50:50 chans att tyska biltillverkare kommer överleva

HerbertDiess

Tyska biltillverkare har 50:50 chans att överleva elbilarnas ankomst. Lyckas de inte blir Tyskland nästa Detroit med nerlagda bilfabriker.

Folk som yttrar sådana profetior brukar ofta stämplas som blåögda fanatiker som tillhör någon elbilssekt.

Fast nu är det inte vem som helst som har uttalat sig – utan chefen för världens största biltillverkare, Herbert Diess som är VD för Volkswagen. I ett tal han höll förra veckan till underleverantörer i Wolfsburg, Volkswagens hemmabas.

”Tyska biltillverkare har bara 50% chans att överleva som ledande aktörer i bilindustrin om de inte kan förnya sin verksamhet” sa han bland annat. ”Tittar man på gamla industriorter som Detroit kan man lätt se vad som händer städer där en gång så starka företag och ledande industrier fallerar.”

Herbert Diess detaljerade att det förbudet mot förbränningsmotorer som vissa städer hotar med till 2030 kan medföra att uppemot 600,000 tyskar blir av med sina arbeten. ”Som det ser ut idag är det kanske 50:50 chans att tyska bilindustrin fortfarande kommer tillhöra eliten om 10 år.”

Han sa sedan att Volkswagen måste satsa på elbilar för att kunna nå kommande utsläppskrav – vilket kommer påverka jobben. Bytet från förbränningsmotorer till elmotorer kan göra att 14,000 blir av med sina jobb på grund av att det går snabbare och enklare att bygga elbilar. Nya jobb kommer istället skapas i batteriindustrin. I Europa finns det idag 126 fabriker som bygger förbränningsmotorer som sammanlagt sysselsätter 112,000 arbetare. Elbilens batteripack och motor har endast 200 delar istället för förbränningsmotorns 1,400.

Volkswagen har blivit hårt drabbat av sin utsläppsskandal där de har blivit belagda med böter på grund av det avslöjade omfattande fusket med avgastester. Efter flera års kamp, miljarder i böter och hundratusentals bilar som fått köpas tillbaka från konsumenter har Volkswagen till sist på allvar insett att enda sättet att överleva är inte att försöka minska på avgaserna från rykande förbränningsmotorer – utan att på allvar satsa på elbilar.

Det var inte med glädje Herbert Diess målade upp framtiden, han menade att mycket av det har blivit påtvingat biltillverkarna. Han till och med upprepade myten att elbilar som drivs med kolkraftsel kanske är ännu smutsigare än avgasbilar. Men han verkar ha förstått vad som måste göras för att ha en chans att överleva.

Till skillnad från tex BMW utvecklingschef Klaus Fröhlich som fortfarande hoppas på dieselmotorns renässans. Han är väldigt optimistisk att BMW ska kunna sänka utsläppen från sina motorer så mycket att år 2030 har 85% av alla deras bilar fortfarande förbränningsmotorer.

Vi får se om 12 år vem av de två som hade tänkt rätt.

Static photo,Color: Antigua blue

Att det inte är så lätt att lansera en elbil börjar dock Audi inse. Deras e-Tron Quattro uppges bli flera månader försenad, dels på grund av mjukvaruproblem men även för att batteritillverkaren LG uppges vilja öka priset på batterierna med 10%. Koreanska batteritillverkaren levererar batterier till många olika biltillverkares elbilar och har sett en explosionsartad ökning i efterfrågan. Och ökad efterfrågan parad med begränsade tillverkningsresurser driver upp priset.

Så går det när man inte tillverkar sina egna batterier. En läxa många biltillverkare verkar ha svårt att förstå. Vana vid förbränningsmotorer lägger de all sin energi på att tillverka elbilens elmotor – men glömmer bort att en elbils hjärta är egentligen dess batterier.

Att mjukvaran skulle senarelägga premiären är dessutom extra förvånansvärt med tanke på hur mycket Audi skröt om att bilarna ska kunna uppgraderas trådlöst med nya mjukvaror på samma sätt som Tesla. Tydligen inte.

 


TCS ett år sedan: Elbilar är renare än dieselbilar – till och med i Polen

För ett år sedan rapporterade vi om undersökningen Vrije universitetet i Bryssel som gjort där de jämförde elbilars utsläpp mot snåldieslar i 8 olika europeiska länder. Elbilar i Sverige hade lägst utsläpp av de alla, elbilar i Tyskland släppte ut 45% mindre än dieselbilar – och till och med i Polen, med Europas smutsigaste elmix var elbilen 25% renare än snåla dieselbilar.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Bra skrivet Tibor! Lite perspektiv på saker!

    Är det bara för mig den här sidan ofta är seg som sirap?

    • Henrik

      Periodvis är den väldigt långsam för mig också.

      Och tack Tibor för ännu en intressant artikel!

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Jag ökade på kapaciteten och bandbredden på vår server nu, vi får se om det hjälper.

  • Geni87

    ”Elbilens batteripack och motor har endast 200 delar” – Unika delar då eller? För annars är det ju en extremt felaktig siffra.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja han menar väl det. Han sa delar, inte rörliga delar.

      • Geni87

        Borde vara så. :) Är det rörliga delar har ju förbränningsmotorn flest, är det totala antalet komponenter ”vinner” ju batteripacket tävlingen. ^^

  • Surfaren

    ”Han är väldigt optimistisk att BMW ska kunna sänka utsläppen från sina motorer så mycket att år 2030 har 85% av alla deras bilar fortfarande förbränningsmotorer.”
    – Vi får hoppas för BMW:s skull att de kommer på andra tankar innan det är för sent. Hur i hela friden kan de tro att så stor andel av kunderna ska vilja ha ICE om 11-12 år? Deras kristallkula måste vara oljefylld, eller något…