I går visade vi elbilen som styrs med joystick. I dag fortsätter vi vår serie “konstiga sätt att köra elbil på” med kinesiska biltillverkaren BYD-s specialversion av sin populära e3 EV – som är utrustad med koppling och växellåda:
Kinesiska körskolor har ett växande problem. Många kunder vill ta körkort. Och precis som i Sverige finns det i Kina två olika körkort: en för automatväxlat och en för manuell växellåda. Och precis som i Sverige vill de flesta elever ta körkort för manuell växellåda, “det är ju bra att ha ifall man lånar eller hyr en manuellt växlad bil någon gång”.
Men i flera kinesiska storstäder är det ganska svårt att få tag i registreringsskylt för bilar med förbränningsmotorer. Endast ett visst antal sådana skyltar släpps per år vilket driver upp priset. Vissa dagar med mycket smog begränsas det dessutom att endast till exempel bilar vars skylt slutar på jämn siffra som får köra. Elbilar slipper sådana restriktioner och det släpps hur många som helst registreringsskyltar till dem utan årlig kvot.
Körskolorna skulle alltså helst vilja använda elbilar för sin utbildning – men man kan ju inte lära sig koppling, växla och dragläge med en sån! Elbilar har ju ingen växellåda, för elmotorer har bra vridmoment i alla varvtal.
BYD har därför nu släppt en specialversion av sin e3 EV elbil, en specialmodell för körskolor. 38 kWh LiFePO4 batterier ger bilen 35 mils (NEDC) räckvidd. Utanpå är den målad i de färger kinesiska körskolebilar brukar ha och har fått dubbla backspeglar. Inuti har bilen manuell handbroms, kopplingspedal och växelspak.
Med hjälp av kopplingspedalen kan eleven frikoppla motorn “på riktig” från hjulen. Bilen har fått en mekanisk koppling monterad mellan elmotor och hjulaxel. Perfekt att öva dragläge med. Växelspaken är dock inte kopplad till en riktig växellåda, bilens dator endast simulerar motorstopp om fel växel ligger i. Instrumenteringen har också en simulerad varvräknare. Vi utgår ifrån att det även finns simulerat motorljud.
I och med att detta är en övningskörningsbil har även passagerarsidan fått en bromspedal och en extra tutaknapp. Pris från motsvarande drygt 200 tusen svenska kronor – dock säljs bilen endast till kinesiska körskolor än så länge.
Väldigt intressant, men jag kan inte för mitt liv förstå varför någon vill ha en bil med manuell växellåda, mer än kanske racerbilar. Min första bil för 20 år sen var manuellt, sen bytte jag till automatisk efter några år och har inte tittat tillbaka. Mina barn kommer om några år absolut att övningsköra i en automatväxlad/elbil.
Bra idé, och något liknade som körskolor i Sverige och EU kunde köra med.
Väldigt tillfällig marknad. När jag pratar med ungdomar i min närhet är det i princip ingen som ser poängen med att ta körkort för manuell låda. Såg själv heller inte poängen när jag tog BE för två år sedan.