Vi var inbjudna till en regnig Lidingö i går av Kia för att ta en första titt på deras nya elbil EV6. Bilen var ett förserieexemplar som vi kunde provsitta och titta och klämma på – men ej provköra.
Kia EV6 är ungefär som Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 i storlek. Instegsmodellen som startar från 569 900 kronor har bakhjulsdrift, fyrhjulsdrivna varianten kostar 64 900 kronor mer. GT modellen med 3.5 sekunders acceleration kostar från 749 600 kronor. Som vanligt för Kia ingår det mesta av utrustningen i grundpriset och bilarna har 7 års nybilsgaranti.
Alla Kia EV6 som säljs i Sverige kommer ha 77.4 kWh litiumjon polymer batterier. Med bakhjulsdrift ger de 51 mils WLTP räckvidd, fyrhjulsdrivna varianten 49 mil och GT 40 mil. 11 kW trefasladdare ombord och 800 V supersnabb snabbladdning. 10-80% sägs gå på under 18 minuter. Med bilen följer ett års gratis prenumeration hos Ionity med 3.10 kr per kWh – som dock sedan börjar kosta 139 kr/månad.
Hjulhusen har fått en lite annorlunda svart räfflad bård. Undrar hur de kommer se ut efter några mil snöslask.
På avstånd ser Kia EV6 dörrhandtag ut som de på Tesla Model S men de fungerar snarare som de på Model 3. På detta förserieexemplar fick man trycka med tummen på vänstra ändan av handtaget för att den skulle vridas ut så man kan ta tag i den och öppna bilen på exakt samma sätt Tesla Model 3 handtag fungerar. Enligt Kias personal kommer dock de bilar som ska komma till Sverige alla ha autopresent på dörrhandtagen: man behöver inte trycka med tummen, när man kommer nära bilen kommer handtagen automatiskt vridas ut av elmotorer så man kan dra i dem och öppna dörren. (Liknande de system man kan eftermontera på Model 3.)
Det är gott om utrymme fram och stolarna är sköna och bekväma. Förutom sedvanliga elektriska justeringsmöjligheter finns det också en särskild knapp på sidan av stolen med vilken man kan fälla ryggstödet ifall man vill vila eller sova lite. På insidan av dörren finns två minnesknappar för stolsinställningarna. Interiören har genomgående bra materialval och kvalitetskänsla.
Mellan de två framstolarna finns (tyvärr) en flygande brygga som förutom att vara i vägen endast rymmer en växelväljare vred och en trådlös mobilladdare. Under bryggan finns ett litet utrymme och några USB uttag,
Framför ratten finns en stor böjd skärm – eller snarare två skärmar bredvid varandra som på avstånd ger intrycket av att vara en enda jätteavlång skärm. Den bakom ratten visar sedvanliga hastighets- och batterimätare, den högra navigering, radio etc. Den har även stöd för både Apple CarPlay och Android Auto.
När vi slog in en slumpmässig adress i Tyskland i navigatorn spottade den först glatt fram att det är 1509 km dit, sedan en sekund senare insåg bilen att den inte har laddning för hela rutten så den presenterade en lista över näraliggande Typ 2 laddstolpar i Stockholms innerstad. Inte lika heltäckande navigering alltså som Teslas som räknar ut alla laddstopp längs vägen också. aBetterRoutePlanner kommer nog användas flitigt.
2-zons klimaanläggning med värmepump är standard på alla modellerna, likaså eluppvärmd ratt och framsäten. Billigaste modellen saknar värme i baksätena.
Baksätet är stor och rymlig med bra insteg och sittställning. Första gången jag satte mig lyckades jag dock slå huvudet lite lätt i dörrkarmen, dess ovansida har en aning tjockare bård mot taket än vad man först tror. Men redan vid andra försöket satt vanan inne och man gjorde det där lilla knycket med huvudet medan man satte sig. Väl på plats sitter man bra med ordentlig sittställning. Golvet är inte så högt som i vissa andra elbilar, låren får en bra sittvinkel. Det är gott om knä- och huvudutrymme också. Baksätespassagerarna har tillgång till egna USB uttag och emellan dem finns det ett armstöd med mugghållare man kan fälla ned från ryggstödet. Bakom det armstödet finns det en öppningsbar genomlastningslucka.
