Banna eller fjäska?

 

Det är inte lätt att vara politiker i USA idag. Ska du lyssna på de lobbyister som betalade din valkampanj och förbjuda Tesla Motors att sälja sina bilar – eller ska du skapa 6 500 nya arbetstillfällen i din delstat och vinna röster till din nästa valkampanj?

Arizona, som senast i Januari röstade ner ett lagförslag som skulle tillåtit Tesla Motors att sälja sina bilar direkt till konsumenterna, vill göra om omröstningen. Anledningen? Arizona är en av 4 delstater Tesla Motors har listat som möjliga ställen för Gigafabriken de planerar bygga. Som skulle ge 6 500 nya arbetstillfällen ingen politiker vågar säga nej till. Staden Tucson i Arizona går ännu längre och har formellt ansökt om att Tesla Motors ska bygga gigafabriken hos dem.

Texas har samma problem: hur ska politikerna som inte tillät Tesla Motors att sälja sina bilar där övertyga samma företag att ändå bygga en gigantisk fabrik där? De skrev ett brev till Elon Musk… fast lite fel det ändå när de i brevet skrev om hur Texas är en bra delstat med låga skatter och “low regulations and limited government interference”… tja, man måste verkligen vara en politiker för att kunna säga sånt till någon man just har förbjudit göra affärer i delstaten. Men ändring är på väg: Tesla Motors skulle eventuellt kunna få sälja 5 000 av sina bilar i Texas under en övergångsperiod – fast det är ändå färre än antalet jobb fabriken skulle skapa.

New Mexicos guvernör försöker skrapa ihop en gammaldags hederlig stödpaket med stödåtgärder till en fabrik i deras delstat.

Nevada ligger kanske ändå bäst till – och inte bara geografiskt. Om vi får tro rgj.com så har Tesla Motors redan besökt delstaten flera gånger i jakt efter lämplig lokation för fabriken. Önsketänkande, eller enda delstaten som Tesla Motors har blivit påträffade med “handen i syltburken”? Nja, Nevada ligger faktiskt bra till både geografiskt (delstaten bredvid Kalifornien där Tesla Motors har sin bilfabrik) och Tesla Motors tillåts ju sälja sina bilar där utan begränsningar.

Vi behöver kanske inte vänta så länge på beslutet var Tesla Motors ska bygga sin Gigafabrik för batterier – enligt Forbes kan tillkännagivandet komma så snabbt som den här veckan.

Det stormar kring Tesla Motors även i andra delstater:

Som ni säkert har läst om har New Jersey stoppat Tesla Motors från att sälja sina bilar direkt till kunderna i delstaten. Nu backar delstatens guvernör Christie och skyller på delstatens jurister. Enligt honom har han inte haft med saken att göra. Han påpekade att Tesla Motors borde använda sig av lobbyister som påverkar lagmakarna i rätt riktning.

Ja, se bara på bilförsäljarnas lobbyister som bidrog med över 15 miljoner dollar till senaste valkampanjen i USA… medan några Tesla Motors anställda donerade $500. Jo tack, vi förstår behovet av fler lobbyister…

 

Apropå New Jersey hamnade Nissan lite i blåsväder förra veckan… för att de inte vågade hamna i blåsväder. Twitterkontot Nissan Leaf (som annars bäst beskrivs med ordet “dötråkigt”) twittrade dagen efter Tesla Motors nederlag i New Jersey ut:

“It’s okay #NewJersey, you can still #GoElectric with the #NissanLEAF #EV.”

Ganska så roligt, eller hur? Nej, inte enligt Nissan USA som omedelbart bad om ursäkt, och beordrade reklambyrån som tog hand om twitterkontot åt dem att plocka bort tweeten.

De har bevisligen ingen Elon Musk i sin styrelse.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.


  • One Response to Banna eller fjäska?

    1. Pingback: Gigafabriken byggs i Nevada - Tesla Club Sweden