När norska biltidningen Motor vintertestade 31 elbilar kom Tesla Model 3 Long Range längst av dem alla, hela 521 km. Modellens angivna WLTP räckvidd är på 614 km. Motor körde bilarna på 70- och 90-vägar i temperaturer mellan 0 och -10 grader. Innan start stod bilarna och laddades fulla över natten i garage med 10-15 graders innetemperatur, i övrigt förvärmdes de inte innan start.
Även om till exempel Mercedes EQS hade längre räckvidd på papper, 645 km WLTP, så kom den endast 513 km i verkligheten.
Både Volkswagen ID.3, Kia EV6 och Polestar 2 påstås ha längre WLTP räckvidd än Tesla Model Y på pappret men kom betydligt kortare än Teslan i Motors vintertest.
I genomsnitt kom bilarna 19% kortare på verkliga vintervägar än deras angivna WLTP räckvidd. Vinnarna med minst räckvidds-tapp var Tesla Model Y och BYD Tang som båda kom 11% under WLTP, störst avvikelse hade Skoda Enyaq iV80 med nästan 32% kortare räckvidd.
Strängare kyla och högre hastigheter skulle nog ha minskat ännu mer på räckvidderna.
Djupdyker vi i datat Motor delar med sig kan vi bland annat se att Tesla Model 3 rullade i hela 20 km till efter att dess batteriindikator nått noll. Många elbilstillverkare inkluderar små dolda batterireserver, bilarna kan köras några kilometer till även när batterierna har nått “noll”. Läs mer här.
Topplistan över bilarna som kom längst kan du se här:
Modell | Räckvidd WLTP | Uppmätt räckvidd |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614km | 521 km |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645km | 513 km |
BMW iX xDrive50 | 591km | 503 km |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507km | 451 km |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539km | 435 km |
Kia EV6 2WD | 528km | 429 km |
NIO ES8 LR 7-sits | 488km | 425 km |
Kia EV6 4WD | 484km | 423 km |
Volkswagen ID.4 Pro | 485km | 414 km |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481km | 408 km |
BMW i4 M50 | 497km | 406 km |
Skoda Enyaq iV80X | 477km | 403 km |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456km | 402 km |
Polestar 2 LR Single motor | 517km | 400 km |
För komplett lista hänvisar vi till Motors original artikel.