App, app, app, nej tack!

EVmeter

Anders Bäck, Sverigechef för Easypark skrev “Tvinga inte på laddstolpar gårdagens teknik” i en debattartikel i tidningen Ny Teknik i går. Istället för att bestycka laddstolpar med kortläsare förespråkar han att kunder ska betala sin laddning med hjälp av appar på sin mobiltelefon.

Vi har fått följande replik publicerad i Ny Teknik:

”Tvinga inte på laddstolpar gårdagens teknik” skriver Anders Bäck, Sverigechef Easypark i sin debattartikel. Han förespråkar istället att elbilister ska betala sin laddning via mobilappar.

Det är konstigt det här med elbilsladdning. Det går att tanka bensinbilen och betala med kort. Det går att köpa kexchoklad i knattefotbollslagets kiosk och betala med kort. Men det är stört omöjligt att betala laddning av min elbil med kort.

Istället förväntas man skaffa olika RFID brickor från laddoperatörerna. Eller knöka mobilen full med olika ladd-appar. De flesta elbilister kör runt med minst fyra olika RFID brickor i handskfacket och ännu fler olika ladd-appar på mobilen.

Anders Bäck kanske gillar att åka runt med alla dessa appar och brickor men de flesta gör faktiskt inte det. Som ordförande för Sveriges största elbilsförening träffar jag tyvärr alldeles för ofta elbilister som gett upp, de vägrar ladda sina bilar på publika laddare för de tycker det är så krångligt att betala!

Största problemet är att även om man har alla dessa RFID brickor, även om man har alla dessa olika appar så kan man råka ut för att man står där och inte får igång laddningen! För att stolpen tillhör en annan operatör än dem man hade RFID bricka till. Eller att det saknas mobiltäckning i garaget under jord där man står. Eller att det är för mörkt för att skanna QR koden på stolpen, och allt vad operatörerna hittar på.

Man känner sig som Sherlock Holmes varje gång man går fram till en laddstolpe: hur ska jag få igång den här då? Ska jag ta fram en RFID bricka? Vilken av dem alla i handskfacket? Ska jag köra igång en app? Vilken av dem alla? Måste jag kanske installera en ny app? Ska jag skicka krångliga SMS koder någonstans? Eller vifta med trollspö och mumla “expecto electronium”?

Bensinmackar har löst frågan för länge sedan. Visst har de olika bolagen egna kort som ger rabatt till sina medlemmar, visst har vissa även infört betalning via app – men det finns alltid möjligheten att bara köra fram, hala fram kreditkortet och betala “the old fashioned way”. Du behöver inte lusläsa långa instruktioner på en bensinpump för att klura ut hur du ska få igång den.

Det Anders Bäck glömmer nämna i sin debattartikel är att alla laddstolpar med kortläsare även accepterar betalning med RFID brickor, appar, SMS och andra krångliga betallösningar han och hans kollegor hittat på. Det finns inget motsatsförhållande mellan kortbetalning och andra betalningsformer.

Skulle han åtminstone förespråkat kommande Plug & Charge standarden som möjlig framtida lösning skulle han mötts av viss förståelse från oss elbilister. Kortfattat går Plug & Charge ut på att när man ansluter laddsladden till bilen identifierar den sig elektroniskt och operatören kan då dra avgiften direkt från ett föranmält konto. Laddning kan då starta automatiskt utan att kunden behöver fumla med kort eller appar.

Men att benämna djungeln av dagens lösningar som “enkel, trygg och effektiv elbilsladdning” visar tydligt att Anders Bäck inte lever i samma bittra verklighet som vi elbilister. Jag utmanar honom att betala sin laddning i en mörk parkeringsgarage utan mobiltäckning! “Enkel, trygg och effektiv elbilsladdning” – de orden känns tyvärr rent av provocerande för oss elbilister.

Att kunna betala sin laddning med kreditkort är på intet sätt i något motsatsförhållande till dagens lösningar. En kortläsare kostar inte många kronor jämfört med vad installation av en laddstolpe kostar. Men den kortläsaren kan skänka trygghet till elbilister att när betalning med RFID bricka, appar och andra intrikata sätt misslyckats – ja då kan man alltid hala fram sitt kreditkort och använda det som en sista utväg. Det skulle ge elbilister en trygghet de saknar idag.

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden

 


Våra tidigare artiklar i ämnet:

EVmeterJo. Det GÅR att betala laddning med kort.

Laddstolpen med kortläsare

NEJ det är inte ett kort till vi behöver

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • https://www.alltomelbil.se Kristofer

    “det saknas mobiltäckning i garaget under jord där man står”

    Kan relatera. Skulle toppa upp en bil lite över lunch. Försökte vara ninjasnabb och springa till täckning innan laddaren “tajmade ut”. Lyckades inte. Till slut gav jag upp, och gick istället för att bara betala för parkeringen. Det gjorde man visst via en app också. Då flippade jag inombords.

