När norska biltidningen Motor vintertestade 31 elbilar kom Tesla Model 3 Long Range längst av dem alla, hela 521 km. Modellens angivna WLTP räckvidd är på 614 km. Motor körde bilarna på 70- och 90-vägar i temperaturer mellan 0 och -10 grader. Innan start stod bilarna och laddades fulla över natten i garage med 10-15 graders innetemperatur, i övrigt förvärmdes de inte innan start.
Även om till exempel Mercedes EQS hade längre räckvidd på papper, 645 km WLTP, så kom den endast 513 km i verkligheten.
Både Volkswagen ID.3, Kia EV6 och Polestar 2 påstås ha längre WLTP räckvidd än Tesla Model Y på pappret men kom betydligt kortare än Teslan i Motors vintertest.
I genomsnitt kom bilarna 19% kortare på verkliga vintervägar än deras angivna WLTP räckvidd. Vinnarna med minst räckvidds-tapp var Tesla Model Y och BYD Tang som båda kom 11% under WLTP, störst avvikelse hade Skoda Enyaq iV80 med nästan 32% kortare räckvidd.
Strängare kyla och högre hastigheter skulle nog ha minskat ännu mer på räckvidderna.
Djupdyker vi i datat Motor delar med sig kan vi bland annat se att Tesla Model 3 rullade i hela 20 km till efter att dess batteriindikator nått noll. Många elbilstillverkare inkluderar små dolda batterireserver, bilarna kan köras några kilometer till även när batterierna har nått “noll”. Läs mer här.
Topplistan över bilarna som kom längst kan du se här:
Modell | Räckvidd WLTP | Uppmätt räckvidd |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614km | 521 km |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645km | 513 km |
BMW iX xDrive50 | 591km | 503 km |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507km | 451 km |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539km | 435 km |
Kia EV6 2WD | 528km | 429 km |
NIO ES8 LR 7-sits | 488km | 425 km |
Kia EV6 4WD | 484km | 423 km |
Volkswagen ID.4 Pro | 485km | 414 km |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481km | 408 km |
BMW i4 M50 | 497km | 406 km |
Skoda Enyaq iV80X | 477km | 403 km |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456km | 402 km |
Polestar 2 LR Single motor | 517km | 400 km |
För komplett lista hänvisar vi till Motors original artikel.
Bra test. Även Porsche Taycan hade bara 11% kortare räckvidd.
Förvisso så fick de bilar sm klarade sig övr knixen en del gratis, men testet gjorde på samma vis för alla bilar så resultatet är ändå talande.
Jämför model Y med -55 km med id3 pro s med över -100 km. (det visar att de flera hundra tusenlapparna man betalar extra gör en skillnad.)
Gör det verkligen skillnad? På riktigt?
Ja och nej.
Ja: du får stanna oftare och ladda.
Ja: betala för en viss sträcka men få en kortare är ju bortkastade pengar.
Nej: Du kommer ju från punkt a till b oavsett.
Nej: vem bryr sig om fossilbilars tankvolym? Min förra bil hade bara 45 liters tank och gick på E85. Fick tanka 3 gånger på väg till fjällen.
Jag tänker mest på. Hur ofta spelar det roll? Åker du så många långa vändor per år eller är det fyra tillfällen? (två dubberesor)
Precis. Jag kom ju till fjällen trots tre tankningar.
Ingen stor grej.
Men det finns ju de som kör långt ofta, då kan det ju vara värt 100k kr extra.
Jo visst finns det det, men försvinnande få trots allt, jämfört med bilflottans storlek.
Det bekymmer vi har på långresor är att ingen bil tar hela vägen (kanske skulle gå om man chansar men finns verkligen noll laddmöjligheter sista fem milen så… ehrm…). Även om vi struntar i ekonomin att de bilar som är nära kostar skjortan…
Så laddning blir oundvikligt.
Men.
Där vi stannar, en statlig rastplats, (för att det bland annat är trevliga platser men särskilt för att det pasar bra med överaktiv unge då det finns vettiga springytor, lite lekredskap med mera samt bra då vi har djur så bilen måste stå i skugga alternativt väldigt nära där vi äter så vi kan ha dörrar öppna och ja, väl utprovat så vi nu trots överaktiv unge har kommit ner från 9-10 timmar till 7-8 timmar resa tack vare välplanerat och bra rastmöjligheter) finns noll möjlighet att ladda. Så då måste vi stanna på minst ytterligare en plats. Det medför fler bekymmer än ‘bara’ ytterligare halvtimmesstopp. Så det är inte riktigt görbart i dagsläget.
Plus det faktum att det faktiskt inte finns bilar som är lika rymliga som den V90 vi har. För att inte tala om ekonomin i att köpa en bil som kostar så pass mycket mer så det innebär tio år innan vi går plus-minus noll. Därför blev det denna diesel när vi köpte för ett par år sedan.
0,49-0,50 för övrigt på dessa långresor (fyrhjulsdrift dessutom, och fullpackade). Vilket jag anser extremt överkomligt och rimligt.
Och om vi pratar om att man aldrig får räckvidden man betalar för så, tja, gäller ju alla bilar. Finns ju inga bilar som tar dig lika långt i snitt som testerna visar. Ingår liksom i konceptet att alla tester, oavsett sort, underdriver förbrukningen.
Testet är ändrat sen föregående år.
Då stod de ute innan testet.
Tesla-björn föreslog att de även skulle förvärma bilarna. De kan man använda batteriet som termos och värma kupen.
Då skulle de tillverkarna som försöker förbättra vinterkörning gynnas och få med sig de andra tillverkarna.
Tror att model 3 hade 18 tums fälgar och den har 638 km räckvidd om jag minns rätt.