3.5 miljoner ton CO2

Tesla-CO2_WW

Enligt Teslas hemsida har deras bilar hittills sparat in 3.5 miljoner ton CO2 utsläpp. Jämfört med om ägarna skulle kört motsvarande sträckor i bensinbilar.

Ovan karta visar jordgloben insvept i mörka avgasmoln med små blåa glimtar där det ofta körs Teslor. En slags omvänd utsläppskarta. USA leder ”o-utsläpps-ligan” med 892 tusen ton besparade utsläpp. Kina kommer på andraplats med 139 tusen ton och Norge på hedrande tredjeplats med 124 tusen ton.

Tesla-CO2_EU

Inom Europa verkar England, Benelux-länderna och Schweiz vara mest täckta av blåa fläckar. Frankrike och Spanien är täckta av mörker, likaså hela östra Europa. Tyskland och Italien har några ljusa områden. Även i Norge är det mest Oslo-området och sydkusten som lyser.

Tesla-CO2_SE

I Sverige är det inom Stockholmsområdet och längst västkusten som det körs mest Tesla. Vi beskar kartan för norr om Gävle är det ändå ingen idé att visa den – det finns bara två svaga punkter vid Ljusdal och Umeå. Sverige ligger med 17 tusen sparade utsläpp på tolvte plats globalt, åttonde plats i Europa. Av de 17 tusen ton besparade CO2 utsläpp var 2545 ton i Stockholm.

Av siffrorna framkommer att knappa 0.5% av alla körda mil med Tesla har skett i Sverige. Historiskt sett, räknat på alla Teslor från och med den första som levererats.

Hur mycket är då 3.5 miljoner ton CO2? Gräver man lite i statistiken tillgänglig på Naturvårdsverkets sajt kan vi hitta att biltrafiken i Sverige har släppt ut 10.3 miljoner ton CO2 under 2017. Sedan första Model S levererades i mitten av 2012 har alltså bilarna globalt sparat ihop lika mycket CO2 som Sveriges bilflotta släpper ut på fyra månader. (Eller om vi räknar strikt i Sverige: de svenska Teslorna har sparat lika mycket utsläpp som Sveriges samlade bilflotta släpper ut på 14 timmar.) Är det lite eller mycket? Beror på hur man ser det. En början i alla fall.

 


TCS fyra år sedan: Varifrån ska vi få all el till elbilen från?

Vissa brukar oroa sig för var vi ska ta all el till elbilen från. Och måste jag säkra upp huset om jag skaffar en elbil? Men det har hänt mycket med en genomsnittlig svensk villas elförbrukning sedan millennieskiftet. Nya energisnåla apparater har sparat förvånansvärt mycket el…

Bookmark the permalink.
  • Mocke

    Så övertydligt att elbilar kommer inte göra någon skillnad tills de kommer upp i antal och blir billigare.(så att fler har möjlighet att skaffa dem)
    Där är det man skall lägga krutet om man inte vill hyckla med sitt klimatsamvete. (att vilja raca vid rödljus är en helt annan sak och skall inte ta åt sig)

  • Storapa

    Lite missvisande när man inte har något att jämföra med. Ta till exempel ett scenario där en person i New York (ser populärt ut på kartan) inte har en bil utan åker tunnelbana till jobbet. Om personen i fråga skaffar en Tesla istället, och dessutom använder gratis supercharging till transkontinentala roadtrips så har väl utsläppen ökat, om än mindre än med en fossilbil?

    • Axel Svensson

      Blir lite jobbigt att ta tunnelbanan på den transkontinentala roadtrippen…

      • Storapa

        Absolut, tänkte väl mer att i det fallet blir ju det extra resandet ändå en ökning av utsläppen. Även om det blir mindre än med fossilbil.. Med det sagt så är jag ändå positiv och gissar att andelen ”extra” resor är mindre än de som ändå skulle genomförts med bil/flyg och att det därför ändå finns en positiv effekt.

  • gran71

    Tja, är de större utsläppen vid batteritillverkningen med i kalkylen? Antagligen inte.

