EU-s avgasfusk

EU_CO2

Europeiska Unionen har satt tuffa avgasmål: bilar ska i medel släppa ut 95 gram CO2 per kilometer från och med år 2020.
(Eller egentligen år 2021. År 2020 ska 95% av bilparken räknas in, de smutsigaste 5% struntar man i, det är först år 2021 som genomsnittet ska räknas på alla bilar. Och enligt gamla snälla NEDC körcykeln, inte nya WLTP som annars används överallt. Men ändå.)

Fast utvecklingen som såg lovande ut fram till 2015 har stannat av, och i fjol så ökade bilarnas genomsnittliga utsläpp till 120.5 gram CO2 per km, mot 118.1 året innan! (Troligtvis för att biltillverkarna blev tvungna sluta fuska med avgasvärdena efter dieselskandalen.)

Målet 95 gram CO2 per km verkar mer och mer avlägset. Hur ska biltillverkarna kunna nå det nu? Hur ska EU kunna hävda de är miljövänliga nu?

EU-kommissionen kom därför på ett genidrag: Norge ska komma till räddning!

Från och med i år räknas även Norges bilflotta in i EU-s siffror! Strunt samma att Norge inte är medlem i EU – landets genomsnittliga utsläpp per bil är ju nere på 67 gram CO2 per km nu, hälften av EU-s!

55% av alla bilar sålda i Norge i år har varit antingen rena elbilar eller laddhybrider. Genom att fasa ut avgasbilar har Norge på några få år lyckats sänka utsläppen från sin bilflotta rejält.

Nu när EU inte lyckats med samma sak, inte lyckats introducera tillräckligt många elbilar och laddhybrider i sin vagnpark, inte lyckats få ner biltrafikens utsläpp – då tar de på sig lånta fjädrar, räknar även in Norges utsläpp, trots att landet inte ens är med i EU. Sättet Norge lyckats är just genom att inte följa EU-ländernas halvhjärtade försök utan satsa rejält för att få ner biltrafikens utsläpp. Landet har helt på egen hand lyckats med det inget EU land ens är i närheten av. Men att införa samma tuffa regler som Norge skulle sänkt EU-s popularitet – så de beslutade att det är enklare att bara räkna in Norges siffror i sina resultat och därmed både ta åt sig äran och uppehålla skenet av ständigt bättre miljösiffror.

För att ytterligare putsa till siffrorna beslutades det även att inte bara räkna elbilar som 0 gram utsläpp – utan dessutom räkna dem dubbelt i statistiken! För att… tja, siffrorna blir ju ännu snyggare då.

Så trots fortfarande smutsiga bilar har EU-kommissionen nu sett till att nästa års statistik ändå kommer se snygg ut. Allt som behövdes var att strunta i att räkna med de 5% smutsigaste bilarna i Europa, räkna miljövinsten från varje elbil dubbelt – och även räkna in resultat från länder som inte ens är med i EU men råkar ha fina siffror. Lite fusk har väl ingen dött av.

Bara luftföroreningar.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.