Efter förfrågan från en entreprenör hade vi en livlig diskussion på vårt forum om hur en attraktiv laddplats egentligen skulle se ut i ett shoppingcentrum? Svaren kan vi sammanfatta så här:
Absolut bäst vore gratis Typ 2 kontakter med trefas 32A. Förutom att de passar alla dagens elbilar är lösningen också “framtidssäker” då de 22 kW som en sådan kontakt kan leverera kan ladda vettiga mängder elektricitet även i bilar med större batterier – om de har tillräckligt starka laddare förstås. Efter tre timmars parkering kan man ha fått upp till 30-40 mils extra räckvidd. Men olika elbilar kommer kunna utnyttja laddaren olika mycket. Medan en Tesla Model S med dubbelladdare kan ha hunnit ladda 70 kWh har en Nissan Leaf endast hunnit ladda 10 kWh på tre timmar från en sådan kontakt, pga dess klena inbyggda laddare på 3.6 kW. Att då begära 70 kronor för laddning från alla bilister blir väldigt snett.
Om Typ 2 kontakten istället endast levererar enfas 32A blir det billigare för köpcentrat men ändå fullt acceptabel för bilisten. De 7.3 kW en sådan kontakt kan leverera kan ladda uppemot 10 mil extra räckvidd på tre timmar i en Tesla Model S – och via en ganska så okänd specialkoppling inuti Model S laddare kan den faktiskt ladda med full effekt från sådana kontakter även med bilar som saknar dubbelladdare. 20 kronor i elkostnad kan också enklare “sväljas” av köpcentrat.
Som minimilösning föreslogs Typ 2 kontakt med 16A enfas. De 3.6 kW en sådan kontakt kan leverera duger knappt till att ladda elbilar med större batterier, endast till dagens små elbilar med 20-30 kWh. På tre timmar kan man ladda 5 mils räckvidd men elkostnaden för köpcentrat blir minimal, endast kring 10 kronor. Sådana lösningar kan snabbt bli omoderna när elbilar med större batterier och längre räckvidd kommer. Folk kommer inte anse det är värt besväret att öht plugga in dem.
Flera föreslog även Typ 2 kontakt med 16A trefas, som en slags mellanting mellan trefas 32A och enfas 32A. Även om Tesla Model S kan ladda snabbare från trefas 16A än från enfas 32A är det få andra elbilar som kan utnyttja den kombinationen.
Alla var dock överens om att laddstolparna ska ha Typ 2 kontakter, som elbilisterna ansluter sina egna sladdar till. På så sätt slipper man problem med olika bilars olika ladduttag. Schuko och vanliga trefasuttag avråds också ifrån då de dels lätt kan bli slitna och därmed farliga, dels kommer bli förbjudna av EU på publika laddplatser i framtiden av just den anledningen.
Betala vill ingen göra. De flesta ansåg att kostnaden för elen ska köpcentrat stå för, möjligtvis som inbakad i parkeringsavgiften. De kommer få igen mångdubbla summor som bilisten spenderar i köpcentrat medan hens bil laddas. Möjligtvis om kraftfullaste 32A trefas erbjuds kan det vara skäligt med att ta betalt – fast problemet blir då att de flesta av dagens elbilar inte kan tillgodogöra sig så stora effekter.
Betallösningar blir krångliga både för köpcentrat och för kunden. Köpcentrat måste installera individuella mätare, ty för att undvika orättvisor bör kunderna betala per kWh, ej timme, speciellt på kraftfulla uttag (se diskussionen vid trefas 32A ovan). Och hur ska kunden betala? Det ingen vill ha är ännu ett specialkort man måste bära med sig – enda acceptabla lösningen är betalning via kreditkort. Och inga SMS, tack! Man har hört skräckhistorier om laddstolpar som skulle låsas upp via SMS – i parkeringshus med dålig mobiltäckning…
Slutligen var alla överens om att problemet med ICE-ing måste hanteras, dvs bensinbilar som ställer sig på laddplatserna. Olika lösningar föreslogs, som att måla parkeringsrutorna gröna eller förlägga dem längst borta från ingången, på de minst attraktiva parkeringsplatserna. En annan lösning är att tydligt skylta platserna, och sedan bötfälla de bilister som parkerar fel.
