Fler Bolt

Sporrad av succén på CES mässan där Bolt visades upp meddelar nu Chevrolet att de är beredda att bygga fler av den än de ursprungligt planerade 30,000 per år. Enligt GM-talesmannen Kevin Kelly kan de tillverka så många som 50,000 av dem om efterfrågan finns. De verkar fortfarande inte ha fattat hur pass hög efterfrågan bilen kan få. GM betonar nu i alla fall att bilen inte är en sk “compliance car”, dvs enbart framtagen för att möta de krav på lägre utsläpp som finns i vissa delstater, utan ska marknadsföras globalt.

Batterierna till bilen levereras av LG som även de är beredda att leverera fler batterier om så behövs. Batteripacket i Bolt består av 288 rektangulära celler som tillverkas i Sydkorea, liksom bilens elmotor. General Motors fabrik i Michigan sätter bara ihop bilens kaross.

Frågan är förstås om General Motors kommer göra någon vinst på Bolt? De har ju råd att sälja bilarna med förlust, för att förutom att “grönmåla” koncernen även få de viktiga utsläppsrätter som behövs för att kunna fortsätta sälja sina bilar med höga utsläpp i vissa delstater. Ett tecken på att Bolts pris på $37,500 är ett “lockpris” är att instegsmodellen som kommer säljas för det priset saknar möjlighet till snabbladdning. Vill man kunna snabbladda sin Bolt kommer man behöva köpa den mer avancerade versionen av den, vars prislapp är än så länge okänd. Väldigt få kommer köpa billigaste modellen för $37,500.

Och stora frågan, om vi någonsin får köpa en Chevrolet Bolt i Sverige, är fortfarande obesvarad. GM vill ju sluta sälja Chevrolet i Europa. Det enda vi kan hoppas på är en systerbil från Opel, ungefär som Opel Ampera var systerbil till Chevrolet Volt. Men GM lämnar inga klara besked på den punkten.

GM hoppas med Chevrolet Bolt kunna konkurrera med både BMW i3 (som sägs få större batterier i år), Tesla Model 3 och nästa generations Nissan Leaf. Nissans VD Carlos Ghosn var på plats på CES mässan och passade på att ta en titt på Bolt.

Han såg… inte helt genomglad ut, om vi säger så:

 


TCS ett år sedan: Varifrån ska vi få all el till elbilen från?

För ett år sedan kollade vi på hur mycket ett hushålls förbrukning ökar när man skaffar sig en elbil. Svaret blev väldigt förvånande…

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Claes

    Om man bara tittar på storleken så ser Bolten mest ut att kunna konkurrera med BMWs i3. För inte har väl Tesla sagt sig gå ifrån att göra model 3 i storlek som en BMW 3-serie!?
    Annars är väl 288 battericeller ett frågetecken! Är de av en annan typ tro? Jag tänker slitage och livslängd…

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      En andel av spekulanterna på Tesla Model 3 var mest ute efter en billig(are) elbil med lång räckvidd. Så länge Tesla var ensam om att erbjuda en sådan elbil skulle alla ha köpt Model 3. Därför är alla elbilar med 30 mils räckvidd konkurrenter till Tesla Model 3. De behöver inte ens likna, de kan ändå sno kunder från Model 3.

    • Klas

      Annan typ? Givetvis försöker man ha så få och kraftfulla celler som möjligt. Troligen är dessa Celler överlägsna panasonics konsumentceller i Tesla.

      • Claes

        Varför skulle få celler vara bättre och varför skulle de vara överlägsna? Vad vet du som inte vi vet? Det har ju tidigare här skrivits att fler celler är bättre ur slitage- och livslängd-synpunkt. Vad jag förstått är dessutom Teslas battericeller inga vanliga konsumentceller från Panasonic. De har anpassats enligt Teslas önskemål.

        • Klas

          Färre celler är främst billigare, därför tror jag GM väljer den vägen. Tesla valde ett för sin tid bra koncept som utnyttjade det lågs priset p.g.a tillverkningsvolymerna då. Livslängden är en fråga som granskats för lite, särskilt kombinerat med snabbladdningen.

          • Claes

            Billigt och större behöver inte betyda bättre eller mer överlägset.
            Har du läst det som skrivits här på siten tidigare avseende livslängd/slitage? Jag tycker det finns en del data som visar på hur Teslas batterier klarar sig över tid. Siffror på GMs batterier behöver dock mer granskning…Jag gissar att Volten hade helt andra batterier så då går det inte att jämföra.

  • Kingsthrone

    Carlos Ghosn ser väl aldrig glad ut?

    • Axel Svensson

      Det är ju lite rolig bild men jag tror att alla elbilar kan dra nytta av fler sålda elbilar, även när det är konkurrenternas modeller. Fler elbilar på marknaden betyder fler laddplatser och att företag kan börja anpassa sig till elbilar mer istället för fossilbilar då marknaden blir större. Tänk er shoppingcenter under tak med drive-thru butiker eller bio. Idag är det inte möjligt eftersom fossilbilarna spyr ut avgaser och låter men om det bara är elbilar så är det inga problem. Man kan smyga in till bion i sin bil utan att störa de andra…

  • Filip

    Gm kommer att sälja 50k minst. Jag tror att det finns en möjlighet är den kommer att sälja 200k första året om gm marknadsför den worldwide och kan leverera snabbt och bra. Ska bli väldigt intressant att se hur det blir med Europa. Vad jag har läst så är det klart att den kommer den säljas här på ett eller annat sätt. Vet inte hur pålitliga uppgifter det är dock.

    Klockren bild för övrigt :)

  • JH

    Visst kommer den sälja. Men den är handikappad av att inte ha någon infrastruktur för laddning. Detta är inte den game changer vi hoppats på. Men den kommer slakta nuvarande leaf, bmw och golf och eup i USA. Bilen är bara 50% av jobbet, resten är kvar. Och det verkar det som GM måste lära sig detta den hårda vägen. Men som sagt jag tror inte de planerar med att gör en stor serie av den här. Det räcker för miljöalibit och skaffar god erfarenhet. Nissan och de andra däremot blir nog inte så glada, de kommer få mycket svårt att få tillräckliga volymer så att de kan sälja bensinbilar….

  • Elputte

    Varför inte snabbladdning på alla modeller? Då börjar man undra ifall de vill sälja den egentligen. Är det verkligen så dyrt med det. Orättvist om de säger sig konkurra med Tesla. Tesla lär ju ha snabbladdning på även sin billigaste model 3. Så man kan ju inte jämföra en model 3 med något annat än en Bolt med snabbladdning. Då vinner ju Teslan säkert stort i pris.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      På så sätt kan de mixtra med priset.
      Frånpriset på snikmodellen utan snabbladdning kan de då sätta till $37,500 – men ingen kommer ju köpa den bilen till det priset.
      Säljer de modellen med snabbladdning för säg $5,000 extra kan de begära $42,500 för de allra flesta bilar de säljer och gå runt på det – även om det i broschyrer och tidningar kommer heta att bilen är från $37,500. Ja till och med $30,000 efter amerikanska skattelättnader (som inte betyder ett dugg här i Sverige, och till och med i USA måste du tjäna bra mycket för att kunna dra av $7,500 i skatt).