Självkörande bilar måste stanna vid stoppskylt

AP_STOP_400

“Tesla återkallar tusentals bilar – missar att stanna” kunde man läsa i tidningen Ny Teknik häromdagen, “Dataprogrammet har missat att bilarna måste stanna helt och hållet vid stoppskyltar. Nu tvingas Tesla att återkalla närmare 54 000 bilar för att korrigera mjukvaran som styr självkörningen.”

Även andra har rapporterat om nyheten, de flesta lika felaktigt som Ny Teknik.

För nej, Tesla har inte “missat” någonting. Och inga bilar behövde återkallas.

Tesla har fullt medvetet infört en funktion kallad “rolling stop” i mjukvaran till deras självkörnings beta-test bilar. En finess amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA inte var nöjd med.

“Rolling stop” innebar att om en självkörande bil närmade sig en fyrvägsstopp där den klart och tydligt såg att det fanns inga andra bilar eller andra trafikanter i närheten så stannade inte bilen helt utan krypkörde förbi stopplinjen. Detta endast i fyrvägsstopp, som är främst en amerikansk företeelse där alla fyra gatorna som möts i korsningen har stoppskylt. “Rolling stop” funktionen var aktiv endast i korsningar med högst 50 km/h skyltad hastighet.

Bilarna missade alltså inte stopp-skylten, de var fullt medvetna om att den var där – men i och med att de var ensamma i korsningen valde de att inte stanna helt utan endast sakta ner innan de passerade den.

Så där får man inte göra! Slog trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA ner på funktionen. Stopplikt betyder att man måste stanna vid stopp-skylten! Och utfärdade en varning där de krävde att Tesla skulle ta bort funktionen från bilarna.

Inga bilar behövde återkallas. Tesla skickade helt enkelt ut en ny mjukvara där de tog bort “rolling stop” funktionen. Funktionen, och den självkörande mjukvaran över huvud taget, finns inte i alla Teslor än endast i 54 tusen testbilar som kör runt i USA och testar självkörande mjukvaran. En mänsklig förare måste fortfarande övervaka bilen medan den kör och är ansvarig vid eventuella olyckor. Ungefär varannan vecka brukar Tesla skicka ut ny uppdaterad mjukvara till dessa testbilar och det som hände var att de plockade bort funktionen efter NHTSA-s begäran vid nästa mjukvaruuppdatering. Inga bilar i trafik har längre “rolling stop” funktionen.

Att myndigheter som NHTSA fortfarande använder ordbruk som “återkallelse” när bilarna inte längre fysiskt behöver besöka verkstad visar att de är kvar i gamla tider och hänger inte med i utvecklingen. För att påstå att bilarna “återkallas” när man skickar ut ny programvara till dem är som att säga att alla mobiler återkallas när Google eller Apple uppgraderar mjukvaran i dem.

Händelsen belyser dock ett stort problem för de självkörande bilarna. Ska de följa trafikrytmen och bete sig som människor – eller slaviskt följa trafikreglerna?

Problemet är att i situationen det handlar om, när man kommer fram till en helt tom korsning med stoppskyltar brukar de flesta amerikaner inte stanna helt. De saktar ner väldigt mycket men stannar inte helt vid stoppskylten så som lagen kräver. Finns det trafik så stannar de helt men är det tomt så saktar de bara ner men inte till helt stillastående.

Tesla försökte införa samma beteende i sin självkörande mjukvara i ett försök att få den “bete sig mänsklig”. Precis som människor inte tvärstanna vid stoppskylt i helt tomma korsningar. Så den inte skulle reta ihjäl till exempel bilar bakom, och för att få en mjukare åkupplevelse.

Flera andra biltillverkare har rapporterat om att deras självkörande bilar som följer trafikreglerna retade de andra trafikanterna. Vanligaste olyckstypen med självkörande bilar var påkörning bakifrån när självkörande bilen stannade vid stoppskylt eller för att lämna företräde. Människan i bilen bakom var inte beredd på att bilen verkligen skulle följa trafikreglerna och stanna. Bilarnas pliktskyldiga beteende retare andra trafikanter så mycket så de fick stenar kastade på sig och däcken uppskurna. En av Waymos självkörande bilar hade till och med blivit hotad med pistol (typiskt USA).

Även många Stockholmsbilister blir arga på “sniglar” som kör enligt skyltad hastighet. Eller som kör extra försiktigt och stannar lite för länge vid en korsning. Handen på hjärtat, kör du alltid 100% enligt trafikreglerna?

Nu när de självkörande bilarna är på väg att bli verklighet och börjar bege sig ut i trafiken på egen hand. Vill vi att de ska köra “som människor” – eller exakt enligt trafikreglerna? Frågan är mycket mer komplext och svårare att besvara än man skulle tro.

Bookmark the permalink.