Talande om svaren är att så gott som alla handlade om de tekniska parametrarna kring laddning. Väldigt få hade några synpunkter kring hur själva parkeringshuset och platserna ska se ut för att vara attraktiva. Konstigt nog var det ingen som tex efterfrågade tydligare skyltning så man hittar till platserna. Vad tycker du är en attraktiv laddplats? Lämna dina synpunkter nedanför, eller på vårt forum!
TCS ett år sedan: Därför Tesla!
För ett år sedan frågade vi också våra medlemmar, då om främsta anledningen till varför de köpte en Model S? Var det miljön, prestandan eller tekniken?
TCS två år sedan: Bränslecellsmyter
För två år sedan lanserade vi vår omtyckta sida bränslecellsmyter. Vi är inte emot bränslecellsbilar per se, men det finns ett antal myter kring dem som bör uppmärksammas.
Bra artikel! Gillar de flesta andra också… 😉
Är det Mennekes typ 2 man menar ovan? Eller finns det andra här i Europa?
En sidofråga avseende boendeparkering i förening (kanske finns svar i någon annan artikel?): Om man ska klara trefas 32A på alla parkeringsplatser enligt ovan, finns det någon smart lösning för att inte propparna ska gå om alla försöker ladda samtidigt?
Såklart har vi haft artikel om det! 🙂
https://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/
Är det flera laddplatser kan smarta laddboxar vara lösningen som kommunicerar med varandra och fördelar laddströmmarna i styrka och tid så inga säkringar går.
Det var absolut inte tal om några 32A på alla platser, utan handlade om ett fåtal laddplatser.
Du missförstår mig. Min sidofråga avser, som jag skriver, boendeparkering i en förening. Alla som bor här kommer att behöva ladda sina elbilar så föreningen måste kunna erbjuda alla samma möjligheter.
Ok,
För boende parkering är det annorlunda då behövs sällan några 32A. De flesta är ju hemma åtminstone 10-12 timmar och då räcker det med en mindre effekt. Tex ger ju 10A 1-fas mer än 20kWh på 10 timmar. Bilen drar 2kWh/mil, ungefär, så du kommer 10 mil, inte många som behöver mer dagligen tror jag. Men skulle nog rekommendera 3-fas då det är 1,5 gånger effektivare, om bilen klarar det.
Vad menar du med 1,5 gånger effektivare?
Jag är ingenjör, så du behöver inte undervisa mig… 😉
Hur som helst så beror ju allt på förutsättningarna, eller hur? 😉
Vår huvudcentral för elen i garagen klarar inte 10A 1-fas på alla platser samtidigt. Huvudcentralen samt undercentraler och minicentral(vet inte vad propp/elmätare vid parkeringsplatsen kallas?) och allt kablage måste ses över vad gäller ev ombyggnad samt vad kalaset kan komma att kosta. Vi vill ju hitta en lösning som alla i föreningen kan acceptera och som inte innebär att vi måste göra om allt om tex 5 år.
Vi har idag mer än dubbelt så många bilar än parkeringsplatser i garagen där elen finns, så vissa, kanske alla hushåll, kommer att skifta plats på sin bil inne och bil ute under kvällen eller på dagen. Dvs den dagen alla hushåll här har bytt ut sina bilar till elbilar så ställs det krav på att laddning går relativt fort, speciellt när lasten på elnätet i garagen är lägre, dvs att inte alla uttag utnyttjas. Folk kommer ju hem olika tider etc. Är lasten lägre skulle man ju kunna ladda bilar, som önskar, snabbare och ökar lasten så får det gå långsammare, kanske till och med koppla bort vissa och köra time-slots. Vi skissar på ett system för detta men letar även färdiga lösningar. Idag verkar dock de färdiga vara för dyra…
Den bästa laddplatsen är när det inte längre finns någon laddplats, utan bara parkeringsplatser!
Där Svensk byggstandard för nyanläggning av P-rutor specificerar minimikravet på ladduttaget som den ska vara utrustad med. För väldigt snart är var och varannan bil elektrisk, och då förslår inga “gröna rutor” längre.
Otroligt att det inte reda är lag krav på detta, året är ju faktiskt 2016.
Men inte behöver elbilar laddas hela tiden, uttag med låg effekt kommer inte ens användas.
Nej Lars det behöver de inte, men det är ingen nackdel att göra det. Enligt instruktionsboken ska Teslan om det är möjligt, alltid anslutas till elnätet när den inte används. Tror de andra tillverkarna lämnar liknande instruktioner.
