Senaten i delstaten Texas skulle härom dagen rösta igenom förslag SB1728 som skulle beskatta elbilister med $200 per år för uteblivna skatteintäkter. Elbilister tankar ju inte bensin så delstaten får inte in några intäkter från dem – men de sliter ju ändå på asfalten på vägarna.
Förslaget gick inte igenom. Istället har den nu omarbetats till att bli ännu dyrare att ha en elbil i Texas.
Enligt nya förslaget kommer elbilister behöva betala $240 per år ($190 om bilen väger mindre än 2700 kg) för nöjet att köra runt med elbil. Dessutom kommer det tillkomma en kilometerskatt. Från $30 om man kör mindre än 4800 km per år till $240 om man kör över 19 tusen km.
Slutligen ska elbilister betala även $10 i skatt per år som ska gå åt utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
För en genomsnittlig elbilist i Texas kan det kosta $300 per år i framtiden att få köra sin elbil.
Även i Sverige har myndigheter tillsatt utredningar för att undersöka om det ska införas liknande skatter i framtiden. Svenska Miljöinstitutet IVL har föreslagit en skatt på uppemot 850 kronor i månaden på elbilar. Som kompensation för de 22 miljarder kronor i skatteintäkter staten skulle gå miste om ifall ingen köpte dyr bensin och diesel längre.
Fast det förstås. Om ingen brände massa bränslen i sina bilar skulle det inte bli massa avgaser heller. Enligt IVLs egna beräkningar(!) kostar hälsoeffekter som hjärt-, kärlsjukdomar och andningsbesvär orsakade av biltrafikens luftföroreningar 42 miljarder kronor årligen. Staten skulle alltså gå 20 miljarder plus om vi bytte alla bilar till elbilar.
Fast så långt räknar ingen politiker. Varken i Texas eller Stockholm.
Är vl inte helt orimligt om man jämför med vad bensinåkare bidrar med i skatt. Jag menar politiker behöver kunna köpa swimmingpool också.
Har vi plastpåseskatt så borde vi se nyttan att få in de utebliva skattekronorna också.
Vi ska naturligtvis hjälpa till att betala för vägunderhåll och annat som behövs för bilar. Men det bör väl vara någon form av nollsummespel. Fast det är klart, vill staten ha incitament att folk ska köra mindre bil så kan en extra skatt vara logisk.
Ingen jätte nyhet, när jag bodde där för snart 5 år sedan så betalade jag 120 dollar/år i elbilsskatt i North Carolina. Troligtvis finns det väl andra delstater också som redan har liknande skatt.
Ser att Illinios har föreslagit en höjning till 1000 dollar per år.
Så här ser det ut nu:
California: $100
Colorado: $50
Georgia: $200
Idaho: $140
Illinois: $100
Indiana: $150
Michigan: $135
Minnesota: $75
Mississippi: $150
Missouri: $75
Nebraska: $75
North Carolina: $130
Oregon: $110
South Carolina: $120
Tennessee: $100
Utah: $120
Virginia: $64
Washington: $150
Wisconsin: $100
Jag tycker elbilister borde få tillbaka en kick-back på alla hälsokostnader och klimatkostnader som vi hjälper till att minska på. Grön skatt -> pengar tillbaka från staten till medborgare som sparar kostnader och miljö för staten.
+++
Vore bra om man istället för att betala 360kr skatt fick en insättning på några hundralappar.
Det lustigt hur kort minnet är när det gäller viss “klimatforskning”. Just IVL verkar ha starka påtryckningar utifrån. De kan en tid komma fram till jordens undergång är nära om kör fossilt för att senare komma fram till att det är bättre att köra vidare med din gamla fossilbil.
IVL borde fundera på hur de skall bygga upp sitt förtroende som forskningsinstitut.
Länka gärna artiklarna där de hävdar de här sakerna. Det låter mer som du överdriver för att folk inte ska ta dem på allvar.
Personligen är jag inte övertygad att man kan koppla så många dödfall till luft men jag här är i alla fall den informationen jag avsåg,
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo—for-dig-i-branschen/Luft/Vagtrafikens-utslapp/
Tyvärr var inte länken till IVLs första elbilsutredning tillgänglig men är är några kommenterare.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170704/svenska-elbilsrapporten-motte-hard-kritik-varlden-over-kommenterades-av-elon-musk/
Värt att nämna är att de kommit med kompletterande utredning som visar att elbilar inte är farliga för klimatet.
Oavsett så tycker jag att IVL har stark politisk påverkan i sin forskning vilket förtar deras trovärdighet.
Elon som talade så gott om Texas.
