Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder

asynch_motor_parts

Elbilar må vara bra affär för norska staten – men de är inte bra för de norska bilverkstäderna. Som vi rapporterade igår har norska Transportøkonomisk institutt kommit fram till att den norska elbilssubventionen har varit det billigaste sättet Norge kunde sänka sina CO2-utsläpp på.

finansavisen-largeMen nu klagar de norska bilverkstäderna: alla elbilar gör att de har mycket mindre att göra. Norska tidningen Finansavisen hade en artikel 25:e November om att den ökande antal elbilar i Norge har medfört minskande antal verkstadsbesök och minskad reservdelsförsäljning. En ny krisbransch är i uppseglande?

Det elbilsanhängare har hävdat i åratal -att elbilar kräver mindre underhåll pga färre rörliga delar- är något som på allvar börjar synas i vårt grannland. (Läs vår artikel där vi jämför en bensin- och en elmotor.)

Inte nog med att elmotorn bara har en enda rörlig del, mot hundratals i en bensinmotor. Den kräver inte heller kringsystem som växellåda, koppling, avgassystem, katalysator. (Jämför man uppräkningen jag just har gjort med de vanligaste felen på en fossilbil inser man snabbt varför elbilar kräver mindre underhåll.)

Tesla Motors har dessutom slopat kraven på årlig service för att garantin ska gälla. Du har 4 års nybilsgaranti och 8 års garanti på motorn och batterierna även om du aldrig servar bilen.

Men visst behöver även elbilar servas ibland. De har broms- och kylsystem som slits och kan behöva repareras. Elmotorn i sig är robust och tål det mesta men drivkretsarna kan gå sönder och är dyra att byta. Risken för att batteripacket går sönder och behöver bytas ut är ungefär lika stor som att kamremmen går av i en bensinmotor och hela motorn rasar. Kostnaden för att byta batteripacket är också jämförbart med att behöva köpa en ny motor till fossilbilen. Men sammanlagt är det ändå långt färre reparationer det handlar om – och de reparationer utförs endast av specialiserade verkstäder, inte “Ärlige Harrys bilmek” på hörnet.

Tidiga köpare av Tesla Model S har upplevt ett antal barnsjukdomar med bilen som höll i alla fall Tesla Motors egna verkstäder sysselsatta. De tidiga problem med 12V-batteriet, takluckan och backspeglarna verkar alla vara åtgärdade nu. Även beskrivningar av klunk och missljud från reducerväxeln verkar ha försvunnit från vårt och andra Teslaklubbars användarforum. Alla dessa åtgärder har gått på bilarnas garantier.

 


TCS ett år sedan: Tesla Motors öppnar butik i Täby Centrum

Vår nyhet för ett år sedan var popup-butiken Tesla Motors öppnade mitt i Täby Centrum. Där stod deras säljare mitt i julhandeln och berättade om Model S för alla intresserade förbipasserande. Sedan dess har Tesla Motors öppnat en permanent utställningslokal i Täby Centrum, och en till i Infra City. Popup-butiken är nu istället i Gothia Towers mitt emot Liseberg i Göteborg. Och det ryktas om att utställningslokalen i Göteborg öppnar snart!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.