Regeringen har föreslagit nya, enklare förmånsregler för elbilar.
Skaffar man en elbil som förmånsbil idag beräknas dess förmånsvärde inte baserat på bilens inköpspris utan på hur mycket en jämförbar avgasbil skulle ha kostat. Det systemet fungerade någorlunda bra förr i tiden när förmånsvärdet för en eldriven Volkswagen Golf baserades på bensindrivna Golfens pris. Men i takt med det har dykt upp att allt fler dedikerade elbilar på marknaden har det blivit allt mer krångligt att hitta “jämförbara” avgasbilar. Vilken avgasbil ska en Volkswagen ID.3 jämföras mot? Eller en Polestar 2? Eller Tesla Model 3?
Enligt det nya förslaget kommer elbilar få ett schablonavdrag på 350 000 kronor, eller max 50% av bilens pris när förmånsvärdet beräknas.
Regeringens nya förslag är exakt samma som det Skatteverket föreslog i fjol. 50% regeln gör att schablonavdraget blir rättvist för alla elbilar som kostar mindre än 700 000 kronor. Elbilar dyrare än så kommer dock få mindre än 50% sänkning av deras förmånsgrundande pris.
Om förslaget godkänns kan det träda i kraft redan den 1 juli i år och påverka förmånsvärdet för alla elbilar som blir skattepliktiga från och med det datumet.
Då kan förmånsvärdet för Tesla Model 3 LR sänkas från dagens 5 746 till 4 956 kronor i och med att förmånsgrundande priset då sänks med hela 310 tusen kronor istället för dagens 237 tusen.
Räknar jag bort tillbehören på model 3 som jag hämtade ut mars 2021 (innan det höjdes) så ligger förmånsvärdet på ca 4600kr för en Model 3 LR (egentligen 5440kr med takräcke, EAP, vinterdäck och allvädersmattor). Så fortfarande en “höjning” sett 1.5 år tillbaka tyvärr..
När jag tittar på en 2021 model 3 LR så har den ett förmånsvärde på ca 5700 kr/mån utan tillbehör så du kanske har fel beräkning där samt att tillbehören måste man ju räkna med.
Min 2020 har ett förmånsvärde på ca 5100 kr/mån och jag betalar skatt på 5470 kr/mån med några få tillbehör.
Exakt, 1 april 2021 höjdes det
https://www.grantthornton.se/insikt/nyheter/nya-regler-fran-1-juli-nu-blir-tjanstebilen-dyrare/
Antar att någon kommer göra en tabell med förmånsvärden för allt från Dacia Spring till maxad Porsche Taycan?
Lite märkligt då man för en Tesla model 3 2020 har använt 666 tkr som nypris och en nedsättning med 245 tkr och sedan Tesla model 3 2021 har man använt nypris 619 tkr och en nedsättning med 242 tkr. Vilket antyder att man inte alls har använt priset på en likvärdig bil tidigare utan man har utgått ifrån elbilens nypris.