ju inte mycket som behövs ändras hos NHTSA för att det ska bli teknikoberoende HUR bilarna åtgärdar sina problem. Det skulle räcka att byta ordet Recall till Adjust eller Correct
“Part 573 Safety Recall Report” skulle kunna vara “Part 573 Safety Adjustment Report”
Sedan tror jag inte man ska spinna för mycket på att det är NHTSA som “inte förstår” eller är med i matchen dom vet exakt! hur Tesla ska lösa detta.
“Tesla will disable the “rolling stop” functionality on affected vehicles,starting with firmware release 2021.44.30.15. Firmware release 2021.44.30.15 is expected to begin deployment OTA to affected vehicles in early February 2022. The disablement will carry forward in firmware release 2021.44.30.15 and later releases. No further action is necessary from owners who install firmware release 2021.44.30.15 or a later release on their vehicles. Tesla does not plan to include a statement in the Part 577 owner notification about pre-notice reimbursement to owners because there is no paid repair relating to this recall’s underlying condition and owners will receive the remedy free of charge through firmware release 2021.44.30.15 or a later release.”
Men tidningsrubriken ” Tesla fixar ett problem påtalat av NHTSA med OTA, som vanligt” ger inga klicks.
Naturligtvis ska självkörande bilar inte bryta mot trafikreglerna! Däremot kan många av reglerna lättas på eftersom självkörande bilar har överlägsen reaktionsförmåga och beter sig mer förutsägbart än mänskliga förare. En viktig del i denna förutsägbarhet är ju dock att de följer de regler som faktiskt finns.