Funktionshinderbilen alla vill ha

Created with GIMP

Funktionshindrade har inte alltid samma möjlighet att köra bil som andra. För att kunna framföra fordonet om man till exempel saknar ben måste bilen byggas om. Det finns flera firmor som är specialiserade på att bygga om bilar för att möta behovet av personer med olika funktionshinder. Det är inte ofta gemene man ens har hört talas om dessa företag eller är intresserad av deras produkter.

Nu har dock tyska bolaget Paravan visat upp sin ombyggda Tesla Model 3 där de ersatt ratt och pedaler med en centralt monterat joystick istället. I pressreleaset berättar de att bilen är fullt gatulegal och “allt styrs som i ett videospel: Joystick framåt betyder att du accelererar, bakåt bromsar du och att trycka åt vänster och höger ersätter ratten.” Efter lite övning kan man köra bilen lika mjukt och följsamt som med ratt och pedaler.

Teslan kan köras utan begränsningar med avseende på till exempel topphastighet. Den är inte beställd av någon kund utan är något så ovanligt i dessa sammanhang som en show-bil. Enligt företagets taleskvinna är den inte till salu utan de överväger att eventuellt överlämna den till Mr. Musk.

Genom att plocka bort ratten och pedalerna har Paravan lyckats skapa en otroligt minimalistisk och läcker interiör i sin Tesla Model 3. Det är nog så här framtida självkörande Teslor kommer se ut.

M3joystick2Paravan har också skänkt ordet “baksätesförare” sin rätta betydelse: förutom spaken mellan framsätena har de även satt en på baksätets mittarmstöd.

Allt som behövs är en tryck på en knapp så kan du styra bilen från baksätet!

Tesla Model 3 lämpar sig väldigt bra för sån här ombyggnad, allt är ju redan förberett: både gas, broms och styrning är elektroniskt kontrollerade. Bilen kan dessutom köra själv på vissa vägar, människan behöver inte styra hela tiden.

Med kommande FSD kommer man behöva styra med joystick allt mer sällan. Om några år kommer kanske alla bilar se ut så här: bilen kör själv men vid behov kan passagerarna ta över och styra den med joystick.

Som vi tidigare rapporterat finns det i svenskt lag egentligen inga krav på att bilar måste ha en ratt och pedaler. Enda kravet som finns är att den ska kunna framföras på ett säkert sätt. Paravan har lyckats skapa världens kanske första specialanpassade bil som skapar enormt habegär även hos andra. Bilens futuristiska interiör tilltalar nog många även utanför deras vanliga kundkrets.

Och vi ser fram emot den dagen ratten försvinner även från de fabriksbyggda Teslorna.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Stefan Larsson

    Ännu en uppenbar fördel med denna konfiguration är att det inte behöver tillverkas separata versioner för höger- respektive vänstertrafik. Möjligen är väl frågan om handskfackets placering har betydelse – men det kanske snarare blir möjligt att ha ett handskfack på varje sida.

  • Joakim Uppsäll-Sjögren

    Jag ser fram emo den dagen då detta blir “main stream”. Uppfyller villkoren i mitt körkort. Skulle innebära att jag kan hyra eller köpa en bil mycket lättare än idag. Givetvis har jag FSD funktionalitet på min model Y beställning :-)

  • Jan-Erik Sebestyen

    Vilket är bäst, en “side stick” (som i en Airbus) eller en “yoke” (som i en Boeing)? Härom diskuteras det i pilotkretsar.

    Med allt mer FSD tycker jag att en “side stick”, som Tibor skriver om här, vore bättre än en yoke (och definitivt bättre än en ratt). Jag kan tycka att Tesla borde våga ta steget bort från ratt och pedaler. Det är många olyckor som uppstår pga att föraren får panik och trampar plattan i botten istället för bromsen. Tesla är ju rätt drabbat av detta.

  • iAkita

    Trevlig artikel men jag vill uppmärksamma dig på att ordet “handigkappad” ibland uppfattas som en kränkande och nedvärderande benämning av funktionshindrade.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      OJ det var inte alls meningen! Ändrat i texten nu.

  • martinot

    Detta är nog den snyggaste och renaste handikappanpassningen av en bil som jag sett.