  • Daniel Svanberg

    Problemet är ju att snabbladdare för många är en väldigt sällan använda tjänst vilket gör extremt knöligt när man väl använder det.

    1. Ta reda på vilken laddar man hamnat på.
    2. Ta reda på vilken app som motsvarar stolpen man står vid. Ofta har de inte samma man och har man tur har både app och laddföretag bytt namn sen man laddade ner appen och stolpen monteras.
    3. Uppdatera appen
    4. Försök tre gånger med lösenordet det borde vara bara för att inse att man glömt det alternativt blivit påtvingat ett byte pga systembyte.
    5. Lösenordsåterställning.
    6. Vänta på mail för att bekräfta återställning. Eftersom det inte vill komma och man börjar bli stressad så börjar man söka i mailen för att se om det verkligen var den här adressen man använde eller om man kanske rent av inte hade konto på den här operatören.
    7. Mailet kommer
    8. Operatören värnar om vår säkerhet och kräver lösenord på minst 10 tecken, minst två stora siffror och fyra små samt 18 specialtecken som inte ryms på mobiltangentbordet. Plötsligt minns man varför det var omöjligt att komma ihåg lösenordet och det var precis så här man gjorde sist gång också.
    9. Hitta rätt laddstople i appen/scanna QR koden
    10. Kan inte verifiera kreditkortet, kontrollera att dina betaluppgifter är korrekta.
    11. Uppdaterar kreditkortsuppgifterna
    12. Verifieringen av kreditkortet misslyckades pga tekniskt fel
    13. Försöker igen och lyckas.
    14. Hitta rätt laddstople i appen/scanna QR koden. Äntligen!

    Anslutningsfel, försök igen om en stund….

    Samma elände med parkerings och kollektivtrafikappar. Använder man det varje vecka är de smidiga men är det bara under resor en gång per år är det otroligt frustrerande.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag synar ditt inlägg och höjer med en parkeringsvakt :-)

      Jag har själv personligen råkat ut för sånt du skriver om och fick fibbla med flera appar på mobilen (lägg till punkt 12½ Öppna Nordea-appen och tillåt Internetbetalning med kortet) – samtidigt som det stod en parkeringsvakt bredvid mig och sa att jag måste betala min parkering! De 15 faktiska minuter det tog förkortade nog mitt liv med minst en vecka…

      • Daniel Svanberg

        Och allt detta för att i slutet av kedjan ändå dra pengarna från ett gammaldags kreditkort..

  • UmeSverker

    Funkar ju fint att betala med kort när man tvättar bilen borde vara lika enkelt att blippa kortet för laddning det är ju relativt små belopp.

  • Daniel

    Det känns lite som att man tycker att elbilen ligger så extremt långt fram i teknikutvecklingen att man måste ha ett lika avancerat och “space’at” betalningssystem. Men i själva verket är det ju tvärt om. Elbilen är mycket mindre komplicerad än en ICE och borde kompletteras med ett lika okomplicerat betalsystem. Och som flera redan påpekat, ISO standarden finns där och Tesla har använt ett smidigt system i årtionden…
    Att uppfinna hjulet igen, vad snackar han om? Ingen koll alls… Fortsätt utveckla invecklade parkeringsappar du Anders, snart åker bilen själv och parkerar på någon gratisparkering tills jag behöver den igen..

  • martinot

    Mycket bra svar. Uppskattar att du skrev en replik som jag tror alla vi elbilister kan ställa upp på.

    Fossilbilsägare skulle aldrig acceptera att endast kunna betala med appar för bensin eller diesel på en mack. Finns ingen anledning att det måste vara krångligare att ladda en elbil.

    • Daniel Svanberg

      Appar man använder ofta har man sällan lika mycket problem med så tror faktiskt det skulle vara enklare att hantera. En fossilbil tankar man ju typ hela tiden.

  • Erik

    Inte så konstigt att det uttalandet kommer från EasyPark då deras mål, likt parkering, är att samla alla laddare i deras system. EP har ju också börjat med appen inbyggd i Polestar. Kortet skulle ju konkurrera ut dom i längden. Lite som om man installerade kortläsare vid varje p-ruta i stan

  • jonash

    Va på en publik toalett nyligen där varje dörr hade en egen kortläsare för att betala 5 kr.. Glad att ja slapp ladda ner app, regga kort, hitta rätt id på dörren osv när 5-åringen hoppar bredvid ;).

    Känns som om det funkar på ett sånt ställe borde det kunna ordnas för laddare.