Även ett eluttag med låg effekt funkar bra på boendeparkeringar, där den laddas medans du sover. Det finns Tesla ägare här i klubben som saknar 3-fas uttag! De klarar sej bra med bara ett vanligt enfas standard uttag hemma. Det hänger på hur långt du kör varje dag. Men det blir lätt upp emot 20 nya mil på mätaren från ena dan till nästa på det viset.
Skillnaden för den som bor i ett hyreshus mellan att inget ha, eller att bara ha ett 13A uttag på sin ruta utanför huset är som natt och dag. Men givetvis ska det var 32A Typ 2 don överallt även om bara en fas 16A är inkopplad. Skulle alla sätta upp sådana skull de heller inte kosta så mycket.
Då har man alla möjligheter att i framtiden enkelt förstärka utan att behöva byta en massa stolpar. Typ 2 är dessutom mycket slitstarkare, vädertåliga och säkrare. Helst skulle det vara med fast kabel överallt, chansen att man pluggar in då blir så mycket större även om man bara ska stå där en halvtimme. Och på den typen av p-rutor där man bara står en mindre tid ska det givetvis vara minst 3-fas 16A. Just den styrkan tror jag skulle vara bra om den blev en minimi standard. Elnäten skulle bli enklare och billigare att bygga då, för de blir inte snedbelastade.
Hade jag fått bestämma (fast det får jag förstås inte), då skulle kostnaden för elen bakas in i allas parkerings avgift. Alltså ICE bilarna skulle också få vara med och betala, men inga krångliga betalsystem bara en P-avgift som vanligt och en sladd att plugga in. Det måste vara enkelt!
Blev det här för långt för o läsa, hoppas inte det?
Instämmer helt och hållet med dig GF, destinationsladdning på fler P-platser inbakat i parkeringsavgiften skulle vara rätt väg att gå. Och inte minst på flygplatser måste detta byggas ut, sen att man bara får en eller ett par mil per timma spelar mindre roll.
Snabbladdarna (DC) gör mest nytta utanför städerna några få mil mellan snabbladdarna och då skall de gärna vara kopplade till bilens GPS så de kan rapportera om den är ledig eller inte, skulle underlätta planeringen. Att man kunde reservera en ankomst tid hade ju inte varit fel heller !
Det finns ett par fördelar att alltid ha en Tesla kopplad till elen när den är parkerad även om man inte laddar eller laddar väldigt lite. (hemma laddar jag så lågt som 6A som ger ca 5-6km / timma) bra för både batteri, kablar och säkringar).
1. 3G är alltid uppkopplad (utan att man behöver göra det valet på skärmen). Både sommar och vinter vill jag sätta på klimaten några minuter innan jag kommer till bilen.
2. Med kontakten inkopplad i uttaget så blir det ytterligare problem att lösa för en eventuell tjuv.
Det låter som att du räknat ett ovanligt högt konsumentpris för ström och elnätavgift (2kr per mil ~1kr/kWh). Stora industriella köpare av ström har väl väsentligt lägre elnätavgift? Och borde ha möjlighet att framförhandla betydligt lägre strömpriser. Gissar att mindre än hälften av den kostnad du räknat med är mer realistisk.
Att plugga in en EV så fort den skall parkeras blir en rutin som man snabbt tar till sig.
Sällan kommer jag hem eller åker till ett köpcentrum med tomt batteri, oftast 50% kvar och stannar sällan mer än en timma för att shoppa. Sen att jag bara får 2-5 mil (4 – 10 kr ) på en trefas röd eller Type2 spelar mindre roll jag är inte där för att fylla upp för en långresa, utan bara behålla en bra nivå för ev. oplanerad körning. ( det blir mer oplanerad körning med en EV för min del 🙂 ).
Normalt har jag mer i batteriet på morgonen än vad jag kommer att förbruka under hela dagens körningar men jag vill inte komma hem med några få procent kvar, så jag planerar oftast mina körningar så bilen kan stå på laddning där jag parkerar och naturligtvis undviker jag platser som inte erbjuder laddning om det går.
Ett problem som nog främst uppstår vintertid är att bilarna kan vara mycket smutsiga och ledningar som ligger på golvet (p-hus) är inte roliga att ta i. Någon lösning så att ledningarna inte behöver ligga på golvet vore trevligt. Krokar att fästa upp ledningarna på?
Att man kan behöva gå runt bilen för att ansluta ledning till bil och uttag gör att man lätt får smuts på kläderna. Kanske laddplatserna behöver vara lite bredare än andra p-rutor, eftersom man går runt bilen så pass mycket.