Dieselskandalen 3.0

VW1

2015 blev Volkswagen avslöjade att de fuskade med sina dieselbilars avgasprover: bilarna detekterade att de satt på en testbänk och släppte då ut mycket mindre avgaser än vanligt. På så vis kunde de få sina bilar utan avancerad dyr avgasrening ändå bli klassade som ”miljöbilar” – på pappret i alla fall.

När VW avslöjades löste de problemet med alldeles för smutsiga avgaser genom att montera så kallad AdBlue avgasrening i bilarna. Genom att spruta in urea i avgaserna omvandlas ammoniaken i den till vatten och kväve. Fast de blev avslöjade med att de fuskade med AdBlue också. Det var dieselskandalen 2.0: på de största trelitersmotorerna kunde de inte få plats med tillräckligt stor tank för AdBlue vätskan, som skulle kunna rymma tillräckligt mycket så det skulle räcka mellan servicetillfällena. Så Volkswagens ingenjörer tog till en beprövad lösning: bilarna kände igen när de satt i en testbänk och doserade då ordentlig mängd AdBlue vätska som skulle räcka till att minska avgaserna. Men ute i verkliga livet doserade de mycket mindre så tanken skulle räcka ett helt år mellan servicetillfällena.

I vissa bilmodeller löste Volkswagen avgasproblemet genom en mjukvaruuppdatering. En ny mjukvara skulle få bilarna släppa ut mindre smutsiga avgaser även i verkliga livet, inte bara på testbänken.

Nu avslöjar dock en dom i Düsseldorfs distriktsdomstol att även mjukvaran som skulle stoppa fusket innehåller fusk. Mjukvaran som reducerar avgaserna är aktiv endast om omgivningstemperaturen är mellan plus 10 och 32 grader. Är det varmare eller kallare än så stängs avgasreningen av, bilen släpper åter ut lika smutsiga avgaser som förut. Din ”åtgärdade” Volkswagen är alltså renare när den testkörs i rumstemperatur hos testorganisationerna – men spyr fortfarande ut lika smutsiga avgaser under höst, vinter och vår. Enligt tyska sajten Wallstreet-Online kan bilar från både VW, Audi, Seat och Skoda vara påverkade.

VWs

I USA har Volkswagen tvingats köpa tillbaka 350,000 bilar från kunder vilket har kostat dem smått ofattbara 7.4 miljarder dollar. Dessa bilar förvarar de på 37 olika ställen runt om i USA. Det finns enorma dieselkyrkogårdar med tusentals bilar i varje som bara står där för ingen vill ha dem.

I Europa har myndigheter hittills låtit biltillverkarna hållas och försöka åtgärda dieselbilarna. Men när ”lösning” efter ”lösning” avslöjas som ännu mer fusk hur länge tillåts biltillverkarna egentligen hålla på?

Facepalm

Samtidigt gick Volkswagens utvecklingschef för dieselmotorer Sebastian Willmann ut härom dagen och sa ”Dieseln har alltid varit mycket ekonomisk, nu är den även absolut ren.

Ja så länge man fuskar, ja. Men det verkar inte gå att bygga riktigt rena dieselmotorer – inte sådana i alla fall som är rena utanför laboratorierna också, ute i verkliga livet, året runt, även på hösten.

Egentligen är det ganska så självklart att lösningen för att klara strängare och strängare avgaskrav är inte att försöka få smutsiga avgasmotorer att försöka släppa ut mindre och mindre avgaser. Det går bara inte. Utan att istället byta till motorer som inte släpper ut några avgaser alls. Så slipper man hela problematiken.

Diesel soot small

 

TCS fyra år sedan: Dieselskandalen

TCS ett år sedan: Dieselkyrkogårdar

TCS 22 januari i år: Dieselskandalen 2.0

TCS idag: Dieselskandalen 3.0

När kommer 4.0?

Bookmark the permalink.