Ända sedan Giga Fest Berlin har vi väntat och väntat på att Teslas europeiska fabrik ska börja producera “Made in Germany” Model Y bilar.
Tesla hade byggt fabriken i rekordfart. För två år sedan var det fortfarande tät skog där fabriken ligger idag. I augusti 2020 började redan fabrikshallen byggas och i oktober i fjol såg fabriken färdig ut när vi besökte den.
Problemet var aldrig att bygga fabriken – problemet var att få tillstånd att köra igång den. För att snabba på bygget byggde Tesla fabriken på vinst och förlust – innan de hade alla tillstånd på plats, mot att de lovade att riva allt och återställa skogen ifall de mot förmodan inte skulle få alla behövliga tillstånd.
Satsningen verkar ha lyckats då Tesla hade fått tillstånd efter tillstånd till sin fabrik. Nu har de fått bygga några hundra förseriebilar som de sedan hade provkört i bland annat Norge. Men den ultimata, sista tillståndet att få starta fabriken har bara dröjt och dröjt.
Nu ryktas det dock om att de tyska myndigheterna börjat skriva tillståndet som ska tillåta Tesla påbörja riktig produktion av bilar. Ett dokument på flera hundra sidor.
Tyvärr lär det ändå dröja till nästa månad innan tillståndet är färdigt och överlämnad till Tesla. Kanske rent av till mitten av mars gissar tyska radiostationen Inforadio.
Vill du höra en ännu sämre nyhet så betyder tillståndet i sig inte att det är bara å trycka på stora gröna knappen som kör igång det löpande bandet som börjar spotta ut bilar. Tyska tillståndsmyndighetens chef sa i en lokal intervju att tillståndet i sig betyder enbart att processen övergår till driftsättningsfasen. Tesla måste då uppfylla ännu fler krav, inlämna ännu fler bevis innan den faktiska produktionsapparaten får starta. Det kommer ta flera veckor efter att själva tillståndet landat i Teslas hand.
Tysk byråkrati i sitt esse. Vi bör nog inte förvänta oss färdiga bilar som lämnar fabriken förrän i nästa kvartal. Speciellt tills de når köparna.
Påskafton är den 16 april i år. Vågar vi hoppas på påskägg då från Tesla som inte är roliga dolda finesser i mjukvaran utan hårda, färdiga bilar som når de första europeiska kunderna?
Och glöm inte heller att produktionsstart betyder inte full produktion. Tesla kommer tillverka väldigt små volymer i början innan alla maskiner och processer har trimmats in. Produktionstakten kommer öka väldigt långsamt. Det kommer dröja till nästa år innan Berlinfabriken når full volymtillverkning.
Av fas ett.
För precis som i Shanghai kommer bygget av nya fabrikslokaler, nya tillverkningslinor fortgå parallellt med produktionen. Tesla har endast byggt fas ett av fabriken än. I planerna ingår tre likadana fabriksvolymer till innan Berlinfabriken har nått sin fulla produktionskapacitet om några år. Fast då kommer den bli den största bilfabriken i hela europa.
Winston Churchill sa en gång: “Detta är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men det är kanske slutet på början.” Ska vi spinna på det så börjar Giga Berlin nu kanske närma sig början av början.
Några kommentarer:
* En av de tre expansionsplatserna för utbyggnad har tagits i anspråk av andra byggnader redan (batteri och/eller drivlinetillverkning)
* En av anledningarna till försening är just att man ändrar i vad som skall byggas under byggtiden. Ändrar man tex förutsättningarna i ansökan med större/mindre/andra utsläpp måste myndigheterna ta det i beaktande.
* Eventuella expansioner måste sannolikt också gå genom en ny ansökningsprocess om de inte tagit höjd för dessa redan i denna ansökan. Vilket kanske inte är sannolikt då det varit en del diskussion kring vattenförsörjning och avlopp.
Jämför med en ansökan om miljötillstånd i Sverige, tex för vindkraft. Bara för att du får tillstånd för ett kraftverk som är 100 m högt kan du inte per automatik få bygga 4 stycken eller ett som är 250 m högt. Ändringen måste godkännas. Misstänker att det är detsamma i både Tyskland och Sverige. Att det fungerar annorlunda i USA kan vi tex se på ansökan om att öka antalet uppskjutningar från Space X i Boca Chica. Här försöker man få in tillstånd att bygga en förvätskningsanläggning för naturgas (som i sin tur kräver ett litet kraftverk för att driva) under tillståndet att skjuta upp raketer. Allt bredvid ett naturskyddsområde.
Vad är en rimlig tidsplan för att bygga ⁴680 batterier i Tyskland? Dvs något annat än Elon twitter.
Från 8:40 i den här videon ser man först batteripack-fabriken som har sett färdig ut länge. Efter det panorerar videon till den 4 våningar höga battericellsfabriken som är långt ifrån färdig. I Austin har Tesla redan färdiga battericellslinor som jämförelse.
https://youtu.be/MRJ47PCJqC0
Många förlorade månader kommer påverka resultatet 2022.
Tror faktisk inte detta kommer påverka särskilt mycket därför båda Shanghai och Fremont har rampad långt över vad marknaden hade förväntad, för inte prata om Texas där redan är kommit igång med strukturella batteripaket och bilar levererad till kund. Berlin påverkar självklart vinsterna på bilar sålt i Europa, men tror inte det for någon störa effekt på 2022 årsresultatet – Q1-Q2 rapporterna kommer bekräfta detta. Många Europeiska OEMs hade utan tvekan satt hoppet till att Berlin skulle förhala Tesla men tror dom kommer få se realiteterna i ögonen inom kort.
Tesla är även påverkade av komponentbrist likt alla andra biltillverkare. De hade troligen inte kunnat bygga så många fler bilar än vad de gör idag. Austin och Berlin hade inte kunnat tillföra något.