Jag försöker hitta hur mycket större slitage en långtradare har än en personbil. Hittar lite olika uppgifter, men några tusen till tiotusen ggr större verkar vara rimligt. Ska verkligen elbilar behöva betala extra om långtradare står för 99% av slitaget? https://urbanmilwaukee.com/2017/06/22/murphys-law-how-trucks-destroy-our-roads/
*edit* Jag menar såklart vägslitage…
Det kraftigt ökade slitaget en lastbil utgör gällde ju vägar som inte byggts för såna forsonsvikter. I Sverige är ju alla vägar klassade efter bärighet, skulle förvåna mig enormt om vi ser samma effekter här som i USA.
Det förvånar inte mig. Oavsett hur olika bärlager ser ut under ytbeläggningen ser ut så kommer soluppvärmd asfalt att “flyta” när hjulen från tusentals 40-ton lastbil belastar den. Vägar som frekvent trafikeras av tung trafik har nästan alltid hjulspår och valkar i vägbanan och jag tror inte att dessa kommer av personbilar…
Ja, när jag körde lastbil i Göteborg med omnejd 2002-2003 så passade inte hjulspåren på E6/E20 spårvidden på lastbilen i alla fall. Körde bil i Georgia häromåret, där var det definitivt inte mer hjulspår än här, trots betydligt varmare väder.
Ok, jag funderar på om det kan bero på att framhjulen på dragbilen inte har samma spårvidd som på trailern där vikten befinner sig?
Huruvida frånvaron av hjulspår eller inte existerar är ju inget bevis för att lastbilar inte sliter mer på vägarna än personbilar.
Transportföretagen borde få betala det. De kan ta ut en högre frakt avgift så att folk inte köper grejer i Kiruna när de finns i grannkommunen.
Jag kollade tarifferna för utländska lastbilar i Sverige, eftersom det vanliga scenariot är att det är en svensk trailer med en utländsk dragbil. https://www.ages.de/en/eurovignette-tariffs.html
Kostnaden är definitivt inte i paritet med slitaget. Att bilägare betalar för åkeribranschens vägslitage är väl inte en allt för avlägsen slutsats…
Om hälsoeffekterna faktiskt minskar i motsvarande omfattning kommer det komma oss alla till del. Antingen genom sänkt landstingsskatt eller genom bättre vård. Vårdkostnaderna för de hälsoeffekter avgaser har belastar inte statens budget utan landstingens (regionernas). Minskar skatteintäkterna för staten men inte utgifterna måste intäktstappet kompenseras.
Vägslitaget i Sverige har ju länge skyllts på dubbdäck, stämmer det är lastbilstrafikens påverkan inte så stor.
Dubbdäck är EN bidragande orsak till vägsliraget. Ingen har sagt att odubbade däck inte sliter på vägarna. En annan bidragande orsak är vikt. Ju mer vikt desto mer slitage. Tunga lastbilar, med andra ord. Bara för att man för tillfället fokuserar på en sak betyder inte det att allt annat helt saknar betydelse.
Som du när du fokuserade på den lilla kommentaren i slutet istället för att ta in min poäng?
Jag svarade bara på din felaktiga slutsats:
”Vägslitaget i Sverige har ju länge skyllts på dubbdäck, stämmer det är lastbilstrafikens påverkan inte så stor.”
För det första har vägslitaget inte enbart skylts på dubbdäcken, utan även på tunga fordon, men även om så inte hade varit fallet kan man inte dra slutsatsen att lastbilstrafikens påverkan inte är så stor. Möjligen kan man säga att lastbilstrafikens påverkan hade varit ännu större om lastbilar haft dubbdäck, men det var ju inte det du skrev.
Resten av det du skrev hade jag inga invändningar mot, så det var därför jag inte kommenterade det.
Men staten borde väl få in en del från laddningsstationerna? Det är inte gratis att ladda sin bil.
Du missade att IVL kilometerskatteförslag gällde alla bilar oavsett bränsle. Inte elbilar specifikt.
Att människor blir befriade från vissa hälsofaror i miljön, är ju bra för dem. Men tänk på den jättebuisiness som kallas sjukvård, inklusive läkemedelsindustri. Vad ska de göra om människor blir friska? Hur mycket pensioner måste stat och försäkringsbolag betala om människor lever längre? Hur ovilliga kommer friska människor vara att lämna över sin frihet till makthavarna? Hur svårt kommer det att bli för makthavare ätt ändra på människor, när gamla och visa människor kan föra vidare sin kultur till nya generationer? Hur svårt kommer det att vara att härska över människor som kan resa och handla fritt och på så sätt bli oberoende av makthavarna?
Se gärna världen ur makthavarnas perspektiv, så blir den lättare att förstå. Det underliga är att de tillåtit elbilar att utvecklas. Kanske de inte förstod. Kanske var Elon Musk för intelligent för dem. Vad tror du?
Glöm inte att merparten av elkostnaderna är skatt precis som på bensin. Så nog får dom in skatt från elbilister också.