Svenska folket: vi vill ha 50 mils räckvidd

kvd_rackvidd

Sifo har på uppdrag av Kvdbil frågat 1054 slumpmässigt valda personer vilken räckvidd de tycker är acceptabel för en elbil? Flest röster fick 500 km, majoriteten av de tillfrågade ville ha mellan 30-60 mils räckvidd för att de skulle överväga köpa en elbil. 16% var osäkra och svarade “vet ej”.

Svenska folket: vi vill ha elbilar med 50 mils räckvidd. Tesla: varsågod

Alla Teslas bilmodeller klarar åka 50 mil enligt WLTP körcykeln.

Till och med billigaste modellen, den enbart bakhjulsdrivna instegsmodellen av Tesla Model 3 som kostar 499 tusen kronor efter elbilsbonus har 51 mils WLTP räckvidd med 18 tums däck. Long Range modellen har drygt 62 mil räckvidd med 18″ hjulen och Teslas populära SUV Model Y har mellan 51 och 56 mil WLTP räckvidd beroende på vald modell och däckstorlek. Kommande Tesla Model S kan få uppemot 65 mils WLTP räckvidd.

15% av dem Sifo frågade ville dock ha mer, längre räckvidd. Frågan är ifall de verkligen vet hur en elbil används, hur lätt det är att då och då stanna och snabbladda dem.

Eller, i ärlighetens namn, pratar vi WLTP räckvidd här – eller faktisk räckvidd när man kör i 110 km/h? För som de flesta vet sjunker ju elbilars räckvidd ju snabbare de åker. WLTP räckviddssiffror kanske gäller om man kör i stadstrafik men på motorväg klarar Tesla Model 3 LR bara 30-40 riktiga mil innan man behöver stanna och ladda. En räckvidd som de flesta ägarna faktiskt är ganska nöjda med, då har man ändå åkt i tre timmar och en kort bensträckare är något man mest ser fram emot.

“För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven” sa Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil i samband med undersökningen, “Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud.” Och det kan vi verkligen hålla med om.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Svenska folket: vi vill ha 50 mils räckvidd

    1. Marcus says:

      Jag tror att det är såhär: 50 mil är nånting som biltillverkarna har skapat som någon form av ideal för elbilar. Alla lovar ju 50 mils räckvidd, men nästan ingen bil klarar det i verkligheten. Folk luras att tro att allt under 50 mil är värdelöst och så säger de naturligtvis att det är den räckvidden de själva behöver.
      En annan aspekt är att de flesta tydligen fortfarande inte har förstått skillnaden mellan WLTP-räckvidd och verklig räckvidd i motorvägsfart. Jag är rätt säker på att gemene fossilbilist menar motorvägsräckvidd när man säger 50 mil. Och då blir det naturligtvis väldigt svårt att hitta en elbil som klarar detta.

    2. Patrik Hast says:

      När vi drar hästfinka efter MX är del lämpligt för oss med 35-40mils räckvidd. Vill inte stanna på en SuC (som man dessutom måste hänga av finkan på) och ladda 45min. Nuvarande ger en räckvidd på bara 12-15mil och fortfarande är det på många ställen omöjligt att destinationsladda. Hoppas på Cybertruck blir EU godkänd.

    3. Mocke says:

      Det stämmer med jag hört. 50 mil är skillnaden från att ha en ok bil till en som folk uipplever motsvarar bensinditån.
      Finns det någon bil som når upp dit? Njae. men tror att vi är på väg dit. Sedan måste priserna ned. (så det inte bara blir premiumbilar som är elbilar)

    4. Johnny Rosenberg says:

      Om jag bortser från att jag inte vill ha någon bil alls (kör elmoped och det funkar kanon), så vill jag ha så långt räckvidd som möjligt, men av en annan anledning: Har man bra mycket mer räckvidd än man behöver kan man ha batterierna halvladdade större del av tiden, vilket sägs vara väldigt skonsamt för batterierna (beroende på batterityp, förstås). Dessutom, när man väl kör, fördelas effekten på fler celler, vilket också är skonsamt.

    5. Björn says:

      För som de flesta vet sjunker ju elbilars räckvidd ju snabbare de åker.

    6. gnuX says:

      Räckvidd på vintern är det viktiga.
      Min M3SR+ har räckvidd så det räcker på sommaren, men på vintern får jag ladda lite för ofta när det blir långtur. Det blir LR nästa gång!

    7. Matti says:

      Men om jag kör i 90 på motorvägen istället för motorvägsfart så kan jag ju komma avsevärt längre utan att ladda, och beroende på resmål kanske jag slipper att stanna alls för att ladda.
      
Säj att jag ska köra 40 mil, det tar 4 timmar med en snittfart på 100. (Det är ju inte motorväg hela vägen…)

      Men med den farten måste jag ladda innan 35 mil, dvs restiden ökar en halvtimme, eller i praktiken mer för då ska det ätas och kissas också, då är jag lätt uppe i en timme.

Om jag istället kör i 90 på motorvägen kanske jag snittar på 80, då tar de 40 milen 5 timmar. 
Men jag kan ladda på resmålet och om det är till svärmor jag kommit blir både maten och laddningen gratis 🙂
      Och restiden ungefär densamma.
      Sen kanske inte alla vill köra non stop i fem timmar i alla fall, men det är ju en annan fråga.
      Och hur viktig är restiden egentligen?
      Den där timmen eller halvtimmen slösar man ju ändå bort framför tvn eller webben…

    8. berra says:

      Som när det gäller undersökningar så får fundera vilket som svarat eller som kommenterar ämnet.
      Är dessa medelbilisten i sverige ?

      En ny bil säljes ofta till någon som åker mycket, de som köper den begagnat efter honom kör oftast mindre.
      Min bil gick 8000 mil de första 3åren. Sen har jag kört 6000 mil på 8år.

      Komplicerat, men batteri byte efter första ägaren är en tanke.

      Om folk tänker efter eller att man inte ställer ledande frågor i undersökning, så tror jag snabbladdning på ca 100KW är viktigare.

      25mil, stop 20-30min, sen 25mil till är nog vad de flesta föredrar.

      Att bilen kan ladda tillräckligt snabbt , sen att det finns laddare på lämpligt ställe och att de är lediga är viktigare.

    Lämna ett svar