    • Axel Svensson

      Tja, visst är det mer energikrävande att tillverka batterier till en elbil än en bensin eller dieseltank till en avgasbil. Teslas använder dock fossilfria källor till all den el som går åt under tillverkningen av batterierna och bilarna så det blir inga större utsläpp. De använder inte kol som t.ex. VW https://uploads.disquscdn.com/images/b200ccaf32131312d4c654374834b829f9a207a4f671c6e8d61a07091436bb97.jpg

      • gran71

        Riktigt bra att Tesla använder fossilfri el vid batteriproduktion. Dock får man inte glömma de utsläpp som genereras innan komponenterna når batterifabriken, det samma gäller givetvis för ICE fordon, men jag misstänker att material till elbilens drivlina genererar större utsläpp än till ICE bilar. Hur som helst når man brake even tidigare om batteriproduktionen är fossilfri. Tvivlar dock på att Tesla har hela kedjan med i ovanstående kalkyl. Men en sak är helt säker, med elbilar minskar giftiga utsläpp i tätbebyggda områden direkt jämfört med ICE och det är ingen obetydlig vinst i sig.

      • Geni87

        Tror du förenklar lite nu… Gigafactoryns solcellsanläggning är ju inte klar än, vad använder de i nuläget? Nevadas elmix ser inte så trevlig ut… Battericellerna till S/X tillverkas ju dessutom i Japan, ett land där ~85% av elen kommer från fossila källor. Så det finns nog en del att göra även för Tesla. :)

    • micks

      Enlight peter carlsson på nortvolt går det åt 75 kwh energi för att tillverka 1 kwh batterilagring.
      En tesla 100D skulle det därmed gå åt 7500kwh till batteriet.

      En liter diesel innehåller i runda slängar 10kwh, så ungefär tillverkningen av 100kwh batteri skulle motsvara 750 liter diesel.
      Men sen är batteriet kvar och kan återvinnas metaller från.

      • gran71

        Stämmer säkert, men materialet till batteriet ska brytas i gruva, anrikas och transporteras till batterifabriken.

        • micks

          jo, men dfet är ju lite stök att få fram dieseln också.
          samt att raffineringen tar upp ungefär 50% till i energi. dvs 14-15 kwh /liter

          • gran71

            Så är det. Men det är inget obetydligt stök att få fram el heller. Kol och fossilgas dominerar globalt. Betydligt bättre är det här i Sverige med en trevlig mix av energislag med låga utsläpp. Att elbilen ändå vinner i längden borde det inte råda så stora tveksamheter om, men min ursprungliga fundering var om Tesla vägde in produktionen av drivlina i sin kalkyl.

          • Kim

            Varför pratar man aldrig om framställningen av batterier till alla miljarder mobiltelefoner? Eller barnarbete i samband med kopparbrytningen i Kongo? Varför är det roligast att klaga på elbilar som ger miljön en chans?

          • gran71

            Ännu en fördel med elbilen, den sätter gruvdriftens dåliga arbetsvillkor på kartan :)

          • ME

            Eller det faktum att 90% av all kobolt som bryts används till smink. Nu vet jag inte när denna siffra är från, antar att den är från tiden före elbilsbatterier tillverkades i dagens skala.

            Hursomhelst så har kobolt hamnat i rampljuset pga elbilarna. Det är bra, för nästa steg är att ställa krav.

            Det finns ingen elbilstillverkare som kommer att skriva i sin reklam: ”Finfin kobolt från Kongo. Om det råkar sippra lite blod ur batterierna så är det bara resterna av några ungar som gick åt när kobolten grävdes fram”.

            Icke heller att förglömma krig och krigsindustrin som är ett slags nav för oljeutvinning i vissa delar av världen. Och så problematiken med oljeutsläpp som tydligt syns på nästan varje ö i Bohuslän, etc, blir en lång lista.

            Bara för att vi kokar vatten med kol idag så betyder det inte att vi måste fortsätta med det. Havsbaserad vindkraft kommer stort och runt ekvatorn kan man fixa el från sol året runt till en lägre kostnad än koleldade verk.