Fler Bolt

Sporrad av succén på CES mässan där Bolt visades upp meddelar nu Chevrolet att de är beredda att bygga fler av den än de ursprungligt planerade 30,000 per år. Enligt GM-talesmannen Kevin Kelly kan de tillverka så många som 50,000 av dem om efterfrågan finns. De verkar fortfarande inte ha fattat hur pass hög efterfrågan bilen kan få. GM betonar nu i alla fall att bilen inte är en sk “compliance car”, dvs enbart framtagen för att möta de krav på lägre utsläpp som finns i vissa delstater, utan ska marknadsföras globalt.

Batterierna till bilen levereras av LG som även de är beredda att leverera fler batterier om så behövs. Batteripacket i Bolt består av 288 rektangulära celler som tillverkas i Sydkorea, liksom bilens elmotor. General Motors fabrik i Michigan sätter bara ihop bilens kaross.

Frågan är förstås om General Motors kommer göra någon vinst på Bolt? De har ju råd att sälja bilarna med förlust, för att förutom att “grönmåla” koncernen även få de viktiga utsläppsrätter som behövs för att kunna fortsätta sälja sina bilar med höga utsläpp i vissa delstater. Ett tecken på att Bolts pris på $37,500 är ett “lockpris” är att instegsmodellen som kommer säljas för det priset saknar möjlighet till snabbladdning. Vill man kunna snabbladda sin Bolt kommer man behöva köpa den mer avancerade versionen av den, vars prislapp är än så länge okänd. Väldigt få kommer köpa billigaste modellen för $37,500.

Och stora frågan, om vi någonsin får köpa en Chevrolet Bolt i Sverige, är fortfarande obesvarad. GM vill ju sluta sälja Chevrolet i Europa. Det enda vi kan hoppas på är en systerbil från Opel, ungefär som Opel Ampera var systerbil till Chevrolet Volt. Men GM lämnar inga klara besked på den punkten.

GM hoppas med Chevrolet Bolt kunna konkurrera med både BMW i3 (som sägs få större batterier i år), Tesla Model 3 och nästa generations Nissan Leaf. Nissans VD Carlos Ghosn var på plats på CES mässan och passade på att ta en titt på Bolt.

Han såg… inte helt genomglad ut, om vi säger så:

 


TCS ett år sedan: Varifrån ska vi få all el till elbilen från?

För ett år sedan kollade vi på hur mycket ett hushålls förbrukning ökar när man skaffar sig en elbil. Svaret blev väldigt förvånande…

Tagged . Bookmark the permalink.