Elbilars räckvidd i minusgrader

teslavinter

En testrapport blev väldigt omskriven den här veckan och resulterade i feta rubriker som “Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla” och “Kyla slår hårt mot elbilar“. Testrapporten från ansedda American Automobile Association (AAA) menar att elbilars räckvidd minskar med över 40% redan vid måttliga -6 graders kyla. Vilket gav skeptikerna ännu mer vatten på sin kvarn – medan elbilisterna bara stod frågande: visst minskar elbilens räckvidd i minusgrader, men inte ens i närheten så mycket som AAA rapporten verkar påskina?

Fake News? FUD? Naiva elbilister? Vem har rätt?

För att undersöka vad som egentligen hände, vem som har rätt och fel behöver man läsa testrapporten från AAA.

AAA gick grundligt tillväga. De testade fem olika elbilar: Tesla Model S, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Chevy Bolt. De stoppade bilarna i kylrum, kylde ner dem till 20 grader fahrenheit, dvs -6.666 grader celsius, placerade dem på dynamometer och körde sedan bilarna i kylrummet i olika körcykler tills batterierna tog slut. Jämförde sedan mot vad samma bil drog i 75 grader fahrenheit, dvs 23.9 grader celsius. Vad kan gå fel med det?

Som elbilist slogs man på en gång av att de förvärmde inte bilarna. Vana från att ha testat bensinbilar i alla dessa år kylde de ner bilen till -6 grader, väntade in tills hela bilen var stelfryst, satte sig sedan i bilarna och började köra. Med värmeanläggningen på max för att få värme i kupén. Det är ju så man gör med bensinbilar. Sätter sig på ett djupfryst bilsäte efter att ha skrapat bort is från rutan och kör iväg. Efter nån mil börjar varmluften komma från värmeanläggningens utblås och bil och förare kan börja tina upp.

Men elbilister skrapar inga rutor. På morgonen när man kommer till bilen är den varm och skön, för man har förvärmt kabinen antingen via timer eller mobilapp med el från elnätet. Man sätter sig i en varm och fulladdad bil utan att behöva skrapa vindrutan eller vänta i minuter på varmluft från värmeanläggningen. Förutom komforten sparar detta även el från batterierna: energin som behövdes för att tina upp bilen kom inte från batterierna utan från elnätet medan bilen fortfarande var ipluggad laddaren. Avgasbilister som undrar om man fryser i elbilar på vintern har inte fattat att det är precis tvärtom: elbilar är extra goa och varma.

Under testet körde de så bilarna med olika körcykler som skulle efterlikna stadskörning, motorvägskörning och “aggressiv körning” – med 10 minuters avkylningsperiod mellan varje körcykel.

Men vänta nu – det är inte så man kör en elbil. Eller bil över huvud taget. Det är väl i stort sett bara taxibilar som körs så? Små korta körningar med pauser emellan dem?

AAA kom alltså fram till att låter man bli att förvärma elbilen och kör den sedan som taxi kommer räckvidden att minska med över 40% i minusgrader. Det är bara det att det är inte så man kör sin elbil.

Det är därför elbilister inte kunde känna igen sig i beskrivningen.

Tittar man på data från verkliga livet kan man till exempel ta följande graf:

FCaverageRange

Företaget Fleet Carma samlar statistik från elbilar i bilpooler. Ovan graf är en sammanställning över genomsnittlig verklig räckvidd efter 7375 körningar i olika temperaturer med den äldre modellen av elbilen Nissan Leaf. De visar på dryga 20% minskning av räckvidden vid -6 grader, vid verkliga körningar i verkliga världen.

20% eller 40% – hur kan det skilja sig så mycket? Jo på samma sätt som cykeltester av batterier verkar visa att batterier är helt slut efter bara 500 laddcykler – men elbilars batterier ändå håller år efter år. För att det är skillnad på tester utformade för att vara slittester och verkliga livet.

Testprocedur J1634 som AAA använt sig av är just ett “slittest” för elbilars vinterförbrukning: testet är utformat för att ge så stor skillnad som möjligt mellan körning i plus- och minusgrader så att man enklare kan jämföra elbilars värmesystem mot varandra. Tittar vi på siffrorna AAA har kommit fram till ser man att Nissan Leaf klarar kylan bättre än Tesla Model S, vilket är naturligt med tanke på att Leaf har en värmepump för att framställa värme som Tesla saknar. J1634 är bra på att jämföra elbilar men den har inget med verkliga livet att göra, ungefär som WLTP räckviddssiffror är också till för att jämföra elbilar sinsemellan varandra, inte som vissa tror för att påstå hur långt en elbil kommer i verkliga livet (som ju bla beror på temperaturen).

En rolig slutsats man kan dra av rapporten är i alla fall att även om man struntar i att förvärma sin Tesla Model S utan man gillar att sätta sig i en iskall bil och sedan dra ut på stan och köra taxi – så kommer Model S med minsta lilla 75 kWh batteriet som inte ens säljs längre ändå komma 24 mil på vintern.

Fleet Carma samlar statistik även från avgasbilar och sett att även de tappar i räckvidd i minusgrader. Hur mycket och varför framgår av nedan infograf:

Lägg märke till en intressant slutsats de drar: iom att även avgasbilar drar mer soppa i minusgrader sparar du ännu mer pengar på att köra elbil på vintern.

Bookmark the permalink.