Öppnar man den motoriserade bakluckan hittar man ett rejält stort bagageutrymme på 520 liter. Under hela dess plana golv finns det även ett nedre stuvutrymme, dock endast ca 10 cm djup.
I bagageutrymmet finns både 12 V uttag och spakar för att kunna fälla baksätens ryggstöd.
Den vita saken som du ser ligga i bagageutrymmet är Kias V2L adapter: sticker du den i bilens laddkontakt kan du sedan ansluta vad som helst som drivs via vägguttag, som då drivs från bilens batterier. V2L står för Vehicle To Load och innebär att man kan driva elektriska apparater med el från bilens batterier. Intressant nog är adaptern typmärkt för hela 16A – men endast enfas.
Kia EV6 sägs få dragkrok med upp till 1600 kg kapacitet – fast kroken saknas från bilens datablad?
Öppnar man “motorhuven” blir man först besviken. “Jaha, ännu en elbil med låtsas topplock i plast” tänker man. Men skenet bedrar, för man kan öppna locket:
Under locket finns det ett litet “frunk”, ett främre bagageutrymme på 50 liter där man kan förvara till exempel sina laddsladdar. Kia överväger eventuellt även sy upp en passade väska dit.
Personligen tycker jag Kia kunde ha ansträngt sig lite mer där. Dels lagt en lock över övriga delar under motorhuven, nu ser man lite slangar och sladdar löpa hit och dit, dels kunnat flyttat 12 V batteriet någon annanstans, nu inkräktar den i ena sidan av frunken. Att hela tiden behöva öppna dubbla lock kommer nog begränsa hur ofta utrymmet används.
Kia EV6 kommer tilltala köpare som vill ha en stor, bekväm och rymlig elbil med lång räckvidd. Fast det segmentet börjar faktiskt få många olika elbilsmodeller nu, det gäller för Kia att kunna erbjuda något extra utöver det vanliga. Lång lista med finesser som brukar räknas som tillval på andra bilar kan vara sånt, eller 800 V snabbladdningen eller 7 års nybilsgarantin.
Imponerande. Smaken är som baken, men jag tycker den ser riktigt snygg ut! Bra mycket snyggare än flertalet andra bilmodeller i liknande klass. Blir spännande att se recensioner sen när den kan provköras!
“Hjulhusen har fått en lite annorlunda svart räfflad bård. Undrar hur de kommer se ut efter några mil snöslask.”
Något som jag inte gillar på denna typen av bilar (gäller även systermodellen från Hyundai, och konkurrenterna MY, och ID4) är de billiga plastsjoken runt hjulhus och längs trösklar.
Ser bara billigt och plastigt ut, och ser ingen som helst praktisk fördel med det.
Japp, håller helt med dig!
Jag kan se en fördel mot stänk från hjulen. lacken brukar inte gilla det. (det kan se dåligt ut om man inte skyddar den med… wrap av plast)
håller med att de kunde göra ett plastlock med uttag för vätska och en sepp lucka för batteri.
Kommer säkert komma en tredjapart (från kina) som åtgärdar det, man vill helst inte tappa något i ehmmr utrymmet.
Frunk är en bra grej, men det måste ju vara vettigt designad, och inte som t.ex. Polestar 2 där man först måste öppna förardörren, böja sig långt ner och dra i en spak för att öppna “motorhuven”. Varför inte en lösning där man trycker lite lätt längst fram så öppnas huven? Den lär ju inte användas annars tänker jag.
Det mest intressanta med Kia är klart batteridelen. I övrigt ser den ut som valfri korean invändigt, ett hopplock från 10-talet olika bilmärken.
För dyr.
För dyr för dig personligen, eller för dyr i förhållande till vad man får jämfört med konkurrenter (Tesla, VW, Polestar, mflr)?
Inte för mig personligen, jag har redan en Model S. Inte jämfört med Tesla, VW, Polstar mflr.
Rent allmänt för dyr för den stora massan och det är dit tillverkarna måste komma.
Är bara en fråga om tid att batteripriserna fortsätter går ner, och volymerna går upp.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=25134
https://uploads.disquscdn.com/images/2053f023c04146adaaff8ae51b4eae272863f1be59ae3fa2e1b6d63960da57ec.png