Toyota har patenterat koppling och växelspak för elbilar. US patent 2022/0041062 beskriver utförligt hur Toyotas ingenjörer har tänkt montera kopplingspedal och växelspak i sin elbil. Inga riktiga pedaler och spakar dock utan endast simulerade sådana. Bilen kommer inte ha någon koppling och växellåda, endast mjukvara som läser av i vilket läge växelspaken står och hur mycket föraren trampar på kopplingspedalen – sedan låtsas elmotorn bete sig därefter.
Istället för att få tillgång till hela ljuvliga vridmomentet och kraften en elmotor kan ge, och som ger elbilar alla deras fördelar mot avgasbilar vill Toyota “strypa ner” elmotorn så den kommer bete sig som en traditionell bil: bli orkeslös om fel växel ligger i och behöva “varva motorn” för att få full effekt. Patentet till och med beskriver en låtsas varvräknare som inte kommer visa elmotorns varvtal utan vad en avgasmotor skulle haft med den växeln och hastigheten.
Vi hoppas verkligen Toyota löper linan ut och simulerar motorstopp om man försöker köra iväg från stillastående på treans växel eller växellåderas om man lägger in tvåan på motorväg. Låtsas avgasrör som ryker och vindrutetorkare på insidan av vindrutan så att förarna kan säga “brrr brrr” kommer väl som tillbehör.
Vi hade tidigare rapporterat om elbilen BYD e3 som hade en exakt likadan lösning med låtsas koppling och växelspak för elbilar. Fast då var det en specialbil för bilskolor. Toyota vill istället ha lösningen i vanliga bilar enligt patentet, för att folk ska få samma upplevelse när de kör deras elbil som de är vana vid från deras gamla trötta Toyota.
Det hela påminner oss om patentet från slutet av 1800-talet då man ville utrusta nymodigheten automobil med låtsas hästhuvud så “barn, gravida kvinnor och andra hästar” inte skulle skrämmas av en vagn som rullar av sig själv utan någon häst framför den. Man ville ge samma upplevelse som de hästar och vagn folk var vana vid.
Medan andra biltillverkare utnyttjar elmotorns möjligheter till sportiga bilar med snabb gasrespons försöker Toyota fördumma elmotorn tillbaka till 1900-talet. Medan andra biltillverkare inför one-pedal-driving som gör att man för det mesta kan använda gaspedalen till både gas och broms försöker Toyota krampaktigt återinföra kopplingen som till och med de flesta avgasbilar nu har övergett. Medan biltillverkare som Tesla precis har avskaffat växelspaken helt försöker Toyota tvinga en lägga i rätt växel före omkörningen (annars blir bilen farligt slö i en eventuell nödsituation). Med den mentaliteten fast i 1800-talet blir det svårt att hävda sig på 2020-talet. Hej Toyota, är det inte dags att ta fram en bra elbil istället?
Extra roligt blir det när man inser att de patenterade deras låtsas koppling och växelspak i USA – landet som knappt vet vad sånt är för något.
Så tiderna har förändrats. Idag ser vi knappast “barn, gravida kvinnor och andra hästar” som de som är rädda för den nya tekniken.
Bra att vet om man tittat på en Toyota att en del av dom pengar man betalar för bilen går till sådan här utveckling av nödvändigheter. Jag betalar faktiskt hellre för att få Netflix i bilen än något sådant här om vi pratar om mindre nödvändiga saker.
April april. Lite tidigt kanske men Voltsvagen var ju också tidiga så Toyota vill väl inte vara sämre.
De kanske har ett annat ”första april” i Japan? Och ett tredje i Tyskland…
Wow. Toyota håller på att göra sk Nokia; Vägra anpassa sig till förändring tills det blir ens undergång
#naturligturval
Bra att ha i huvudet är att de flesta patent av detta slag ej kommersialiseras, men lite anmärkningsvärt ändå.
OK så istället för att efffektiviser vid högre hastigheter så simulerar den gårdaems ryckiga växel gång?
Känns som de som har ljud som skall påminna om en motor.
Varför inte en extra pedal för att dra loss kopplingen och sedan en simulartion av att motor dör om man gör något dumt. (kanske lossar motor om backväxel läggs in så den ramlar ur bilen och rullar på vägen)
Jag kan se enbart ett användingsområde för detta.
Körskolor var man vill lära sig att köra manuellt men som vill ha elbilar.
Det kommer nog under en längre tid att finnas fordon med manuell låda och eftersom vi fortfarande har regler som kräver att om man kör upp med automat(elbil) så får du inte köra något annat än automat.
Personligen tycker jag de ska göra om reglerna så att momentet att köra med manuell växelspak ska vara ett moment i undervisningen, ungefär som att man måste göra halkbana, och andra moment så måste man testa att köra en bil med manuell låda. Och sen ger körkortet lov att köra oavsett om det är automat eller manuell.
Jag menar det är lite underligt att vi har kvar en sådan gammal regel med tanke på vilken variation av fordon man får köra på ett b-körkort, så är hur man växlar en underlig begränsning.
Varför tar Tesla redaktionen endast upp ett enda av Toyotas 1000-tals patent på el området kan man fråg?